سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی نیا خبر داد

خروج بخش صنعت از رکود/ رشد 16 درصدی در صنایع خودروسازی

معاون وزیر صنعت گفت: رونق تولید و افزایش صادرات و همچنین تأمین نقدینگی و مدیریت واردات گویای خروج صنعت از رکود است

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محسن صالحی نیا در یک نشست خبری در وزارت صنعت با محوریت بررسی میزان تولید و صادرات بخش های صنعتی اظهار داشت:  امیدواریم که بخش صنعت بتواند 8 درصد از رشد اقتصاد پیش بینی شده برای کشور را به خود اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: رونق تولید و افزایش صادرات و همچنین تأمین نقدینگی و مدیریت واردات نشان دهنده خروج بخش صنعت از رکود است و البته آثار خروج از رکود و رشد نیز در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی و راه و ترابری مشاهده می شود.

صالحی نیا در ادامه افزود: در حوزه صنعت خودروسازی با رشد 16درصدی مواجه بودیم گر چه در 3 ماه نخست سال جاری نسبت به 3 ماه نخست سال گذشته شاهد رشد منفی بودیم اما در ماه چهارم و پنجم شاهد افزایش تولید بودیم.

صالحی نیا تصریح کرد: در خصوص اقلامی از جمله لوله صنعتی، الیاف، نخ پنبه ای و کولر آبی به ترتیب با رشد 47، 22، 6 و 5 درصدی مواجه بودیم، همچنین در خصوص مواد معدنی از جمله تولید فولاد، شمش آلومینیوم و سنگ آهن به ترتیب رشد 3، 7 و 4.4 درصد  مواجه بودیم و این امر بیانگر افزایش تولیدات بخش صنعتی و معدنی در سال جاری است.
 
معاون صنایع، وزیر صنعت بیان کرد: در خصوص صنایعی از جمله سیمان، کاشی و سرامیک که در بخش صنایع ساختمانی قرار دارند، به دلیل رکود حاکم در این بخش، شاهد کاهش رشد تولید بودیم.

وی با بیان اینکه در بخش پتروشیمی شاهد رشد 40.4 درصد بودیم، گفت: در بخش پتروشیمی به دلیل محدودیت های که در خصوص واردات از طریق ارز مبادله های به وجود آمد، این امکان به انگیزه برای تولید کنندگان داخلی جهت افزایش تولیدات و نیز ورود به عرضه رقابت فراهم شد.
 
صالحی نیا عنوان کرد: صادرات بدون احتسابات میعانات گازی با رشد 21.1 درصدی همراه بوده است که در مجموع 64 درصد آن مربوط به صادرات بخش معدن است.
 
وی به تخصیص وام به بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: از آنجایی احیای بنگاه های مذکور جزو اهداف اقتصاد مقاومتی است لذا از طریق رایزنی های که با بانک مرکزی و بانک های عامل داشتیم امیدواریم بتوانیم شرایط را برای بازسازی آنها انجام دهیم علاوه بر این میزان مانده تسهیلات اعطای بانکی طی سه ماه نخست سال 28 هزار و 500 میلیارد تومان بود.
 
به گفته وی، تاکنون امکان واردات بیش از 1700 ردیف کالای مصرفی نهایی با ارز مبادله ای محدود شده است.

در شرایطی که تعداد زیادی از واحدهای صنعتی در رکود هستند و به حالت نیمه فعال درآمده‌اند، طرح‌هایی از قبیل احیای واحدهای راکد از طریق تزریق تسهیلات به اجرا درآمد که معاون وزیر صنعت در این راستا اعلام کرد که تاکنون در قالب این طرح به 1300 واحد صنعتی معادل 1500میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

صالحی نیا در پایان بیان کرد: تاکنون 15 هزار واحد تولیدی به بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند که 60 درصد آنها مربوط بخش صنعت و معدن و 40 درصد آن نیز مربوط به بخش کشاورزی است علاوه بر این هزار و 300 واحد تولیدی آماده برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش هستند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.