سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

کانون گردشگری پل زمانخان نیازمند توجه بیشتر

احداث پارکینگ کانون گردشگری پل تاریخی زمانخان نیازمند توجه و هماهنگی چند دستگاه دولتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: احداث پارکینگ کانون گردشگری پل تاریخی زمانخان نیازمند توجه و هماهنگی چند دستگاه دولتی است.



مصطفی هادی پور با بیا اینکه احداث پارکینگ پل تاریخی زمانخان باعث جذب و رضایت گردشگران و رونق زندگی افراد محلی می شود  افزود: نبود زیرساخت های مناسب و کافی در این کانون گردشگری مهم استان موجب نارضایتی مسافران شده است.

یکی از این مسافران با گله مندی از وضعیت پارکینگ در منطقه گردشگری پل تاریخی زمانخان گفت: جای پارک مناسبی برای خودروها وجود ندارد و اگر در حاشیه جاده پارک کنیم توسط پلیس جریمه می شویم.

گردشگر دیگری هم در این باره گفت: از ساعت 7 و 30 دقیقه برای استفاده از طبیعت به این کانون گرشگری آمده ایم و 2 ساعتی است که هنوز جای پارک پیدا نکرده ایم.



یکی از کسبه هم در خصوص تأثیرات نبود پارکینگ در این منطقه گفت: بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به این کانون گردشگری می یایند وقتی جای پارک پیدا نمی کنند در این مکان نمی مانند و همین موضوع کسب و کار ما را هم کساد کرده است.

یکی دیگر از گردشگرانی که به سختی برای خودروی خود جای پارک پیدا کرده بود با شکایت از وضعیت موجود گفت: برای ورود و حتی چادر زدن در محوطه پل زمانخان از مسافران پول دریافت می کنند و این انتظار زیادی نیست که محوطه مناسب برای پارکینگ درنظر گرفته شود.



حامد رفیعی مسئول جایگاه ورودی کانون گردشگری پل زمانخان در خصوص مقدار هزینه دریافتی از گردشگران گفت: برای ورود هر نفر 10 هزار ریال و به ازای هر دوازده ساعت 10 هزار ریال دیگر نیز به هزینه دریافتی اضافه می شود.

شهردار شهر سامان در این باره گفت: مبلغ دریافتی از گردشگران صرف هزینه های بهداشتی و حقوق نیروهای این منطقه می شود.

یزدان آقاخانی افزود: روزانه 50 تن زباله از محوطه و حاشیه پل تاریخی زمانخان جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری هیچ مشکلی از لحاظ مالی برای ساخت پارکینگ در کانون گردشگری پل زمانخان ندارد ادامه داد: زمین های این منطقه یا جزء اراضی ملی هستند و یا زمین کشاورزی به شمار می روند و از لحاظ واگذاری با نهادهای مربوطه اختلاف نظر وجود دارد.

آقاخانی افزود: مساحتی از زمین های کشاورزی حاشیه پل زمانخان به صورت غیرقانونی به پارکینگ اختصاص یافته است و شهرداری از لحاظ قانونی هیچ نظارتی بر این بخش خصوصی ندارد.



وی اضافه کرد: به دلیل نبود نظارت در این بخش خصوصی هزینه دریافتی بابت پارکینگ از گردشگران نیز زیاد است.

شهردار سامان گفت: شهرداری دو پارکینگ در حاشیه پل تاریخی زمانخان در نظرگرفته است که هزینه ورودی هر یک از آن ها 5 هزار ریال و برای هر ساعت توقف نیز 2 هزار ریال دریافت می شود.

مدیر حوزه ریاست اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: ترجیح می دهیم زمین های ملی حاشیه پل تاریخی زمانخان که قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ را دارند برای این موضوع استفاده شود تا اینکه بخواهیم مزارع کشاورزی که باعث زیبایی این منطقه شده و بخشی از تولید استان  را به خود اختصاص داده تبدیل به پارکینگ کنیم.



فرماندار سامان با بیان کمبود زمین در اطراف حاشیه کانون گردشگری پل تاریخی زمانخان گفت: در سمت جنوب شرقی این منطقه زمینی به مساحت بیش از 2 هکتار جهت احداث مجتمع رفاهی به یک نهاد دولتی واگذاز شده که تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

سعید صالحی افزود: مطابق قانون واگذاری اگر زمینی به شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار شود و حداکثر ظرف یک سال 30 درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشد باید ابطال شود.

وی ادامه داد: با ابطال این طرح و واگذاری آن به شهرداری سامان پارکینگ مناسبی با ظرفیت 5 هزار خودرو در حاشیه پل تاریخی زمانخان  احداث می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم در این باره گفت: اگر طرح واگذار شده در مدت زمانی مشخص اجرا نشود در کمیسیون نظارت مطرح و بعد از ارسال اخطاریه و در صورت عدم توجه حکم واگذاری ابطال می شود.

گفتنی است: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن جاذبه های تاریخی و طبیعی از قطب های گردشگری بکر کشور به شمار می رود و پل تاریخی زمانخان یکی از این مکان هاست.

پل تاریخی زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود با مناظر طبیعی بسیار زیبا و جذاب و باغ های فراوان اطراف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در کشور است.

این پل با قدمتی افزون بر 400 سال و متعلق به دوره صفویه، یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است که با دو دهانه، ۳۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع، بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ادوار گذشته، اهالی منطقه، ایلات و عشایر، و مسافران، از روی آن آمد و شد می کردند.

این بنا به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نفر از ایلات ترک زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن ها تا منطقه سامان می‌رسید احداث شد.

پل زمانخان در سال 1022 ‏توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال 1321 شمسی، به طور کامل تعمیر و مرمت و با احداث دیوار سنگی در طرفین، استحکام آن دو چندان گردید.

پل تاریخی زمانخان، در سال 1357 و به شماره 1744، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سامان، از شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری، بابیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/ض
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.