سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولیت آستان قدس رضوی:

چادر نمادی از جنگ اراده ها و عفاف، اسلامیت و انسانیت است

تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد از دستگاهها در عمل نکردن به مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجاب را مختص بانوان ندانست و چادر را نماد جنگ اراده و نماد عفاف، اسلامیت و انسانیت توصیف کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در دومین اجلاس ملی «عفاف،‌ عزت و عشق» با تأکید بر اینکه مساله حجاب فقط امر زنانه نیست، گفت: حجاب مربوط به مردان و زنان است؛ زندگی عفیفانه مربوط به زنان و مردان است. هرچند چادر ضروری است اما نباید به گذاشتن چادر بسنده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر حجاب و عفاف در خانواده وجود داشته باشد، مصونیت جامعه را در پی خواهد داشت، بر وجود برکات عفاف در حوزه‌های مختلف اجتماعی تأکید کرد و گفت: ما باید در برخی مباحث اخلاقی پایه مثل حیا کارکنیم چراکه می‌تواند جلوه‌های مختلفی داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بیانات حضرت علی (ع)، عفاف را یکی از پایه‌های تقویت نظام امامت دانست و افزود: مولا علی (ع) می‌فرمایند «کمک کنید به‌نظام امامت و پایداری نظام ارزشی ولایی با عفاف» و بدانید رواج بی‌عفتی به سست کردن این نظام مستحکم می‌انجامد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی وظیفه نظام اسلامی را عمل به دستورات اسلام دانست و تأکید کرد: اگر تمام دستگاه‌ها در عمل به مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کرده بودند، وضع جامعه ما این‌گونه نبود.

وی با بیان اینکه نمی‌شود با آدم مزدبگیری که برای شکستن قداست جامعه اقدام می‌کند، برخورد نکرد، گفت: این فرد غیر از فردی است که براثر غفلت دچار خطا شده است؛ آنچه وظیفه است آن است که در حوزه فرهنگی و الگوسازی و بصیرت آفرینی باید کار فرهنگی گسترده انجام شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای کشته شدن بانوی باحجاب آلمانی در دادگاهی در آلمان و دفاع قانون این کشور از عامل این واقعه، حجاب را پدیده‌ای توصیف کرد است که غرب تلاش می‌کند آن را در جامعه از بین ببرد و افزود: چادر نمادی است از جنگ اراده‌ها و نماد عفاف، انسانیت و اسلامیت در جامعه است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه مساله حجاب یک مساله عادی نیست و مساله مهمی است گفت: بخشی از مردم بااراده الهی برای حفظ این نماد الهی مبارزه می‌کنند و عده دیگری از انسان‌های مستکبر و خودخواه و بی‌غیرت دنبال پرده‌دری هستند و با تمام قوای فرهنگی آمده‌اند تا این نماد را بشکنند.

وی با انتقاد از اینکه برخی در داخل کشور بر طبل معنا نداشتن حریم خصوصی می‌کوبند، تصریح کرد: فضای مجازی مدیریت نشده تهدیدی برای جامعه است و مدیریت این فضا ضروری است.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه مساله عفاف و حجاب بازگشت به نگاهی است که قرآن به انسان دارد،‌ افزود: تعریف قرآن از انسان متفاوت از تعریف علم منطق از انسان است؛ در علم منطق انسان حیوان ناطق است اما در نگاه قرآن نطق فصل الفصول انسان نیست؛ نگاه قرآن به انسان متفاوت است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با اشاره به آیات سوره مبارکه الرحمن، انسان را موجود دو خلقتی دانست و تصریح کرد: خداوند به‌موجب رحمانیتش رسل را ارسال و کتب را انزال کرده است و فرموده اول تعلیم قرآن بعد شکل‌گیری انسان؛ انسان دو خلقت دارد یک خلقت جسم انسان و دیگری خلقت جان انسان.

وی با تأکید بر اینکه انسانیت انسان فقط در پرتو آموخته‌های قرآنی شکل می‌گیرد، گفت: تعریف قرآن از انسان موجودی است دارای حیات و تاله و فضیلت انسان ایجاب می‌کند سیرت و صورتش در یک تعامل بین عفاف و حجاب قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عفاف امانت الهی است و انسان حق ندارد حیثیتش را به تاراج بگذارد، تصریح کرد: انسان امین‌الله است؛ امین‌الله کسی است که امانت‌دار الهی است و آنچه از عفت در وجود انسانی به‌عنوان یک ملکه نفسانی با خداخواهی و تقوا شکل می‌گیرد سرمایه اساسی برای انسان است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با اشاره به عقل نظری و عملی گفت: آن هویت و حیثیت در عقل نظری آن چیزی است که بر وهم و خیال حاکم و مسلط است و در عقل عملی بر شهوت و غضب تفوق دارد و انسان را امیر نفس می‌کند نه اسیر نفس.

وی با بیان اینکه اگر این مساله تهدید شد، کسی که حدود الهی را شکست باید کیفر شود، این قاعده را مبنای مجازات و کیفر اسلامی دانست و افزود: حیثیت فرد از آن او نیست؛ از آن انسانیت اوست و انسان حق ندارد فتوا و حکم الهی را با هوای نفسانی بشکند.

تولیت آستان قدس رضوی به تفاوت بحث حجاب و عفاف پرداخت و گفت: حجاب مانع شنیدن، چشم دوختن و تماس بدنی است اما عفت آن حاجب نوری است که انسان را از هرگونه لغزش باز می‌داد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر لزوم تلاش در کسب این ملکه نفسانی تأکید کرد: آن چشمی که از دیدن اسماء الهی محروم است در مقابل گناه مصون نیست؛ درنتیجه انسان‌های کوردل نگاه آلوده دارند و آنچه برخواسته از غیرت است به معنی غیر زدایی؛ نه می‌گذارد دیگری به حریم شخصی فرد تعدی کند و نه خود فرد حاضر است به حریم شخصی دیگری تعدی کند، ترجمان این سخن حضرت علی است که می‌فرمایند «عفت او به‌اندازه غیرت اوست»

وی گفت: به علت تهدید ارزش‌های الهی در جامعه باید هم اندیشی شود و با بهره‌گیری از توان ارزشمند زنان و مردان متعهد جامعه اسلامی و استفاده از نگاه فرهیختگان و منورالفکرها و روشنفکرهای جامعه، حرکتی متفاوتی با آنچه تاکنون بوده است انجام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وظیفه سنگینی بر دوش همه ما سنگینی می‌کند افزود: باید با مدد الهی و استمرار از خداوند در موضع تهاجم باشیم نه تدافع.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی فعالیت بیش از 60 کانال فارسی زبان را در راستای تحمیل نظرات دشمنان بر ملت را یادآور شد و تصریح کرد: جبهه فرهنگی انقلاب باید با اتکا به خدا و اعتماد به نفس فعالیت کند.

وی با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی بر لزوم استفاده از تجربیات دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: سخن از بحث عفت و عفاف سخن قابل‌توجه و مهمی است که در این راهکارهایی که ارائه‌شده به اصل و اهمیت آن توجه شده است.

تولیت آستان قدس رضوی عفت و عفاف را ملکه الهی در نفس آدم دانست و گفت: این عفت و عفاف در قرآن هم در مسائل مالی بیان‌شده است و هم در مسائل غریزی و شهوانی.

انتهای پیام//

برچسب ها: چادر ، عفاف ، حجاب ، مشهد ، خراسانرضوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.