سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

حوزه وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی از جمله تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری، رده بندی پارک‌های علم و فناوری و حمایت دانشگاه آزاد از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار بی شمارری روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری، رده‌بندی پارک‌های علم‌ و فناوری، آخرین مهلت ثبت نام وام‌های دانشجویی، افزایش 15 درصدی هزینه اعزام به عتبات در ایام عرفه، شرایط تغییر رشته در دانشگاه تهران، ثبت نام دوره های با آزمون دانشگاه آزاد از 31 مردادماه، اعلام یک مرکز تافل را غیر معتبر از سوی سازمان سنجش و حمایت دانشگاه آزاد از دانشچجویان تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد.

ثبت نام دوره های با آزمون دانشگاه آزاد از 31 مردادماه
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره انتخاب رشته برای رشته های با آزمون این دانشگاه گفت: داوطلبان ضمن خرید کارت اعتباری (بسته به مقطع تحصیلی مبالغ 32، 33 و 35 هزار تومان است)، دریافت شناسه و رمز ورود از ساعت 14 روز یکشنبه 31 مردادماه می توانند برای ثبت انتخاب رشته خود اقدام کنند.

وی افزود: این انتخاب رشته باید بر اساس نمره، رتبه و شناسه دریافتی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور باشد.

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای داوطلبان مهلت انتخاب رشته تا ساعت 24 روز یکشنبه 31 مرداد ماه تمدید شد.

31مردادماه پایان مهلت ثبت نام وام های دانشجویی
سیدفردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان گفت: ثبت نام انواع وام‌ها برای سال تحصیلی جدید که از ابتدای تیرماه آغاز شده بود، تا پایان مرداد ادامه دارد.

وی افزود: این مهلت تعیین شده در صورت نیاز دانشجویان مجددا تمدید می شود.

افزایش 15 درصدی هزینه اعزام به عتبات در ایام عرفه
محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: از آنجایی که ایام عرفه جزو ایام خاص محسوب می‌شود هزینه اعزام به عتبات در این ایام به دلیل افزایش برخی از خدمات به دلیل فراهم آوردن هتل، پرواز و اسکان مناسب برای دانشجویان در عراق 15 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان زیادی خواستار اعزام به این سفر معنوی هستند؛ افزود: قرعه کشی زمان اعزام دانشجویانی که در سامانه لبیک ثبت نام کردند، به پایان رسیده است.

تمدید مهلت دریافت کدشناسه تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد 
علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: از آنجا که ثبت دروس کلیه مدرسان برای نیم سال اول سال تحصیلی 95- 96 بدون این کد امکان‌پذیر نیست، مهلت ثبت تقاضا برای دریافت کدشناسه تدریس از طریق سامانه تا پایان مردادماه 95 (سی و یکم) تمدید شد.

رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: براساس آخرین آمار تا پایان روز 20 مرداد، حدود 11 هزار اعضای حق التدریس و حدود 9 هزار اعضای هیات علمی درخواست خود را در سامانه ثبت‌ کردند.

پارک‌های علم‌ و فناوری رده‌بندی می‌شوند
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزرت علوم درباره بازنگری روند عملکرد پارکهای علم و فناوری گفت: در ابتدای سال 93 پروژه بزرگ ارزیابی مجموعه پارک ها و مراکز رشد را به یکی از انجمن های علمی واگذار کردیم، در انتهای سال 93 و ابتدای سال 94 ارزیابی ها گزارش شد و بناداریم با دسته بندی پارکهای علم و فناوری، مواردی که به تقویت احتیاج دارند با حمایت بیشتر ارتقا دهیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: رده بندی پارکها و مراکز رشد به هماهنگی بیشتر آنها با استانداردها کمک می کند.

توزیع کارت آزمون خاص ارشد، دکتری و EPT 
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: آزمون اختصاصی کارشناسی ارشد و دکتری واحدهای بین الملل و برون مرزی و EPT این دانشگاه ساعت 9 صبح روز جمعه 29 مردادماه برگزار می شود.

وی افزود: کارت ورود به جلسه این آزمون ها از ساعت 14 چهارشنبه 27 مردادماه بر روی سایت www.azmoon.org قرار گرفت.

لغو مجوز مراکز پژوهشی ضعیف به زودی ابلاغ می شود
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اجرای فرآیند لغو مجوز مراکز پژوهشی ضعیف اظهار داشت: صدور مجوز برای فعالیت تمام مراکز پژوهشی، آموزشی و دانشگاهها، در ابتدا یک موافقت اصولی است که معمولا دوساله داده می شود، لذا بسیاری از مراکز پژوهشی با توجه به اتمام مهلت موافقت اصولی خود، همچنان برای تمدید و صدور مجوز اصلی اقدام نکردند و گزارشی از عملکرد، آثار فعالیت پژوهشی و اجرایی آنها در وزارت علوم نداریم.

احمدی بیان کرد: طبق بررسی ها در جلسه قبل از شورای گسترش، مراکزی که موافقت اصولی دو ساله‌شان تمام شده و فعالیتی نداشتند طبق قانون لغو موافقت به آنها ابلاغ می شود.

دانشگاهها در انتظار تنظیم شیوه نامه ارتقای اعضای هیات علمی
علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی گفت:  آیین نامه قبلی ارتقا اعضای هیات علمی از سال 1388 در دانشگاههای سراسری و آزاد در حال اجرا است که معمولا هر پنج سال یکبار مورد بازنگری و اصلاح قرار می گیرد، لذا آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی از سوی رییس جمهور ابلاغ شده است.

وحیدی بیان کرد: هرچند که این آیین نامه ابلاغ شده اما تا شیوه نامه اجرایی آن از سوی وزارت علوم تهیه نشود قابل اجرا نیست، لذا منتظر ابلاغ شیوه نامه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.

دریافت حق الزحمه بازرسان از خوابگاه‌داران غیردولتی تخلف است
سیدفردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان درباره دریافت حق الزحمه از خوابگاه داران هنگام نظارت تاکید کرد: هزینه‌های مربوط به صدور مجوز و بازدیدهای دوره ای در ابتدای کار از سوی شورای نظارت و ارزیابی مشخص و در حسابی با امضای معاونان دانشجویی، رییس شورای یکی از دانشگاههای ناظر یا یکی از اعضا نگهداری می شود و جز آن هیچ حق نظارتی نداریم.

به گفته وی، اگر هر کدام از کارشناسان و بازرسان در هنگام مراجعه جهت نظارت از خوابگاه‌داران تقاضای حق الزحمه کنند، تخلف است و در صورت مشاهده با آنها برخورد می شود.

شرایط تغییر رشته در دانشگاه تهران اعلام شد
حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران می‌توانند در صورت تمایل به تحصیل در رشته تحصیلی دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط، در صورت موافقت دانشکده و گروه محل تحصیل، درخواست تغییر رشته خود را به معاونت آموزش دانشگاه منعکس و دانشگاه پس از بررسی شرایط دانشجو و در صورت داشتن ظرفیت در رشته مقصد اقدام به اعلام نتیجه می کند.

حمایت دانشگاه آزاد از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: طبق انعقاد قرارداد اخیر با سازمان بهزیستی کشور، جوانان تحت پوشش این سازمان یا کمیته امداد از تخفیف شهریه بهره‌مند می شوند که میزان این تخفیف شهریه برای دانشجویان تا سقف 20 درصد است.

میرزاده اظهار داشت: علاوه بر آن هیچکدام از دانشجویان شاهد و ایثارگر ملزم به پرداخت شهریه نیستند و در واقع تحصیل آنها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رایگان است.

تحصیل 47 درصد دانشجویان دانشگاه جامع در رشته مدیریت و خدمات اجتماعی
بهرامی نسب معاون فرهنگی آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه ۴۷ درصد دانشجویان این دانشگاه در گروه آموزشی مدیریت و خدمات اجتماعی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این دانشگاه مهارت محور و بر اساس نیازهای شغلی بازار تاسیس شده که در آن بیش از 450 هزار دانشجو در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر در حال تحصیل هستند.

سازمان سنجش یک مرکز تافل را غیر معتبر اعلام کرد
سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: متقاضیان شرکت در آزمون‌های تافل TOEFL و «جی ار ای» GRE مطلع باشند که تنها مدارکی از سوی سازمان سنجش مورد تایید و گواهی قرار می‌گیرد که مرکز برگزاری آزمون، مجوز لازم را از این سازمان دریافت کرده و تحت نظارت این سازمان قرار داشته باشد.

سازمان سنجش یادآور شد: به تازگی اطلاع حاصل شد که در شهر اصفهان موسسه‌ای به نام مرکز تافل سپاهان، بدون دریافت مجوزهای لازم، اقدام به برگزاری آزمون‌های  تافل و «جی ار ای» می‌کند. یادآوری می‌شود که مدارک داوطلبانی که در مرکز یاد شده در آزمون شرکت کنند از نظر این سازمان دارای اعتبار نیست و برای ارسال به مراکز آموزشی، مورد تأیید قرار نخواهد گرفت.

صندوق رفاه هیچ مسئولیتی در برابر دانشجویان ساکن در پانسیون‌ها ندارد
سيدفردین تقی‌زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان گفت: توصیه بر این است که دانشجویان تنها در خوابگاه‌های غيردولتي که از شورای نظارت و ارزیابی مجوز گرفته اند ساکن شوند.

به گفته وی، صندوق رفاه دانشجویان به مکان‌هایی که به اسم اقامتگاه از میهمانپذیرها مجوز می گیرد (مانند پانسیون ها) ، کار ندارد و در صورت بروز هر اتفاق، مسئولیت بر عهده دانشجويي است كه از خوابگاه دانشجويي مجوز دار استفاده نكرده است.

به هیچ عنوان رکود علمی در کشور نداریم
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: تعداد مقالات نمایه شده در پایگاههای ISI و اسکوپوس طی سالهای 2011 تا 2014 رشد مثبت داشته،  این آمار با رشد مثبت برای سال 2015 تا یک یا دو ماه دیگر تکمیل می شود، لذا نه تنها رکود علمی نداشتیم بلکه با رشد هم مواجه بوده ایم.

احمدی درباره نرخ رشد گفت: ایران در جهان رتبه سوم شتاب علمی را در پایگاه اسکوپوس دارد، در واقع از لحاظ نرخ رشد علمی، سومین کشور هستیم.

نظارت مسئولان دانشگاه خواجه نصیر در بررسی تخلفات پژوهشی
مهدی احسانیان معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه بررسی تخلفات پژوهشی از سال 94 به معاونت پژوهشی محول شد، اظهار داشت: براساس آیین نامه تدوین شده‌ تاکنون ۴ مورد تخلف پژوهشی به کمیته ارجاع داده شد.

احسانیان ادامه داد: در برخی از موارد شاهد کپی برداری از مقالات بدون ذکر منبع و یا ادعاهای خلاف حقوق معنوی بودیم که همه آن‌ها در حال بررسی است. 

پشت بام کتابخانه مرکزی دانشگاه شریف سالن مطالعه می‌شود؟
مریم اسدی معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف درباره تمهیدات این دانشگاه برای جبران کمبود فضای مطالعه ، از ارائه پیشنهاداتی جدید خبر داد و اعلام کرد: برای استفاده بهینه از فضاها و طراحی سالن های جدید پیشنهاداتی را اندیشیده و ارائه کرده ایم، مثلا اینکه پشت بام کتابخانه را به سالن‌های مطالعه و حتی کافی شاپی برای راحتی دانشجویان اختصاص دهیم.
 
به گفته وی این طرح هنوز در حد پیشنهاد است.

استخر مجموعه ورزشی دانشگاه تربیت مدرس به بهره‌برداری می‌رسد
محسن محمدزاده معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس گفت: استخر سرپوشیده این دانشگاه در زیربنای 2 هزار و 4۰۰ متر مربع شامل کاسه استخر، سونا، جکوزی، ساختمان اداری و جانبی است که برای بهره برداری آن 48 هزار میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی استخر سرپوشیده مجموعه ورزشی دانشگاه از سال 1383 آغاز شد، ولی به دلیل نبود اعتبارات و تغییر مدیریت‌های دانشگاه و متعاقب آن تغییر اولویت‌ها، از 3 سال گذشته به صورت نیمه تمام رها شده بود که از سال گذشته با مساعدت رییس دانشگاه، کار اجرایی این پروژه نیمه تمام آغاز و هم اکنون آماده بهره برداری است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.