سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم آیین افتتاح ایستگاه سهروردی از خط 3 تهران مطرح شد؛

جابجایی روزانه بیش از 3 میلیون نفر در شهر تهران/ بیش از 70 درصد درآمد شهرداری صرف هزینه‌های زیرساختی می‌شود

شهردار تهران گفت: 54درصد از درآمد‌های شهرداری ناپایدار و مابقی آن در آمدهای پایدار هستند که بیش از 70در صد آن صرف هزینه‌های زیرساختی شهر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر قالیباف شهردار تهران  در مراسم آیین افتتاح ایستگاه سهروردی از خط 3 تهران که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: احداث خط 6 مترو تهران طبیعتاً باعث مسدود شدن مسیر‌ها و خیابان‌ها شده و با خود مشکلات جدی و شبانه‌روزی را برای ساکنان اطراف ایجاد می‌کند.

وی افزود: البته احداث و راه‌اندازی ایستگاه مترو سهروردی مسائلی را برای اهالی منطقه به همراه داشته است، اما بی‌شک راه‌اندازی این ایستگاه هدفی جز افزایش رفاه مردم و اهالی منطقه نداشته و ما تلاش می‌کنیم تا تمامی پروژه‌های خود را در کمترین زمان به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

شهردار تهران گفت: ما در شهرداری  تهران و مدیریت شهری مسئولیت ساماندهی و مدیریت هرچه بهتر شهر را در کنار همه‌ سختی‌ها و مشکلات بر عهده داریم و تحمل سختی‌ها و حل مشکلات و معضلات شهری از جمله وظایف مهم شهرداری است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: شهرداری علی‌‌رغم اینکه از طرف دولت حمایت مالی بشود یا نشود و دولت به آن پول بدهد یا ندهد وظیفه دارد تا با تحمل همه سختی‌ها و با وجود رکود اقتصادی وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهد.

وی افزود:‌ امروز فقط در مجموعه مترو بیش از 20هزار نفر به طور شبانه‌روزی و فقط در بخش احداث مترو مشغول به کار هستند و تأمین وسایل، نقشه‌ها، هزینه‌ها، کنترل و نظارت و غیره در این پروژه سنگین یک مسئله مشخص است و علی‌رغم اینکه برخی بیان می‌کنند که انجام این کارها به 4برگ مطالعه هم نیاز ندارد اما در واقعیت این چنین نیست چرا که برای اجرای پروژه‌های این چنینی مطالعه،‌ تحقیقات و کارشناسی‌های لازم انجام گرفته است.

شهردار تهران گفت: همه مردم شهر و جامعه مهندسان به خوبی می‌دانند که وجود و انجام وظیفه 20هزار نفر در مجموعه مترو نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و پشتیبانی و حمایت است و این جز پروژه‌های کم نظیر و مهم کشور به شمار می‌آید و در سطح ملی نیز مترو تهران اقدامات خوبی را تا کنون انجام داده است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد:‌ انجام صحیح این کارهای زیر ساختی و مهم شهری از جمله وظایف شهرداری است، اگر مترو و کارهای زیرساختی شهر مثل دادن وام‌های مختلف برای خرید خودروهای جدید، از رده خارج کردن خودروهای فرسود و اضافه شدن روزانه صدها ماشین به سطح خیابان‌ها نبود معلوم نیست که جابجایی این همه خودرو در شهر چگونه امکان پذیر می‌شد.

وی افزود:‌ براساس آمار‌های جمعیت که هر 5سال یکبار به وسیله مرکز آمار ارائه می‌شود جمعیت تهران و رشد آن رو به کاهش است، اما رشد بی‌رویه در شهرک‌های اقماری و اطراف آن است که موجب سربار شدن در شهر تهران و بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و شهری می‌شود.

شهردار تهران گفت: روزانه بیش از 3میلیون نفر فقط بین شهر تهران و داخل آن جابجا می‌شوند که موجب بروز آسیب‌ها و مسائل مختلف اجتماعی در شهر و برای شهروندان است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در شهرداری و مدیریت شهری بخشی از درآمدها پایدار و بخشی دیگر ناپایدار است که از این مقدار 54درصد شامل درآمدهای ناپایدار و مابقی درآمد‌های پایدار است.

وی افزود: بیش از 70 درصد درآمد‌های شهرداری صرف هزینه‌های زیرساختی شهر می‌شوند و در اینجا باید به این سوال پاسخ داده شود که مسئول درآمدهای شهرداری‌ها چه کسی است و این وظیفه بر عهده دولت است.

شهردای تهران گفت: از سال 62 در تبصره 52 دولت مکلف شده ظرف 6ماه لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری را به مجلس ارائه کند و در این میان مهمترین مسئله تأمین درآمدهای ناپایدار شهرداری است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان شهرداری‌ها واقعاً شاکی هستیم که چرا دولت‌ها این لایحه را به مجلس ارائه نمی‌دهند و هیچ توجهی به درآمد‌های ناپایدار شهرداری و ارزش های افزوده‌ ندارند.

وی افزود: این درآمدها در حال حاضر به 7 تا 8 درصد رسیده است و سهم شهرداری‌ها با توجه به این که 50درصد بوده است، 4ونیم درصد است و امروز دولتی ها تصمیم گرفتند که همین مقدار را هم به شهرداری ندهند.

شهردار تهران گفت: در حوزه برنامه‌ریزی باید نگاهی به تجربه دنیا بیندازیم و چگونگی اجرای مدیریت شهری را در آنها ببنیم و نحوه تأمین درآمدها و وضع قوانین و مقررات را از آنها الگوبرداری کنیم.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: این مسئله زیبنده کشور نیست که بعد از گذشت نیم قرن از شکل‌گیری شهرداری‌ها ما هنوز بر سر ابتدایی‌ترین موضوعات بحث کنیم و به جای توجه به تأسیسات شهری به مسائل کوچک توجه کنیم چراکه حادثه شهران هشداری برای کلان شهر تهران بوده است و حالا به جای پاسخگویی به این سوال‌ها برخی به انحراف افکار عمومی دست می‌زنند.

وی افزود: شهرداری به عنوان ارگانی که مدیریت شهری را بر عهده دارد در حوزه اپوزوسیوم حتی حق حرف زدن نداریم و ما باید پاسخگوی تعهدات خود باشیم.

شهردار تهران گفت: مردم همه مدیران در هر سازمان را مجموعه یک پارچه می‌دانند و به دنبال تفکیک شهرداری و دولت نیستند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: ماباید دست به دست هم بدهیم و برای حل و فصل مشکلات شهروندان و مردم تلاش کنیم و از این بابت شکایت دارم و باید همه به دنبال این سوال باشیم که چه کسی باید حق لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را بدهد و این یکی از خواسته‌های مهم ما است.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری علی‌رغم همه سختی‌‌ها و مشکلات مصمم است تا همه کارها را در حوزه زیرساختی، پیش برده و بدان توجه کند.

شهردار تهران گفت: مهمترین چالش شهر ما آلودگی هواست که منبع تولید آلاینده‌ها خودرو‌ها هستند و این یعنی توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت استفاده از خودروی شخصی بعد از راه‌اندازی مترو است که در کاهش آلاینده‌های هوا نقش مؤثری ایفا می‌کند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه اولویت کار ما حمل و نقل عمومی است و بر توسعه خطوط مترو، اتوبوس و سامانه تاکسی تأکید فراوان داریم بر این اساس امیدواریم تا در کاهش آلایند‌ه‌های هوا اقدامات مفیدی را انجام دهیم و باید سیستم حمل و نقل عمومی تضمین شده‌ای را برای مردم شهر فراهم کنیم.

وی افزود: راه‌اندازی خطوط مترو و حمل و نقل عمومی استاندارد برای جلوگیری از کاهش عمر شهروندان مؤثر واقع بوده و نقش مستقیمی بر سلامت مردم ایفا می‌کند که از جمله وظایف مهم شهرداری است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
لطفا بفرمایند چند میلیارد دلار خرج این خط کردن ؟