سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اطلاعاتی تکان دهنده از اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان/ کشف ذرات آلوده در بافت مغز

نتایج یک پژوهش جدید از اثرات زیان آور آلودگی هوا بر سلامت بشر پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، نتایج پژوهشی جدید نشان داد ذرات ریز آلودگی هوا داخل نمونه های بافت مغز هم وجود دارند که می توانند باعث بروز بیماری آلزایمر شوند؛ البته شواهد کافی برای اثبات بروز این بیماری بر اثر آلودگی هوا وجود ندارد.

این پژوهش بوسیله دانشمندان دانشگاه لنکستر انگلیس انجام شد و در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم هم منتشر شده است.

این تیم علمی، نمونه های بافت مغز 37 نفر را که بین 3 تا 85 سال سن داشتند، بررسی کرد. 29 نفر از آنها در مکزیک که یک منطقه بسیار آلوده محسوب می شود، زندگی می کردند و در همانجا جان باخته اند. 8 نفر دیگر آنها اهل منچستر بودند و بین 62 تا 92 سال سن داشتند. این افراد بر اثر بیماری های مختلف عصبی فوت کردند.

نتایج این پژوهش که از نظر محققان "به طور وحشتناکی تکان دهنده" بود، باعث ایجاد پرسش های جدیدی در خصوص خطرات آلودگی هوا بر سلامت شد. بیشتر پژوهش ها بر اثرات آلودگی هوا بر ریه ها و قلب متمرکز هستند. حالا این پژوهش نشان می دهد ذرات ریز آلوده هوا به نام "مگنتیت" چگونه وارد مغز می شوند.

پروفسور "باربارا ماهر،" نویسنده این مقاله تحقیقاتی پیشتر ذرات مگنتیت را در نمونه های هوا در جاده ای پر رفت و آمد در لنکستر بررسی کرده بود. وی این فرضیه را داشت که ذرات مشابه ممکن است در بافت مغز هم وجود داشته باشند. 

"ماهر" پس از انجام تحقیقاتی در این خصوص نوشت: واقعا وحشتناک است. زمانی که بافت مغز را بررسی کردیم متوجه شدیم این ذرات بین سلول ها پخش شده اند. زمانی که استخراج مغناطیسی روی آنها انجام دهید متوجه می شوید که میلیونها ذرات مگنتیت در مغز وجود دارند. میلیونها مورد در یک گرم از بافت مغز.

نتایج تحقیقاتِ بیشتر نشان داد این ذرات اشکال متمایزی دارند که می تواند اطلاعاتی در خصوص نحوه ایجاد آنها فراهم کند. مگنتیت ها به طور طبیعی در مقادیر کوچک در مغز ایجاد می شوند؛ اما ذراتی که به این شیوه تشکیل شده اند، متفاوت هستند. در واقع، ذراتی که در این پژوهش کشف شد، نه تنها متفاوت بود، بلکه سطحی صاف و گرد داشت. ویژگی هایی که فقط با درجه حرارت بالای موتور خودرو یا سامانه های ترمز ایجاد می شود.

وی در ادامه افزود: شکل آنها کروی است و بلورهای کوچکی اطراف سطح آنها را پوشانده است. این نخستین بار است که ذرات هوای آلوده را در مغز انسان کشف کرده ایم. این یافته می تواند به کشف اینکه آیا ذرات مگنتیت بیماری های عصبی را شدت می دهند یا خیر، کمک کند. 
وی خاطرنشان کرد: اما الگوی خاصی در این ذرات وجود ندارد. در افرادی که بیماری های عصبی داشتند، تعداد ذرات مگنتیت بیشتر بوده است. همین سطح ذرات آلوده در مغز قربانیان مکزیک هم کشف شد.

قطر این ذرات کمتر از 200 نانومتر است. ذرات بزرگتر آن داخل بینی به دام می افتند و ذرات کوچکتر وارد ریه ها می شوند. حتی کوچکترین آنها هم از داخل رگ ها عبور می کند. ذرات مگنتیت به قدری کوچک هستند که از راه بینی وارد سیستم عصبی شده و از آنجا به سمت مغز حرکت می کنند.

اوایل سال جاری میلادی، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد آلودگی هوا هر ساله باعث بروز بیش از 3 میلیون مرگ زودرس می شود. در انگلیس، هر ساله 50 هزار نفر بخاطر عوامل مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.