سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان؛

سواس کفشی که مرگ ندارد!

سواس یکی از پاپوش‌های قدیمی مردم بلوچستان است که از نوعی برگ درخت خرما درست می‌شود و به اصطلاح، مرگ نداردیعنی دوام زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان اززاهدان: الهام محمدی کارآفرین صنایع دستی بلوچستان  درباره این پاپوش قدیمی مردم بلوچستان به نام سواس گفت: این پاپوش با برگ نوعی درخت خرما به نام «داز» ساخته می‌شود و به‌عنوان کفش و دمپایی از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: سواس از بدو حیات بلوچ‌ها کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هنوز هم بیشتر مردم در روستاها از آن استفاده می‌کنند و جالب است بدانید که  امروزه به‌عنوان نوعی مُد مطرح شده است. 

جوانان بلوچستان این پاپوش را تولید می‌کنند و در برخی موارد هم از آن  به‌عنوان تزیین، در خانه یا هر جای دیگری استفاده می‌کنند.

محمدی درباره مواد مورد استفاده‌ برای ساخت سواس گفت: «داز» نوعی درخت خرمای خودرو است که در منطقه بلوچستان به وفور دیده می‌شود، چون از این گیاه استفاده‌های بی‌جا می‌کردند، سازمان منابع طبیعی از آن محافظت می‌کند و اگر کسی بدون مجوز از آن استفاده کند، با او برخورد قانونی می‌شود.

این کارآفرین صنایع دستی درباره قیمت این پاپوش، گفت: قیمت سواس از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به بافت و سایز آن، قیمتش تغییر می‌کند. معمولا سواس زنانه، باریک و سواس مردانه پهن‌تر است.

وی تصریح کرد: این پاپوش‌ها مرگ ندارند و هرقدر که از آن‌ها کار بکشید، فقط کرک‌هایشان نازک‌تر می‌شود و در نهایت، خراب یا پاره نمی‌شوند. همچنین برای آن‌که نرم‌تر شوند، هنگامی که آن‌ها را از پا درمی‌آورند، به آن‌ها آب می‌زنند.


انتهای پیام/ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
در دوره ای سواس در جنوب کرمان هم استفاده می شد