سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئله‌ای که روابط آنکارا-واشینگتن را متشنج‌تر می‌کند؛

یک افسر کودتاگر ترکیه‌‌ای از آمریکا درخواست پناهندگی کرد

در ادامه روند بازداشت‌ها در ترکیه در پی کودتای نافرجام، یک افسر ارتش این کشور از دولت آمریکا تقاضای پناهندگی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات آمریکا اعلام کردند یک افسر ارتش ترکیه که در یکی از پایگاههای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمریکا خدمت می کند از دولت آمریکا تقاضای پناهندگی کرد.

در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه و موج بازداشت هایی که پس از آن حزب حاکم عدالت و توسعه در میان نظامیان آغاز کرد، این افسر ارتش ترکیه به کشورش فراخوانده شده و حتی حکم بازداشتش صادر شده بود.

درخواست پناهندگی این افسر ارتش ترکیه از آمریکا می تواند روابط میان واشینگتن و آنکارا را بیش از پیش متشنج کند. دولت آمریکا در حال حاضر نیز با درخواست های مکرر دولت ترکیه برای استرداد فتح الله گولن به این کشور مخالفت می کند.

دولت ترکیه هفته گذشته حکم بازداشت گولن را صادر کرد.

دو مسئول آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود در گفتگو با رویترز اعلام کردند این افسر ارتش ترکیه در پایگاه نظامی نورفولک در ایالت ویرجینیا برای فرماندهی نظامی ناتو خدمت می کرد. 

مقامات آمریکایی از افشای نام و درجه این افسر خودداری کرده اند.

از پانزدهم ژوئیه (25 تیر) که تلاش برای کودتا در ترکیه به شکست انجامید ، مقامات این کشور به بازداشت‌های گسترده و جمعی در صفوف ارتش و پلیس اقدام کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور محافظه کار ترکیه، برای توجیه پاکسازی گسترده مخالفان در بخشهای مختلف به شبکه های وابسته به فتح الله گولن  که در آمریکا به سر می برد، اشاره می کند و او را عامل پشت پرده کودتای نافرجام اخیر در ترکیه می داند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.