به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مد شیوه تازهای بوده که به وجود آمده و عدهای طبق آن رفتار میکنند. مد، شیوه زندگی، حرف زدن، لباس پوشیدن، آرایش خانه و وسایل آن، حتی کسب و کار و در جدیدترین نوع آن فکر و اندیشه را نیز شامل میشود.
مد پدیدهای اجتماعی است. چرا که هم نتیجه یکسری عوامل اجتماعی است و هم پیامدهای اجتماعی دارد. جامعهشناسان مد را نمادی از شیوه زندگی و ابزاری نمایانگر ثروت، رفاه و پایگاه طبقاتی که خود به آن تعلق دارد، تعریف میکنند.
مد یک نهاد اجتماعی است یعنی شبکه ای از روابط اجتماعی که متضمن ارزشها و هنجارهاست و نیازی را بر آورده میکند. مدگرایی حاصل زندگی انسان معاصر نیست. بلکه در تمام دوران زندگی بشر بوده و هست و خواهد بود، اما جوانان و نوجوانان بنا به مقتضیات سنی و نیازهای گوناگونی که دارند در برخی از قلمروها هم چون لباس و آرایش ظاهری بیشتر از دیگران در معرض جریان مدگرایی قرار میگیرند.
این روزها در میان جوانان استان مازندران پوشاک مشاهده میشود که به عنوان پوشاک نامتعارف خوانده میشود. البسههایی با اشکال و نوشتههای لاتین و انگلیسی که مورد توجه بسیاری از مردم استان را به خود جلب میکند.
بسیاری از جوانان بر مبنی مقتضی سنشان و بدون آگاهی از معانی این نوشتهها به خرید آنها میپردازند و در بین مردم آن لباسها را بر تن میکنند.
جوانان از معانی اشکال پوشاک آگاهی ندارندحمید برجسته، کارشناس آموزش زبان انگلیسی درباره این اشکال و نوشته بیان کرد: این نوشتههای به صورت حکاکی و برچسب بر روی البسهها قرار میگیرند که معانی خاصی را بیان میکند.
وی ادامه داد: البته شاید جوانی که این لباسها را میپوشد از معانی این نوشتهها آگاهی نداشته باشد زیرا برخی از این نوشتهها بسیار توهینآمیز است.
برجسته با تاکید براینکه شخصی که از این پوشاکهای نامتعارف استفاده میکند بیشتر مورد توجه دیگران در خیابان و بازار قرار میگیرد، یادآور شد: شاید آن فرد مشاهده کننده فکر کند که این نوشتهها به خود شخص برگردد و این در شان فرهنگ و هویت یک جوان یا نوجوان ایرانی نیست.
این استاد زبان برخی از این نوشتهها را با حروف انگلیسی و به منظور آشناییت خوانندگان این گزارش عنوان کرد: در این لباسها نوشتههایی چون " I am bear. من خرس هستم"، " I am pregnant. من بادار هستم"، " Beast حیوان چهارپا"، "Vixen زن شرور"ٰ، "Nude لخت، " Mason فرمانسوری"، " Tippler میگسار"، " Atheist خدانشناس" آمده است.
فرهنگسازی رسانهها، ترویج الگوهای خوب در جامعه بجای برخوردهای خشکسیده زینب تقوی، جامعهشناس و محقق آسیبهای اجتماعی ریشه اصلی مدگرایی، کمال جویی و زیبایی دوستی انسان بیان و عنوان کرد: ولیکن صورتهای افراطی آن یعنی مد پرستی نتیجه جهل و نا آگاهی و ضعف ارزشهای معنوی و تبلیغات وسیع نظامهای سرمایهداری و سود جو به وجود میآید.
وی با بیان اینکه در این میان میتوان به عملکرد ناصحیح آموزشهای رسمی مدرسه و رسانههای جمعی اشاره کرد، ادامه داد: در واقع رسانههای جمعی و مسئولین فرهنگی به دنبال معرفی الگوهای متناسب با فرهنگ ایرانی نیستند و متاسفانه نوجوانان و جوانان که با فضای خالی و مستعد برای پذیرش الگوهای جهانی که با قدرت و عزم جدی رسانههای غربی مواجه است به سراغ الگو های جهانی و غیر بومی میروند.
تقوی با اعلام اینکه یکی از دلایل گرایش به مدهای غربی شاید عدم ارائه مدهای زیبای ایرانی ـ اسلامی به جامعه باشد، گفت: از سوی دیگر مدهای طراحی شده به دلیل عدم توجه تولید کنندگان یا عدم توانایی در معرفی و تبلیغ و ترس از عدم اقبال جامعه به مرحله تولید انبوه نمی¬رسند یا حتی اگر به جامعه عرضه شوند به دلیل قیمت بسیار بالا توسط اقشار مختلف مورد استقبال قرار نمیگیرند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه در هر جامعهای پوشش ظاهری مردم از گویاترین نشانههای فرهنگی و اجتماعی و مذهبی به شمار میرود، تصریح کرد: طبیعی است اگر هر کشوری متناسب با هنجارهای مذهبی و فرهنگی اصیل خود چهارچوبی داشته باشد و قوانینی را در این موضوع وضع کند و روی آن سختگیر باشد. چون حفظ هنجارهای اجتماعی از اصلیترین وظایف قانونگذاران و مجریان قانون به شمار میرود.
وی با تاکید براینکه فرهنگ و ارزش های اجتماعی از اساسیترین عناصر یک نظام اجتماعی هستند که پایه ارزیابی ما را از پدیدههای اطرافمان تشکیل میدهند و در واقع، رفتار ما را نسبت به آنها تنظیم می کنند، بیان کرد: بنابراین، در پذیرش یا عدم پذیرش الگوها و مدهایی که در جامعه رواج می یابند، ابتدا باید رابطه آنها را با نظام ارزشی حاکم بر جامعه و اصول و مبانی مورد قبول آن مردم، مورد ارزیابی قرار داد و میزان همگرایی یا واگرایی آنها را از یکدیگر سنجید.
تقوی با بیان اینکه به عنوان نمونه، مدهای لباس، اگر در عین جذابیّت و امروزی بودن، برخاسته از فرهنگ خودی باشند و با اصول و مبانی اعتقادی و اخلاقی جامعه ما تعارض نداشته باشند و نشانه خلاقیّت و نوآوری جوانان ما بوده، هویت فرهنگی آنان را به نمایش می گذارند، یادآور شد: بنابراین، باید تدابیری سنجیده شود تا مدها و مدل ها، هم نیاز به تنوع طلبی و نوجویی و میل به امروزی شدن جوانان را تأمین کنند و هم جوانان ما از پیامدهای منفی مدگرایی، درامان بمانند.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: با فرهنگسازی رسانهها، ترویج الگوهای خوب در جامعه بجای برخوردهای خشک و افراطی و پرکردن خلاء فرهنگی جامعه سنتیمان با حفظ اصول و طرح زیباییهای ایرانی-اسلامی توسط مسئولین فرهنگی و حمایت بیشتر دولت از طراحان لباس و مد و تولیدکنندگان داخلی و عرضه لباسهای راحت و ارزان متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی قطعا جامعه از مدهای ایرانی استقبال خواهد کرد چرا که با الگوهای فرهنگی آنها سازگارتر است.
برخورد با محصولات قاچاق در مازندرانعلی پیرفلک، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران تولید اینگونه البسهها را در داخل ایران و به عنوان تولید داخلی بیان کرد و گفت: تولدیکنندگان خود برچسبها را بر روی لباسها قرار میدهند و در بازار توزیع میکنند.
وی با تاکید براینکه متاسفانه این پوشاکها به شکل مد و اپیدمی در بین جوانان در آمده است، یادآور شد: اینگونه پوشاک نامتعارف نابهنجاری فرهگی نظام را در برگرفته است و بسیاری از جوانان ایرانی روی نوشتههای بدون آگاهی استفاده میبرند.
پیرفلک با اشاره به اینکه اکنون دستگاههای مرتبط چون صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، اتاق بازرگانی ورود یافته است، افزود: برای جلوگیری و آگاهیبخشی دانشها و مراکز علمی به ویژه آموزش و پرورش و رسانهها ورود پیدا کنند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران فعالیت این حوزه را برخورد با قاچاق لباسهایی با مارک یا برند با چنین پوشاکها در داخل کشور عنوان کرد و گفت: صاحبانی که مجوز واردات و تولید داخل نداشته باشند برخورد جدی میشود.
پلمب 2 هزار 829 واحد صنفی متخلف در مازندرانسرهنگ حسن تقوی، رئیس پلیس امنیت عمومی مازندران نیز از اجرای طرح جمعآوری برخورد نظارت بر اماکن عمومی واحدهای صنفی از ابتدای مردادماه سالجاری خبر داد و گفت: در صورت مشاهده با عرضه پوشاک نامتعارف از سوی این ستاد برخورد جدی میشود.
وی عنوان کرد: این طرح تاپایان تابستان ادامه دارد و همزمان در استان در شهرستانها نیز در حال اجرایی است.
تقوی با اعلام اینکه در این بازرسی از 40 هزار واحد مرکز عرضه بازدید شده که 5 هزار و 300 البسه جمعآوری شد، مطرح کرد: از این واحدها 2 هزار 829 واحد صنفی متخلف پلمپ شدند.
وی با تاکید بر اینکه در مازندران واحد تولیدی برای اینگونه پوشاک نداریم از تهران وارد به استان میشود، بیان کرد: در مازندران 625 اتحادیه وجود دارد که از 23 هزار واحد صنفی 25 درصد صنفی پوشاک هستند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/