سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

شوری آب مانع کشت تابستانه در گتوند

به دلیل شوری آب سد گتوند علیا قریب به 300 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان گتوند در فصل تابستان کشت نشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیژن تاجوند مدیر جهاد کشاورزی گتوند با بیان اینکه این زمین های کشاورزی از دریچه های 3، 4 ، 5 و 6 پمپ کانال و قسمتی از زمین های روستای مندنی در انتهای شبکه آبرسانی بخش عقیلی آبیاری می شوند که به دلیل اینکه در فصل تابستان تبخیر آب زیاد است، شوری آب و خاک تاثیر زیادی روی این مزارع داشته و در فصل تابستان قابل کاشت نمی باشند.

وی در ادامه به افزایش شوری آب چاه های کشاورزی روستاهای آبید علیباز و حاجی بابا در بخش مرکزی شهرستان گتوند اشاره کرد و افزود: افزایش 2 برابر شوری آب تولید محصولات کشاورزی به ویژه ذرت، گوجه فرنگی، سیب زمینی و بخشی از گندم را متاثر کرده و تاکنون خسارت زیادی به این محصولات وارد شده و باعث کاهش عملکرد در واحد سطح شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گتوند همچنین بیان داشت: بدلیل شوری بالای آب در زمین های این روستاها محصول هندوانه پاییزه قابل برداشت نبوده و امسال خسارت 100 در صدی به این مزارع وارد شده است.

تاجوند افزود: این زمین ها قبل از افتتاح سد گتوند به دلیل عواملی از جمله از بین رفتن زهکش ، تخریب جاده بین مزارع و لایروبی نشدن دارای درصد کمی شوری بودند اما پس از افتتاح این سد شوری آن ها چند برابر شده است و در صورتی که برای حل این مشکل اقدامی نشود در سال های آینده مشکلات زیادی برای کشاورزی این شهرستان بوجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: پارسال نیز 200 هکتار از مزارع کشاورزی این روستاها دچار خسارت 100 درصدی شد.

مجموع زمین های کشاورزی شهرستان گتوند 36 هزار هکتار می باشد که چهار هزار هکتار آن متعلق به شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون می باشد.
میزان تولید انواع محصولات کشاورزی از سطح 32 هزار هکتار اراضی آبی و دیم شهرستان گتوند 460 هزار تن است.

ابراهیم محمودی کوهی رییس امور آبفا شهرستان گتوند نیز در خصوص شوری آب این شهرستان افزود: میزان شوری آب آشامیدنی شهرستان گتوند به دلیل اینکه از چاه تراوشی تامین می شود، درحد استاندارد و نرمال است.

وی اضافه کرد: آب آشامیدنی این شهرستان به دلیل اینکه آلایندگی ندارد یکی از آبهای با کیفیت خوزستان به شمار می رود و اما بعضا شهروندان به خاطر تغییر ذائقه احساس شوری آب می کنند.

محمودی کوهی همچنین در پاسخ به سوال شایعه غیر بهداشتی بودن مخزن ذخیره آب شهر گتوند با رد این شایعه افزود: مخزن ذخیره آب شهر گتوند به دلیل اینکه آب آن از چاه تامین می شود در چند نوبت آزمایش شده و هر 2 سال یکبار نیز پاکسازی می شود ضمن اینکه در صورت نیاز فضای مخزن نیز پاکسازی می شود.

از منابع آگاه ای سی آب رودخانه کارون در شهرستان گتوند تا قبل از افتتاح سد گتوند علیا بین 750 تا 800 میکرو موس بوده اما با افتتاح این سد این رقم بین
1100 تا 1600 میکروموس در نوسان است ضمن اینکه ای سی آب امروز نیز به 1112 میکرو موس رسیده است.

عملیات احداث سد گتوند علیا بزرگترین سد خاکی ایران در شمال خوزستان از سال 1376شروع و همچنین آبگیری این سد از مرداد سال 90 آغاز شده است.

سد گتوند در 10کیلومتری شمال شرقی گتوند ساخته شده است و اهداف اصلی اجرای طرح گتوندعلیا، ذخیره سازی بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب ، کشاورزی و صنعت استان خوزستان ، همچنین تولید سالانه چهار هزار و 250 گیگاوات ساعت برق پاک است.

شهرستان گتوند با 74هزار نفر جمعیت درشمال استان خوزستان واقع شده است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.