سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سند تحول بنیادین با نقد آموزش و پروش فعلی تنظیم می شود

دبیر کل شورای آموزش عالی آموزش و پرورش گفت:آموزش و پرورش فعلی پاسخگوی نیازهای زمان نبوده و به منظور تطبیق یافتن با دگرگونی های موجود باید تحولی بنیادین در آن صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای آموزش عالی آموزش و پرورش در مراسم دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان که عصر امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، درباره سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: ما در سند تحول به دنبال آموزش و پرورشی هستیم که قابلیت تحول و عملی کردن اندیشه‌های دینی را داشته باشد.

وی در خصوص نظام‌های آموزشی تقلید شده از نمونه‌های خارجی عنوان کرد: از ابتدای ورود سیستم‌های آموزشی این نظام‌ها با فرهنگ و ادب کشور همخوانی نداشته و با هدف دیگری طراحی شده بود. بنابر این با نگاه تیزبینانه مقام معظم رهبری نیاز به تحول بنیادین مطرح شد. 

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره هدف سند تحول بنیادین تصریح کرد: در گذشته تغییراتی جزیی در نظام آموزش و پرورش صورت گرفته بود. اما تحول اساسی در میان نبوده است. تغییر عمیق، ریشه‌ای، نظام‌مند و آینده پژوهانه بر طبق موازین دینی و بازخوانی این نظام بر حسب نظریه اسلامی هدف اصلی سند تحول بنیادین است. 

نوید ادهم ادامه داد: آموزش و پرورش امروز بر اساس بنیان‌های نظری امانیستی، (انسان گرایانه) پایه گذاری شده است. بنابراین با توجه به جهانی بودن اسلام این نیاز احساس می‌شود که بر اساس فلسفه اسلامی تضمین شود. 

وی با اشاره به سرعت تغییرات در زندگی امروز عنوان کرد: آموزش و پرورش فعلی پاسخگوی نیاز زمان نبوده و باید این نظام آموزشی به منظور تطبیق یافتن با این دگرگونی‌ها تحولی اساسی را در خود ایجاد کند. 

وی اذعان داشت: اضافه شدن درس تفکر و سواد رسانه ای به مباحث اموزش و پرورش به منظور مدیریت درست زمان و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی دانش آموزان در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

نوید ادهم درباره مهم‌ترین دستاورد سند تحول بنیادین اظهار داشت: اصلی ترین تحول، چرخش از نظام آموزش به نهاد فرهنگی است.امروز ما احتیاج به نهادی داریم که بیش از آموزش، بر محور تربیت متمرکز باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد:برای رسیدن به این مهم،باید فرهنگ تربیتب ما مبتنی بر محورهای دینی،سیاسی، اجتماعی و هنری باشد،چیزی که آموزش و پرورش امروز از آن محروم است.

وی یادآور شد: امروز بیش از پیش  مسایل فرهنگی و تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد و دانش اموزان انجمن اسلامی با مراقبت از ریشه های فرهنگی و با مطالعه هرچه بیشتر در این امر مهم گام بردارند.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.