سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاهرود;

آشنایی با منطقه دیدنی خوش ییلاق + تصاویر

خوش ییلاق شاهرود؛ گنجینه‌ای از ﭼﺸﻢ‌اندازهای طبیعی را در دل خود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود ، منطقۀ نمونۀ گردشگری خوش ییلاق به مساحت 150 هزار هکتار، در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد.
 مختصات جغرافیایی آن بین طول های 55 درجه و 13 دقیقه تا 55 درجه و 54 دقیقه شرقی و عرض های 36 درجه و 38 دقیقه تا 37 درجه و 3 دقیقه شمالی است.
این منطقه از نخستین مناطق مورد حفاظت در کشور بوده که از سال 1351 حفاظت شده اعلام شد و از سال 1364 عنوان آن به پناهگاه حیات وحش تغییر یافته است. منطقه به لحاظ قرار گیری میان دو اقلیم متفاوت ایرانی- تورانی و منطقه هیرکانی از تنوع ویژه و ارزشمندی هر چند در گستره نسبتاً محدود و اندک برخوردار است که باعث مشاهدۀ خصوصیات اکوتونی در منطقه می شود.


مسير اصلى سفر به خوش ييلاق استفاده از جاده شاهرود به آزادشهر است که ورودى اين پناهگاه حيات وحش تقريباً در ميانه هاى اين مسير قرار دارد. در جاده ميامى به جاجرم و مينودشت هم راه هاى فرعى خاکي وجود دارد كه از بخش هاى شمالى خوش ييلاق مى گذرد.
منطقه خوش ییلاق شاهرود با چشم اندازهای متفاوت طبيعي و تنوع اکوسيستمي شامل جنگل، کوهستان، مرطوب خزري، دشت خشک و بياباني تنوع زيستي ويژه و ارزشمندي دارد و از بي‌نظيرترين پناهگاه هاي حيات وحش ايران است.
به طور کلی منطقه خوش ییلاق را میتوان به دو بخش دشتی و کوهستانی تقسیم بندی نمود. منطقه به سبب وجود چشم اندازهای طبیعی و تنوع اکوسیستمی زیاد از جنگل کوهستانی مرطوب خزری تا دشت خشک و بیابانی که تنوع زیستی ویژه و ارزشمندی در گستره ای نسبتاً محدود و اندک پدید آورده است میتواند در زمره بی نظیرترین پناهگاه حیات وحش ایران به حساب آید.


از عمده ترین چشم اندازهای دیگر میتوان از دره گل سرخ واقع در شرق دشت زردابه به لحاظ پوشش گیاهی مرتعی و جنگلهای اولنگ و ملیچ آرام با برخورداری از پوشش گیاهی کاملاً متفاوت با سایر زیستگاه های خوش ییلاق که دارای منظره ای بدیع از درختان بلوط و گیاهان جنگلی هیرکانی است نام برد.
پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در کل بر مبنا مشاهدات دارای ۲۹ گونه پستاندار، ۹۳ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده و ۵ گونه دوزیست می باشد.


 پستانداران : عمده ترین پستانداران منطقه شامل مرال، شوکا، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گراز، خرس قهوه ای، گربه پالاس، پلنگ و انواع گربه های وحشی، گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، رودک، خرگوش، تشی و انواع جوندگان و … می باشد. پرندگان : از مهمترین آنها میتوان از پرندگان شکاری نظیر عقابها، بالابان، بحری، شاهین، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، چکاوک، سینه سرخ و… را نام برد. خزندگان : از کفچه مار، مار افعی، مارجعفری، مارشاخدار ایرانی، تیرمار، مار آتشی، مارپلنگی، گرزه مار و انواع آگاماها، بزمچه بیابانی خزری و لاک پشت خشکی زی نظیر لاک پشت مهمیزدار شرقی و … را می توان به عنوان نمونه هایی از خزندگان منطقه نام برد.


دوزیستان : از دوزیستان منطقه میتوان به وزغ سبز تورانی، وزغ معمولی، وزغ سبز خراسانی، قورباغه درختی و … اشاره نمود.
عمده ترین ارزش ها و قابلیت های طبیعی : این پناهگاه به لحاظ شرایط جغرافیایی و زیستی و برخورداری از پوشش گیاهی و جانوری متنوع قابلیت بالایی در امر پژوهش، آموزش، تفرج و … را دارد.
انتهای پیام / ه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
یه توصیه خیلی مهم.. اگر قصد رفتن به این منطقه رو دارید خیلی بهتره از سمت شاهرود برید.. چون از سمت آزاد شهر جاده کوهستانی باریک و خطرناک که پر از کامیون و تریلی هست..
محمدرضا
۱۹:۱۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
خوش ییلاق یکی از روستایی کم نظیر که است که بی تعارف روی بین دو استان سمنان و مازندران دعوا بود که بلاخره با تلاش های فراوان خوش ییلاق به استان مازندران (که اون موقع گلستان هم زیر نظر مازندران بود) تعلق گرفت ولی حیات وحش خوش ییلاق هنوز به اسم استان سمنان خوانده می‌شود
مرتضی
۱۲:۴۰ ۱۲ دی ۱۳۹۷
با سلام. خواستم به عرض برسانم. خوش ییلاق در شهرستان آزادشهر استان گلستان قرار دارد نه در شاهرود و استان سمنان