سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

۵۰ درصد پیشرفت در ترمیم گنبد مطهر بارگاه علوی

حجت الاسلام والمسلمین سید نزار حبل المتین تولیت آستان قدس حرم علوی با حضور در محل پروژه ترمیم گنبد مطهر بارگاه مطهر علوی از اتمام پنجاه درصد این پروژه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تولیت آستان حرم علوی با تجلیل از زحمات متخصصان و کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: بیش از ۵۰ درصد از روند طلاکاری گنبد مطهر به انجام رسیده و ما بقی پروژه در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.

تولیت آستان علوی افزود: علیرغم اینکه مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه محدود است؛ اما همواره سعی داریم در اجرای پروژه‌هایی از این قبیل که شامل آثار تاریخی وهنری عمارت حرم مطهر است، عجله‌ای صورت نگیرد و از کیفیت کار کاسته نشود و در روند طلاکاری بر کیفیت طلا و شیوه طلاکاری و مقاوم بودن آن در برابر گرمای شدید تاکید می‌کنیم.

وی اظهار كرد: با اینکه محل اجرای پروژه در مکانی مرتفع قرارداشته و عوامل اجرایی در گرمای شدید مشغول به‌ کارند اما با این وجود روند پیشرفت طلاکاری و ترمیم به خوبی رو به اتمام است.

همچنین حسن پلارک رئیس ستاد بازسازى عتبات عالیات به عنوان مجرى این پروژه اظهار كرد: ۵۰ در صد پروژه به پایان رسیده و بیش از ۵۵ درصد قطعات فلزی در کارگاه ویژه طلاکاری شده‌اند و با وجود گرمای شدید اما به لطف الهی روند سیر پروژه بدون وقفه ادامه دارد و امیدواریم طى چهار ماه آینده و همزمان با ایام خجسته ولادت رسول اکرم(ص) در ماه ربیع الاول از گنبد مطهر رونمایی شود.

پلارک خاطر نشان کرد: خشت‌هایی که برای طلاکاری در نظر گرفته شده‌اند ۹ هزار خشت بوده و تاکنون طلاکاری ۴ هزار قطعه به پایان رسیده و ابعاد هر کدام ۲۲ سانتیمتر در ۳۲ سانتیمتر و مساحت باقیمانده شامل ۵ هزار خشت است.

پروژه مرمت و بازسازی گنبد حرم امام علی(ع) از ابتدای نیمه دوم سال۹۴ به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان واگذار شده است.

طبق برآورد انجام شده مجموع خشت‌های روی گنبد حرم مطهر حضرت امام علی(ع) که از جنس ورق‌ مس با روکش طلا است، حدود ۱۰هزار قطعه است که پس از گذشت ۳۰۰سال و به دلیل عوامل فرسایشی نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

براساس سند تاریخی حک شده بر روی گلدانی گنبد حرم مطهر، این خشت‌های تاریخی، سه قرن پیش به دست استادان زرگری ایرانی ساخته و روی گنبد مطهر نصب شده بود.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.