سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مجلس ایران:

جامی عامل پیوند حوزه‌های تمدنی ایران، افغانستان و آسیای میانه بود

علی لاریجانی گفت: نورالدین عبدالرحمن جامی عامل وحدت و پیوند حوزه‌های تمدنی ایران، افغانستان و آسیای میانه بود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پیامی به همایش بین‌المللی خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی که در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام برگزار شد، با بیان این مطلب که عرصه فرهنگ و ادب ملت ایران آفتاب درخشان و پرتلألویی است که با تابندگی انوار اندیشه‌های چهره‌هایی ماندگار همواره روشن و تابناک بوده است، گفت: آیین گرامیداشت شاعر و سخنور توانا مولانا عبدالرحمن جامی فرصت مغتنمی در جهت بازخوانی و تبیین اندیشه‌ها این شخصیت برجسته ادبی و فرهنگی کشور است.

وی بیان کرد: امیدواریم حاصل و دستاورد این همایش به آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه‌ها و معارف این شاعر بزرگ منجر شود.

لاریجانی افزود: نورالدین عبدالرحمن جامی در دوره خویش آنچنان رفتار کرد که همواره عامل پیوند و ارتباط حوزه‌های تمدنی اطراف، یعنی تمدن ایران و افغانستان و آسیای میانه بود و توانست تاثیرات فراوانی در جهت وحدت و روابط فرهنگی و مذهبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: بدون شک ایشان در مرتبت شعر و ادبیات در تاریخ ملت ایران جایگاه بالایی دارد و به‌حق یکی از اساتید برجسته شعر فارسی هستند.

لاریجانی با بیان این که این ادیب توانا در جهت شناخت و معرفت دوران خویش و فراگیری دانش‌های زمان تلاش و همت فراوان داشت، بیان کرد: سفرها و مکاشفات فراوان عبدالرحمن جامی در آثار و احوالات این شاعر نام‌آور تاثیر بسزایی گذاشت و حاصل بسیاری از این دستاوردها شامل نیایش‌ها، دل‌آزردگی‌ها و ملامت‌های گشت و گذارها در اشعار وی مشهود است.

رئیس مجلس تصریح کرد: آشنایی با تصوف و عرفان آنچنان در شخصیت معنوی و فکری ایشان موثر بود که تعجب همگان را برمی‌انگیخت. از دیگر احوالات ایشان تواضع و فروتنی بود و به گونه‌ای پرورش یافت که علی‌رغم ثروت و مال فراوان، هیچ‌گاه طبع سادگی خویش را از دست نداد و به جز مدح پیامبر و اهل بیت در هیچ زمانی ثنای کسی را بر زبان نیاورد که این‌ها حکایت از صفای باطن ایشان داشت.

لاریجانی افزود: نورالدین عبدالرحمن جامی نویسنده و شاعر پرآوازه قرن هشتم و نهم یکی از سرآمدان و چهره‌های پرفروغ ادب این مرز و بوم و از عالمان برجسته و آشنا به علوم متداول دوره خویش بوده که ده‌ها کتاب و رساله از نظم و نثر به زبان‌های فارسی و عربی از ایشان به یادگار مانده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.