سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشت؛

اقتصاد مقاوم با پرورش ماهی در قفس

پرورش ماهی در قفس برنامه شیلات ایران برای توسعه آبزی پروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛رئیس سازمان شیلات ایران در بازدید از چند طرح شیلاتی گیلان گفت : با توجه به محدودیت های زمین و آب شیرین در ایران و کاهش صید از دریاها ، شیلات درصدد است با توسعه پرورش ماهی در قفس در دریا تولید آبزیان را افزایش دهد.

حسن صالحی با اشاره به اینکه مطالعات طرح پرورش ماهی در قفس از سال 1380 در کشور آغاز شد افزود : از برنامه های دولت در سال اقتصاد مقاومتی نصب 200 قفس در دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان است که تاکنون 160 عدد از این قفس ها نصب شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان خوار و بار جهانی برای اولین بار در دنیا در سال 2016 میزان تولیدات آبزی پروری از صید پیشی گرفته است گفت : 51 درصد نیاز غذایی مردم جهان از آبزی پروری و 49 درصد از صید تامین می شود و ایران نیز در این راستا تولید 400 هزار تن ماهی در قفس را تا سال 1404 در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد : بر اساس مطالعات ، دریای خزر ظرفیت تولید بیشتر از 300 هزار تن و خلیج و فارس و دریای عمان بیشتر از 600 هزار تن ماهی در قفس را دارد این درحالیست که مجموع تولیدات آبزی پروری و صید در ایران نزدیک به 1 میلیون تن است.

حسن صالحی صادرات تولیدات قفسی را از مهمترین اهداف این طرح دانست و گفت : روسیه بزرگترین بازار هدف ایران است.

مدیرکل شیلات گیلان هم با اشاره به اینکه گیلان از استان های پیشرو در پرورش ماهی در قفس در کشور است و افزود : در حال حاضر در2 منطقه کیاشهر و جفرود در گیلان 12 قفس نصب شده که پیش بینی می شود از این قفس ها 4 هزار تن ماهی برداشت شود.

اسحاق شعبانی ظرفیت تولید ماهی در گیلان را در بخش صید و آبزی پروری 65 هزار تن اعلام کرد و گفت : این درحالیست که می توان در دریای خزر در حوزه گیلان 200 هزار تن ماهی را در قفس تولید و روانه بازار کرد .

وی انواع ماهیان بومی خزر و قزل آلا را از جمله ماهیان پرورشی در قفس اعلام کرد و افزود : هزینه پرورش ماهی در قفس به دلیل وجود مواد مغذی در دریا ، تولید در حجم زیاد ، رشد سریع و حذف هزینه های آب و برق حدود 40 درصد کمتر از آبزی پروری در خشکی با آب شیرین است.

سرانه مصرف ماهی در کشور 10 کیلو گرم و در گیلان حدود 15 کیلوگرم است در حالیکه در دنیا این عدد بین 18 تا 20 کیلوگرم اعلام شده است بنابراین مسولان امیدوارند با توسعه طرح های آبزی پروری علاوه بر رونق صادرات محصولات غیرنفتی سرانه مصرف این ماده غذایی ارزشمند را افزایش دهند .




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.