دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: زبان فارسی و مشاهیر فرهنگ و ادب نقش ریسمانی محکم و حبل‌المتینی در تقویت دیپلماسی ایران و افغانستان را دارند.

مشاهیر ادب فارسی،"سعدالله نصیری قیداری" دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون نقش زبان و ادبیات فارسی در توسعه تعاملات فرهنگی میان کشورهای فارسی زبان، و خصوصا کشور افغانستان اظهار داشت: افغانستان کشور دوست و همسایه خوب ماست و زبان فارسی و مشاهیر فرهنگ و ادب نقش ریسمانی محکم و حبل‌المتینی در تقویت دیپلماسی بین دو کشور را دارند.

وی افزود: پس از سال 1945 جهان در تمامی مسیرهای رسیدن به عدالت و صلح سرخورده شد، لذا به مولفه علم، فرهنگ و آموزش روی آورد. این مسیر در ایران به‌سبب سابقه 10هزار ساله در فرهنگ و مواریث تاریخی و بزرگان شناخته شده در عرفان، شعر و ادب؛ از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است.

نصیری با اشاره به شعار سازمان جهانی یونسکو در رسیدن به صلح با عنوان «شعار را عوض کن تا زندگی را نجات دهی» تاکید کرد: «دیپلماسی فرهنگی» یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مودت و دوستی در منطقه و جهان است که در این راه ایران باید داشته‌های فرهنگی و ادبی خود از قبیل مشاهیر نامی را به دنیا نشان دهد تا اهداف شوم دشمنان در مسئله ایران و اسلام‌‌هراسی و مقابله نرم با فرهنگ اسلامی- فارسی ناکام بماند.

وی با بیان این‌که همه فرهیختگان ادب فارسی باید با توسل به غنای فرهنگی حرکت‌های ارزشمندی را در این زمینه انجام دهند، به اقدامات سازمان جهانی یونسکو اشاره کرد و یادآور شد: این نهاد در برنامه خود پیرامون خود در ثبت مشاهیر جهانی، تاکنون نام 33 نفر از مشاهیر ایران را لیست خود به ثبت رسانده است که در همین راستا مراسم بزرگداشت سیدمرتضی علم‌الهدی، زکریای رازی و شیخ محمود شبستری برای سال 2016 و 2017 قطعی شده است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اظهار این مطلب که در هفته‌های آتی نام 2 تن دیگر از بزرگان ادبی ایران جهت ثبت جهانی به این نهاد بین‌المللی ارائه خواهد شد، گفت: در بزرگداشت جامی این شخصیت برجسته فرهنگی، 11 کشور مشارکت داشتند و حدود 36 کشور خارجی نیز مقالاتی را حول محور این شاعر نامی ایرانی ارائه کردند.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های مشترک فرهنگی دیگر میان کشورهای فارسی‌زبان منطقه و به‌ویژه ایران و افغانستان، تصریح کرد: علاوه بر ثبت مشاهیر برنامه‌های دیگری از قبیل ثبت «ذخیره‌گاههای زیست‌کُره» با مشارکت کشورهای افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکمنستان در دست اجراست که یونسکو به ثبت این‌گونه برنامه‌ها به عنوان عاملی درراستای نزدیکی کشورها اولویت قائل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.