سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

برگزاری کنگره سه هزار شهید استان

کنگره سه هزار شهید استان قزوین برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ استاندار قزوین در  شورای سیاست گذاری کنگره ی شهدای استان گفت : آثار شهدا سرمایه فرهنگی کشور است و برای جمع آوری آنها باید مسولان استانی روحیه جهادی و شهادت طلبی داشته باشند.

فریدون همتی افزود: برای تولید و محتوای آثار شهدا و  استفاده از وصایا،خاطرات و عکس شهدا باید از ظرفیت های مردمی و سازمان های مردم نهاد استفاده کرد.

همتی ، کتاب تدوین و چاپ شده برای این جشنواره  را مملو از جذابیت و نوشتار شیرین دانست و اضافه کرد ما برای تدوین و تالیف این کتب، وظیفه معنوی،شرعی و قانونی داریم.

استاندار قزوین یاد آور شد : باید نهایت تلاش خود را برای کنگره سه هزار شهید استان انجام شود و دستگاه ها باید این مهم را در الویت کار و برنامه های خود انجام دهند تا یک اثر ماندگار و سرافراز خلق و تولید شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گفت:  50 درصد کتاب های شهدای استان تا هفته دفاع مقدس چاپ می شود.

طاهرخانی افزود: 10 جلد از این کتابها را شهرداری تدوین کرده است و 50 جلد آن هم تا پایان امسال چاپ می شود.
طاهرخانی به تدوین دایره المعارف ویژه شهدای استان و شناسایی 70 مقتل شهدای دفاع مقدس استان هم اشاره کرد و افزود: این مقاتل قابل تعدیل و افزایش است.

وی به المان های شهدای گمنام نیز اشاره کرد و گفت: 26 نقطه استان مزین به شهدای گمنام است که 8 شهرستان حدود 15 تا 20 درصد شهدای گمنام در آن تدفین شده اند، که کار عمرانی و عملیاتی آنها اجرا نشده است .

مدیرکل ورزش و جوانان استان که مسئولیت کمیته ورزش این کنگره را بر عهده دارد گفت: از 62 شهید در عرصه ورزش، آثار 40 شهید جمع آوری شده است که مابقی شهدا با کمک شهرداری و بسیج ورزشکاران طی یک ماه آینده جمع آوری می شود.

مشهدی آقایی افزود: همچنین طی ماه آینده هم مراسم تکریم از خانواده شهدای ورزشکار برگزارمی شود.

هواسی قائم مقام صدا و سیمای مرکز قزوین هم از تهیه زیرنویس، تیزر، برنامه های تبلیغی، رادیویی و تلویزیونی در استان و شبکه های سراسری به عنوان برنامه های کمیته اطلاع رسانی خبر داد و گفت: پخش برنامه قدسیان با هدف معرفی شهدای خاص و روز شمار شهدا از برنامه های صداو سیمای مرکز قزوین است.

وی همچنین با اعلام آمادگی در تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی از زندگی و سیره عملی شهدا و ایثارگران دفاع مقدس به صورت فیلم، سریال و موسیقی خبر داد .

پرهیزگاری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم از برپایی نمایشگاه های جنبی و تبلیغاتی کنگره اشاره و گفت : کتابچه نقش هنرمندان و فرهیختگان، شاعران و اهالی قلم استان در دفاع مقدس تدوین می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم از تهیه دفترچه هم نفسان شهدا خبر داد و گفت:  برای تدوین این اثر با دسترسی به آثار جمع آوری شده آثار مکتوب و حجمی شهدا گردآوری شده است.

حقایق پور افزود: برای جمع آوری خاطرات شفاهی والدین ، اقوام درجه یک، دوستان، هم رزمان و فرماندهان به صورت اسنادی، صوتی و تصویری فعالیت های انجام گرفته است .

قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در استان 276 شهید دانش آموز و 56 شهید فرهنگی داریم که آثار ، وصایا و نقش این شهدا در قالب 4 کتاب با همکاری بسیج دانش آموزی و بسیج فرهنگیان به چاپ می رسد.

وزیری نژاد، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین  هم گفت: نامگذاری میادین و معابر به نام بانوان شهیده قزوین و 100 پایه مزین به 6 شهید در چهارراه ها ، خیابان ها و نصب تابلوهای فلزی مزین شده به عکس شهید در سردر کوچه ها جنوب تا شمال شهر در دستور کار قرار گرفته است .

وی المان پدران آسمانی در مزار شهدا را از دیگر اقدامات شهرداری نام برد و افزود: این پروژه در هفته دفاع مقدس رونمایی می شود.

مدیرکل امور بانوان استان هم گفت: استان قزوین 16 بانوی شهید دارد.

بیدخام افزود: هم چنین 33 زن رزمنده، 13 زن جانباز  در استان شناسایی شده اند و تدوین 3 جلد کتاب ویژه زنان شهیده استان و همچنین شهیده شاخص کشوری شهیده رضایی  را در دست داریم.

حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان که مسئولیت کمیته تدوین و تالیف را برعهده دارد گفت : 190 عنوان کتاب  در این راستان تدوین و تالیف شده  است که با سفارش منظومه های اشعار سرداران،آماده سازی و گرد آوری شده است و در قالب کنگره نشر داده می شود.

وی چاپ گلچینی از خاطرات و وصایای شهدا و مجموعه کتاب های کودک و نوجوان را از دیگر اقدامات مهم کمیته تدوین و تالیف بیان کرد.

استان قزوین سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برگزاری ، کنگره ، شهید ، شهدا ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.