سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

باید نگاه حاکمیتی در بخش مسکن حاکم شود/ بررسی موضوع کاهش سود تسهیلات و آینده بازار مسکن

موضوع کاهش سود تسهیلات و آینده بازار مسکن در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع کاهش سود تسهیلات و آینده بازار مسکن با حضور ابولقاسم رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن و محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث ابولقاسم رحیمی انارکی  عضو هیئت مدیره بانک مسکن به مجموعه اقدامات این بانک در جهت رونق بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در طول یک دوره هشت ساله از سال ۸۴ تا ۹۲ سقف تسهیلات بخش مسکن هیچ گونه تغییری نکرده بود تا اینکه برای اولین بار در آذر ماه سال ۹۲ موفق شدیم سقف تسهیلات را از ۲۰ میلیون تومان در سال ۸۴ به ۳۵ میلیون تومان افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در آن مقطع، نسبت تسهیلات به ارزش واحد مسکونی در تهران کمتر از ده درصد و در شهرستان ها نیز کمتر از سی درصد بود تا آن که بانک مسکن در ادامه سیاست‌های حمایتی خود طرح های متعددی را به اجرا گذاشت.

رحیمی انارکی ادامه داد: در این مرحله توانستیم سقف تسهیلات از محل حق تقدم را به ۶۰ میلیون تومان افزایش دهیم ضمن آنکه موفق شدیم حساب صندق پس انداز یکم را با سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی برای تهران و ۶۰ میلیون تومانی برای مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت افتتاح کنیم.

در ادامه این بحث محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه بانک مسکن نمی تواند به تنهایی این بازار را از رکود خارج کند خاطر نشان ساخت: باید نگاه حاکمیتی بر این بخش حاکم شود تا بازار مسکن از رکود خارج شود.

وی اضافه کرد: لازم است بانک مسکن نیز به عنوان یک بانک تخصصی کمتر به دنبال سودآوری باشد و نگاهش توسعه بخش مسکن را مد نظر قرار دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تسهیلاتی که بانک مسکن ارائه میکند بیشتر توانسته برای اقشار متوسط جامعه به بالا کمک کننده باشد و برای دهک های پایین جامعه خیلی تاثیر گذار نبوده است.

رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن نیز در راستای اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بانک مسکن یک بانک دولتی است، اظهار داشت: گروه های هدف بانک مسکن دهک های سوم تا هفتم جامعه است و دلیل آن که دهک های یک و دو  جامعه هدف ما نبوده این است که آنها از توان مالی برای بازپرداخت تسهیلات برخوردار نیستند.

وی بیان داشت: در تمامی دنیا برای حمایت از دهک های پایین از سیاست‌های حمایتی استفاده می شود به این معنی که مسکن رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

رحیم پور با اشاره به اینکه، در تسهیلات خرید نرخ سود بانکی را پایین آورده ایم گفت: کاهش نرخ سود باید در رابطه با تسهیلات ساخت هم در نظر گرفته شود لذا سرمایه باید به سمت ایجاد کار و تولید حرکت کند.

وی نرخ سود خرید مسکن یکم را 9/5 درصد اعلام کرد و گفت: در دهه گذشته هیچ تسهیلاتی برای ساخت مسکن تعلق نگرفت ادامه داد: بازار تولید رشد جزعي را نشان می دهد و لذا آمار 50 درصدی رشد ساخت و ساز وجود ندارد.

مدیر اجرایی کانون سراسری انبوه سازان بیان کرد: باید از بخش خصوصی حمایت های لازم صورت گیرد .

بیضایی در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی افزود: بانک مسکن باید بانک توسعه اي باشد این در حالیست که رفتارهای این بانک در گذشته بیشتر تجاري بوده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه، در سال 93 هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است ادامه داد: این در حالی است که در سال92 صورت های مالی نشان داده که هیچ تسهیلات بین بانکی پرداخت نشده است.

رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، بانک مسکن باید برای خروج از رکود در این حوزه برنامه ارائه دهد اظهار داشت: تسهیلات مسکن بیشتر برای خرید است و برای ساخت نیست.

 انارکی با اشاره به اینکه، در سال های گذشته به دلیل سیگنال های غلط بازار ، قسمت عمده ای از منابع انبوه سازان و شرکت های ساختمانی به طرف ساخت واحد های لوکس سوق پيدا کرد.

وی با اشاره به اینکه، تسهیلات بین بانکی در سال95  چهار هزار و 600 میلیارد تومان است افزود: رقم8 هزار میلیارد تومان صحت ندارد.

انارکی با اشاره به اینکه، دولت700 میلیارد سرمایه نقدی در اختیار مان قرار داده است گفت: برای انجام اقدامات توسعه ای  باید افزایش سرمایه بانکی رخ  دهد.

وی گفت: اکنون بهترین زمان برای خرید واحد مسکونی است.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.