سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تمام داروهای وارداتی کشور شناسه گذاری شده است/ تجارت قانونی در ایران سخت تر از تجارت غیر قانونی است!

طرح اصالت دارو و لوازم بهداشتی امشب 25 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عبداللهی مدیر کل نظارت دارویی و موادمخدر و مناقبی رئیس مجمع عالی واردات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مناقبی در ابتدای گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون طرح اصالت دارو و لوازم بهداشتی گفت: این طرح در نحوه اجرا دچار مسائل و مشکلاتی خواهد شد و از سوی دیگر، مردم به طور کامل با طرح مورد نظر آشنایی و آگاهی کامل ندارند.

وی با بیان اینکه، در ابتدا باید اصالت برچسب مورد تایید قرار بگیرد ادامه داد: زمانی که پکيج اصلی باز می شود استاندارد کالا از بین می رود.

عبداللهی مدیر کل نظارت دارویی و موادمخدر در ادامه با اشاره به اینکه، 100 درصد داروهای وارداتی کشور شناسه گذاری شده اند افزود: 60-70 درصد تجهیزات وارداتی کشور نیز شناسه گذاری شده  و از سوی دیگر نیز برخی از برند ها سیستم شناسه گذاريشان در مبدأ انجام می شود.

عبداللهی اضافه کرد: فرآورده های غذایی وارداتی ما بسیار زیاد است لذا ترجیح دادیم، فرآورده هایی که از لحاظ تعداد کمتر اما ارزش بیشتری دارند زودتر شناسه گذاری کنیم.

ایرادات طرح شبنم سبب شد مردم نسبت به این طرح بدبین و بی تفاوت شوند

وی یادآور شد: این طرح سال ۸۸ کلید خورد و با روی کار آمدن دولت دهم تحت عنوان طرح شبنم اجرایی شد که اشکالاتی موجود در آن، سبب شد مردم نسبت به این طرح بدبین و بی تفاوت شوند و نهایتا این موضوع سبب شد یک وقفه چهار ساله در اجرای این طرح اتفاق بیافتد و پس از آن شش ماه طول کشید آن سیستم را به سیستم جدید تغییر جهت دهیم.

مدیر کل نظارت دارویی و مواد مخدر کشور اضافه کرد: در سیستم جدید شرکت برچسب زن وجود ندارد بلکه همان شرکت شناسنامه دار و صاحب کالا خودش متولی این است که کالای خود را با فرمتی که ما می گوییم شناسه دار کرده و وارد بازار کند؛ اما لازم است وزارت بهداشت نیز سامانه متمرکزی داشته باشد تا تمام شناسه ها را وارد این سامانه کند که در این خصوص نیز سازمان بحث فنی آن را به یک شرکت واگذار کرده است.

عبداللهی با بیان اینکه کنترل اصالت دارو اولین بار در سال ۸۸ در ایران ثبت شده و  این طرح را در سازمان جهانی بهداشت و سازمان های مربوطه دیگر مطرح کردیم گفت: کشورهای دیگر نیز در حوزه بحث اصالت دارو تقریبا مثل ما عمل می کنند اما در حوزه مواد غذایی نیز یک شناسه برای مصرف کننده نهایی طراحی کردیم که این طرح در دنیا به اسم ایران ثبت شده است.

مدیر کل نظارت دارویی  و مواد مخدر کشور خاطرنشان ساخت: ارزان ترین روش برای این که مردم فرآورده های سلامت را تهیه کنند این است که از محل های مورد اطمینان خرید کنند.

مناقبی رئیس انجمن وارد کنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی نیز با بیان اینکه هر طرحی که بتواند امنیت در حوزه فرآورده های غذایی و دارویی را به جامعه بشناساند قابل احترام است گفت: مشکلی که امروز در جامعه داریم این است که قوانین را براساس افراد مختلفی که قصد داریم جلوی آنها بایستیم می گذاریم، در حالیکه این قوانین مانع کار انسان های درست و شناسنامه دار می شود که در این حوزه منظور از افراد شناسنامه دار، شرکت های وارد کننده و تولید کننده های قانونی هستند که از سازمان غذا و دارو و یا سازمانی نظارتی کشور مجوز می گیرند.

وی تصریح کرد: ایرادی که نسبت به این طرح مطرح می شود بحث مسئله مادی است که روی این طرح اعمال شده که سبب می شود، هزینه های اجرای این طرح از تجارت خود واردات بیش تر شود.

تجارت قانونی در ایران سخت تر از تجارت غیر قانونی است

رئیس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی همچنین با تاکید بر اینکه تجارت قانونی در ایران سخت تر از تجارت غیر قانونی است گفت: روند بروکراسی در حوزه واردات سبب می شود که قاچاق به کشور راحت تر صورت گیرد لذا باید مسیر کار غلط را در جامعه سخت کنیم و نه کار قانونی را ، که در این رابطه پیشنهاد بنده تسهیل در امر تجارت و کسب و کار مردم است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.