سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

مسمومیت 355 همدانی بر اثر استفاده از ترکیبات روانگردان

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پارسال 355 نفر در همدان به علت مسمومیت با مواد مخدر و روان گردان ها بستری شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجید حنیفه افزود: مصرف ترکیبات روانگردان به علت غفلت خانواده ها و نا آگاهی جوانان از این مسئله در جامعه در حال افزایش است.

وی ادامه داد: فرآورده های روانگردان داروهایی هستند که علاوه بر اینکه مواد مخدر و محرک هستند موجب ایجاد سرخوشی و مشکلات اساسی در فرد می شوند.

وی اضافه کرد: مصرف این داروها باعث می شود که فرد حس تطابق خود را با زمان و مکان از دست داده و دست به رفتارهای پر خطر بزند مانند کسانی که به دلیل مصرف این ترکیبات متوجه فاصله های مکانی نشده و به دنبال آن حوادث مختلفی مانند سقوط از ارتفاع برایشان اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر فرآورده های روانگردان به صورت قاچاق و غیر رسمی وارد کشور شده و به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم عرضه می شوند.

دکتر حنیفه گفت:عرضه فرآورده های چاقی، لاغری و ورزشی در مکان های غیر مجاز مانند باشگاه ها، برخی مغازه ها و برخی عطاری های غیر مجوز دار ،شکل عرضه مستقیم این مواد است.

وی بیان کرد: بیشتر این فرآورده ها تحت پوشش قرص های چاقی و لاغری مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار ایجاد وابستگی فیزیکی می توانند وابستگی روانی نیز در فرد مصرف کننده ایجاد کند و این یک راهکار غیر اخلاقی سازندگان این مواد برای جذب مشتری است.

وی تصریح کرد: بخشی از این ترکیبات روانگردان در دسته محرک ها هستند مانند قرص اکس یا شیشه البته با این تفاوت که اکس بیشتر در مراسم های جمعی مورد استفاده قرار می گیرد اما شیشه بیشتر مصرف انفرادی داشته و بیشتر توسط کسانی استفاده می شود که به دنبال ارتباطات جنسی نامعقول هستند.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: دسته دیگر از این ترکیبات خواب آورهای قوی هستند که این مواد با سوء استفاده از نا آگاهی جوانان در مهمانی های غیر اخلاقی شبانه در قالب نوشیدنی و خوراکی ها توزیع شده و فرد با مصرف این مواد مقاومت فیزیکی خود را از دست می دهند که این مشکل برای خانم ها بیشتر بوده و این زمینه را برای تعرض و سوء استفاده فراهم کرده و بیشتر این افراد پس از بین رفتن اثرات این مواد هیچ یک از اتفاقات را به خاطر نمی آورند.

دکتر حنیفه تصریح کرد: از دیگر ترکیب ها روانگردان ها هستند که هم اکنون به شکل قرص های روانگردان وجود داشته و مشکلات متعدد و غیر قابل جبران روانی و جسمی را برای مصرف کننده به جای می گذارد.

وی با بیان اینکه والدین با نظارت درست بر رفتارهای فرزندان و رفت و آمد آنها می توانند از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کنند اضافه کرد: جوانان و نوجوانان ما باید بیامورند که برای حفظ سلامتی خودشان از راه های نامتعارف بهره نگیرند.

وی اضافه کرد: به این افراد توصیه می شود در هر مکان و یا جمعی از مصرف هر گونه خوراکی، نوشیدنی و هر چیزی که به آن اطمینان ندارند خودداری کنند، بویژه افرادی که به دنبال فعالیت ورزشی و بدنسازی هستند.

وی عنوان کرد: جوانانی که برای ساختن بدنی نیرومند به باشگاه های بدنسازی رفت و آمد دارند نیز از مصرف دارو و مکمل هایی که فاقد نام و نشان بوده خودداری کرده و برای حفظ سلامت خود از مکمل های عرضه شده در داروخانه ها استفاده کنند.

انتهای پیام/ د


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.