سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست وزیر اسپانیا: موافقت پارلمان برای تشکیل دولت جدید یک آرزوست تا واقعیت

ماریانو راخوی موافقت پارلمان اسپانیا را برای تشکیل دولت جدید مانند یک آرزو دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماریانو راخوی -- نخست وزیر اسپانیا -- روز شنبه ضمن ابراز تردید درباره تشکیل دولت جدید اعلام کرد: موافقت پارلمان اسپانیا برای این که وی بتواند دولت جدید تشکیل دهد بیشتر یک آرزو است تا یک واقعیت.

بر این اساس، احزاب سیاسی اسپانیا از انتخابات پارلمانی دسامبر گذشته موفق نشده اند دولت جدید تشکیل دهند و ماریانو راخوی و گروهش فقط به امور جاری کشور رسیدگی می کنند.

راخوی که ریاست "حزب مردمی" محافظه کار اسپانیا را بر عهده دارد و در حال حاضر نخست وزیر اسپانیا است، هجدهم اوت با درخواست پادشاه اسپانیا برای تشکیل دولت جدید موافقت کرد. وی همان زمان اعلام کرد با این که می داند شاید تلاشهایش با مخالفت های سوسیالیست ها بی نتیجه بماند، بار دیگر تلاش خواهد کرد سی ام اوت اعتماد نمایندگان پارلمان را به دست آورد تا بتواند به فعالیت خود در راس دولت اسپانیا ادامه دهد.

ماریانو راخوی در نشستی با اعضای حزب خود در منطقه گالیسیا که زادگاهش محسوب می شود، اعلام کرد تشکیل دولت جدید در اسپانیا امروزه بیشتر به یک آرزو شباهت دارد تا یک واقعیت. در حالی که حیات سیاسی اسپانیا هشت ماه است که در بن بست قرار دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که این کشور بتواند به این زودیها از این وضعیت خارج شود.

راخوی در انتخابات پارلمانی اسپانیا با کسب 137 کرسی به پیروزی رسید اما اکثریت مطلق 176 کرسی از مجموع 350 کرسی پارلمان را از دست داد. از دسامبر گذشته که حیات سیاسی اسپانیا با یک بن بست سیاسی عمیق روبرو شد، دومین بار بود که مردم این کشور در ماه ژوئن برای تجدید اعضای پارلمان کشورشان به پای صندوق های رای رفتند. بحران اقتصادی، اتخاذ تدابیر ریاضت اقتصادی و بیکاری فزاینده در اسپانیا محبوبیت و اعتبار حزب حاکم این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

راخوی برای تشکیل دولت جدید در اسپانیا چاره ای ندارد جز این که حمایت دیگر احزاب و تشکلهای سیاسی را جلب کند تا بتواند همچنان در قدرت باقی بماند. راخوی برای این که بتواند رای اعتماد مجلس نمایندگان را برای تشکیل یک دولت اقلیتی جلب کند، دستکم به رای ممتنع سی و دو نماینده حزب سیودادانوس و همچنین عدم مخالفت رقبای سنتی خود در حزب سوسیالیست که 85 کرسی در پارلمان را در اختیار دارد، نیازمند است. 

سوسیالیست های اسپانیا اعلام کرده اند که از دادن رای ممتنع خودداری خواهند کرد و به کابینه پیشنهادی راخوی رای اعتماد نخواهند داد. مسئولان حزب سیودادانوس در ابتدا فقط حاضر بودند به کابینه پیشنهادی راخوی رای ممتنع بدهند اما اکنون تصمیم گرفته اند در صورت تحقق شروط و خواسته های خود به کابینه راخوی رای مثبت بدهند تا اسپانیا از بن بست سیاسی کنونی خارج شود.

علاوه بر اصلاح قانون انتخابات که در حال حاضر به زیان احزاب و تشکلهای سیاسی کوچک اسپانیا است، حزب سیودادانوس خواستار تشکیل یک کمیسیون تحقیق پارلمانی درباره تامین مالی غیرقانونی "حزب مردمی" حاکم در اسپانیا و همچنین پایان اعطای عفو به عاملان فساد اقتصادی در کشور شده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.