سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

نقش مهم آبخیزداری درتقویت سفره های آبهای زیرزمینی

معاون آبخیزداری استان درباره نقش آبخیزداری درتقویت سفره های آبهای زیرزمینی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛سید جمال موسوی معاون آبخیزداری استان درباره نقش آبخیزداری درتقویت سفره های آبهای زیرزمینی را مهم دانست و گفت: امسال نیز به دلیل حساسیت دولت روی موضوعاتی همچون تغییر اقلیم و کاهش منابع آبهای زیرزمینی نسبت به سال گذشته اعتبار قابل توجهی جذب شده است.
سید جمال موسوی درباره کاشت گونه های اقتصادی افزود: در گذشته صرفا توسعه پوشش گیاهی در مراتع مدنظر بود، ولی با نهادینه شدن موضوع اقتصاد مرتع در کنار کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک زمینه برای درآمدزایی بهره برداران فراهم شده است.
وی با بیان اینکه عرصه نشینان به دلیل منفعت حاصل از مرتع رغبت و انگیزه بالایی برای فاصله گرفتن از وابستگی به دام نشان می دهند، ادامه داد: چند سال قبل طرح کاشت گونه های اقتصادی همچون پسته وحشی و زالزالک با استقبال خوبی مواجه شده است.
معاون آبخیزداری استان با تاکید بر کاشت گونه های با مصرف آبی اندک در استان افزود: بیشتر کاشت گونه های مقاوم به کم آبی و ارزش افزوده بالا به دلیل کاهش سفره آب های زیرزمینی مدنظر است.
موسوی با اشاره به کاشت هندوانه با مصرف آبی بالا در مناطق مختلف استان افزود: با هدف جایگزین کردن محصولات با مصرف آبی اندک و ارزش اقتصادی بالا کاشت نهال از سوی منابع طبیعی استان توسط بهره برداران مورد استقبال قرار گرفت.
وی با اعلام اینکه هم اکنون 45 تا 50 هکتار از اراضی استان زیرکشت پسته وحشی قرار گرفته است، یادآور شد: همسو با کشت این محصول از سوی منابع طبیعی استان، جهاد کشاورزی نیز با هدف انجام پروژه  های تحقیقاتی کاشت پسته را دنبال می کند.
به گفته موسوی اکنون به دلیل رغبت به کاشت پسته کمبود نهال داریم و بهره برداران از قزوین و کرمان نهال تامین می کنند.
وی درباره اعتبارات تزریق شده امسال در بخش پروژه های آبخیزداری اعلام کرد: امسال 2 میلیارد تومان از فصل آب و 1/3 میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای پروژه های آبخیزداری استان تخصیص یافته است.


انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.