سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

رونمایی لوح ثبت ملی مهارت بافت فرش جوشقان قالی کاشان

لوح ثبت ملی مهارت بافت فرش جوشقان قالی کاشان در آیینی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،رییس مرکز ملی فرش ایران در این آیین گفت: فرش دستباف ایران در بازارهای معروف دنیا دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله کیفیت، بادوامی و خوش نامی است و گنجینه غنی از تولیدکنندگان نامدار، هنرمندان، نقاشان، بافندگان و رفوگران را در برمی‌گیرد.
حمید کارگر افزود: برندهای شاخص در حوزه فرش دستباف اصفهان از جمله فرش نایین، نوش آباد، آران و بیدگل و کاشان دارای شناسنامه شناخته شده ای هستند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم در این آیین گفت: فرش جوشقان قالی در زمان صفویه به هند صادر می‌شد و  لهستان هم متقاضی این فرش است.
محسن یارمحمدیان افزود: حمایت از فرش جوشقان با ایجاد شرایط فروش و صدور به دنیا، مشارکت میراث فرهنگی، بازرگانی و موزه فرش را می‌طلبد. 
وی با تاکید برحمایت مادی ومعنوی کسانی که در حوزه بافت فرش فعال هستند گفت: تسهیل در شرایط رقابت پذیری هم در این زمینه با اهمیت است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: برای توسعه اقتصادی در زمینه هایی همچون فرش، حذف واسطه ها مهم است و با تقویت و توسعه گردشگری در منطقه هایی همچون جوشقان قالی می‌توان این امر را محقق کرد.
در حاشیه این آیین شرکت فرش دستباف جوشقان قالی هم افتتاح شد.
شهردار جوشقان قالی گفت: این شرکت با سرمایه گذاری بخش خصوصی و سه هزار و 800 نفرساعت با 6 دار قالی و 18 بافنده فعالیت خود را آغاز می‌کند.
علی پیراینده افزود: با توجه به اینکه قالی جوشقان در ایران برگزیده است استعداد ثبت جهانی این قالی وجود دارد.
جوشقان قالی در 80کیلومتری کاشان واقع است.


انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.