سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

پایدار کردن اطلاعات HIS برنامه ریزی مدیریتی دانشگاه را ایجاد می کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پایداری سیستم اطلاعات (HIS)در بیمارستان ها، برنامه ریزی مدیریتی که امر بسیاری مهمی است را ایجاد می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر سید محمد هادی سعید مدقق در جمع مدیران و نمایندگان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ساماندهی HIS بیمارستانی در سالن شهید پندی بیمارستان قائم (عج) با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات فرایندی در دانشگاه بحث سامانه هاست افزود: اشکال در روند اجرای سامانه ها صدمه بسیار بزرگی در دانشگاه بود؛ که بخشی از این صدمه در حدود چند ده میلیارد تومان با تلاش های صورت گرفته رفع شده، البته بخش عمده این مشکلات باقی است و باید جهت رفع این مشکل تلاش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از نگاه اقتصادی این نا به سامانی صدمات بسیاری به ما وارد کرده است؛ اما از دیدگاه بالاتر اگر این سامانه ها، سامان پیدا کند، برنامه ریزی مدیریتی را در دانشگاه ممکن می سازد که این مهم، از هدف اول بسیار مهمتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این نکته که تغییرات همیشه با چالش روبه رو است، تصریح کرد: با توجه به چالشی که به دنبال تغییرات ایجاد می شود، روند کار را به شکل تدریجی آغاز کرده ایم و نهایتا بر این موضوع به اتفاق نظر رسیدیم که ما باید به یک سامانه مرکزی و محوری برسیم که از تکرار اطلاعات پرهیز کند.

مدقق تصریح کرد: هنگامی که ما بتوانیم به یک سامانه مرتب و منظم برسیم انتقال اطلاعات از آن سامانه به سامانه دیگر نیز کار مشکلی نخواهد بود.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمرکز بر روی HIS بیمارستانی را مهم عنوان کرد و بیان داشت: هدف اصلی در این مسیر پایدار کردن اطلاعات HIS است، به نحوی که بتوانیم اطلاعات را با ضریب بیش از 96 درصد قابل اعتماد کنیم.

گفتنی است: سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)، یک نرم‌افزار جامع برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به بیمار جهت ارسال و تبادلات اطلاعات جامع بیمار بین بخشها و سایر مراکز درمانی بمنظور تسریع در فرایند مراقبت و درمان بیمار، بهبود کیفیت، افزایش رضایتمندی و کاهش هزینه‌ها است.

سیستم اطلاعات بیمارستانی، برای خودکار نمودن امور بیمارستانها مانند؛ گزارش‌دهی نتایج آزمایشات، وارد نمودن دستورات پزشک، تجویز دارو، کنترل موجودی داروخانه، انبار مرکزی، واحد تغذیه، و غیره طراحی شده است.

در سیستم اطلاعات بیمارستانی ، برای هر بیمار یک پرونده الکترونیک (EHR/CPR)تشکیل می‌گردد، بطوریکه کلیه فعالیتهای بیمارستانی (شامل؛ درمانی، تشخیصی، مالی، و غیره) بیمار از پذیرش تا ترخیص تحت پوشش قرار می‌دهد.

در HIS، کلیه اقدامات درمانی، دستورات دارویی و خدمات تشخیصی از طریق سیستم به کلینیکها و پاراکلینیکها و حتی مراکز اداری از قبیل حسابداری، داروخانه، انبارها، و سایر واحدها ارسال شده و پاسخ انها دریافت می‌شود. بنابراین، زمان شروع و خاتمه همه اقدامات در سیستم مشخص و قابل پیگیری است.

انتهای پیام//ف.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.