سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جان کربی تبادل 4 زندانی آمریکایی با 400 میلیون دلار از دارایی‌های ایران را تکذیب کرد

وزارت خارجه آمریکا، هرگونه ادعا مبنی بر اینکه 400 میلیون دلار پرداختی به تهران باهدف جلب رضایت مقامات ایرانی برای آزادی 4 زندانی بوده است را تکذیب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اسپوتنیک؛ جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت: اعطای مبلغ 400 میلیون دلار به ایران درازای آزادی 4 شهروند آمریکایی ادعایی بیش نیست.

کربی به فاکس نیوز گفت: انتقال پول به ایران منحصراً ادعایی دیرینه است که به دادخواست ایران در دادگاه لاهه و پیگیری مصادره اموال بانک مرکزی این کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: مذاکرات بر سر معامله اسلحه سال 1979 و آزادی و بازگشت شهروندان آمریکایی به خانه دو مسئله جدا از هم بودند. مذاکرات درباره این مسائل به‌وسیله دو تیم مختلف انجام شد.

نشریه وال‌استریت ژورنال در مطلبی که اوایل امروز به نقل از مقامات دولت آمریکا منتشر کرد، نوشت: واشینگتن یک صندوق چوبی حاوی 400 میلیون دلار پول نقد شامل ارزهای یورو و فرانک سوئیس را با هواپیما به ایران انتقال داده است. پرداخت این پول همزمان با آزادی 4 زندانی آمریکایی در ماه ژانویه صورت گرفته است.

این نشریه همچنین مدعی شد: این مبلغ همزمان با تبادل 4 شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند از بانک‌های مرکزی آلمان و سوئیس تأمین شده و با هواپیمایی ناشناس به ایران ارسال شده است. مبلغ 400 میلیون دلار در حقیقت نخستین بخش از پرداخت 1.7 میلیارد دلار طلب ایران از آمریکا بود که در پی امضای توافق هسته‌ای، دولت "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا، متعهد به پرداخت آن شده بود. به‌موجب قرارداد تسلیحاتی که میان ایران و آمریکا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امضا شد، تهران مبلغ این قرارداد را پرداخت کرد؛ اما هرگز تسلیحات موردنظر را دریافت نکرد. با گذشت 37 سال از آن جریان، سود و اصل پول ایران به 1.7 میلیارد دلار رسیده است.

انتشار این مطلب واکنش تند جمهوری‌خواهان آمریکا و موضع‌گیری آن‌ها در برابر دموکرات‌ها شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.