سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه دیپلماسی علمی در دستورکار وزارت علوم / 141 پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاههای ایران و اروپا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اقدامات لازم مانند طرح و اجرای 141 پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاههای ایران و اروپا در راستای توسعه دیپلماسی علمی خبر داد.

محمدفرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توسعه دیپلماسی علمی گفت: مقصود از این دیپلماسی، افزایش همکاری های بین المللی و ارتباطات بیشتر با مجامع و مراکز علمی کشورهای مختلف است. 

وی حرکت به سمت توسعه دیپلماسی علمی را بخصوص بعد از برجام، درخور توجه و سریع دانست و افزود: بین دانشگاه های ایران با کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا حدود 141 پروژه تحقیقاتی مشترک داریم که البته در دو سال اخیر به این تعداد رسیده ایم.

فرهادی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات پروژه ها از سوی ایران و بخشی دیگر از کشورهای مقابل تامین می شود، اظهار داشت: از سال گذشته، سه پروژه بزرگ به ارزش بالای یک میلیون یورویی بین دانشگاههای ما و اروپا تصویب شد که پیشرفت مناسبی در حال اجرا است.

وزیر علوم درباره دیگر اقدامات در جهت توسعه دیپلماسی علمی بیان کرد: تفاهم نامه های مختلفی بین ما و کشورهایی مثل ژاپن، فرانسه، آلمان، ترکیه و ایتالیا به منظور ، پذیرش و تبادل استاد و دانشجو داریم که علاوه بر فراهم سازی شرایط برای تحصیل و انجام پژوهش ایرانی ها، آنها نیز می توانند برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت یا تاسیس دوره های مشترک آموزشی  به کشور ما آیند.

وی با بیان اینکه کرسی های زبان فارسی در 30کشور و 50 دانشگاه بزرگ توسعه یافته، اظهار داشت: بیش از سه هزار و 30 دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داریم که زبان فارسی را در دیگر کشورها آموزش می بینند.

فرهادی ادامه داد: برگزاری کارگاههای آموزشی توسط نخبگان دنیا (ورود کنترل شده حدود یک هزار و 485 استاد و نخبه علمی دنیا به ایران در سال 94)، برپایی دوره های آموزشی کوتاه مدت و کار روی پروژه های تحقیقاتی توسط بیش از 380 دانشمند ایرانی مقیم کشورهای خارج که در دانشگاههای ایران حاضر شدند، از جمله دیگر اقدامات موثر برای توسعه دیپلماسی علمی کشور بوده است.

وزیر علوم راه اندازی ایرانشناسی و اسلام‌شناسی در برخی از دانشگاههای خارجی را در راستای همین موضوع مطرح و عنوان کرد: در قالب همین همکاری های بین المللی ، فعالیت کرسی مطالعات ایرانشناسی و زبان فارسی چندوقت اخیر در مالزی برقرار شد.

وی یادآور شد: فرصت گذراندن دوره های کوتاه مدت (بین شش تا 9 ماه ) و تحصیل در کشورهای مختلف مورد تایید، برای دانشجویان دوره دکتری از سال قبل مهیا شد و تاکنون دانشجویان بسیاری از این فرصت استفاده کرده اند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.