سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

اهدای قرآن نفیس به کتابخانه آستان قدس رضوی

نسخه کامل قرآن ۱۱ سطری سده ۱۲ هجری قمری ،از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده و در آن نگهداری می‌شود.

   به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این قرآن در اردیبهشت‌ سال 81  به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا شد و در این قرآن ۱۱ سطری، حروف اول سطر یک ، با اول سطر ۱۱،سطر دوم با اول سطر 10، سوم با ۹، چهارم با هشتم ، پنجم با هفتم آن یکسان است که نظم ایجاد شده در صفحات امتیازی فوق‌العاده برای این قرآن محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا افزود: تعداد سطرها در متن، ۱۱ سطر و در ترجمه، ۴۵ سطر و رنگ کاغذ، حنایی و نوع مرکب متن آن نیز مشکی است، همچنین نوع صفحه‌پردازی ،دفتری ـ چلیپایی بر روی کار دیده می‌شود.

وی گفت: تعداد و اندازه اوراق را به ترتیب ۴۰ و ۴۱ در 26 ونیم سانتیمتر و اندازه نوشته‌ها ۳۵ در ۲۲ سانتی‌متر است و قطع و اندازه کتاب، رحلی کوچک به ابعاد 41 ونیم در 26 ونیم  سانتی‌متر می باشد.

حجت‌الاسلام نوری‌نیا افزود: پس از ۱۲ برگ، سوره فاتحه الکتاب و سوره بقره، هر یک دارای کتیبه بازوبندی صدر و ذیل و حاشیه قلمدانی و حاشیه دوم نیم ترنج با گل‌های ریز الوان، بین‌السطور صفحات زراندازی مضرس و در صفحه بعدی تشعیرسازی حاشیه با گل‌ها و خوشه‌های زرین، جداول مطلا، تحریر،لاجورد و از میان پوست به مثلث گل‌های زرین و منقش ترسیم شده است.

معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: اسامی سور، با شنگرف، سرفصل‌های آیات در حاشیه تفسیری به خط نسخ و با شنگرف، فصول آیات گوی زرّین دارد و دو سوره فلق و ناس نیز دارای کتیبه و حاشیه ی از میان پیوسته به ترنج زریّن است و فواصل آیات با گوی زرّین، سرلوح کتیبه و سرسوره‌ها به شنگرف مزیّن شده‌اند.
 
 انتهای پیام//


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.