سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

کاربرد معماری کم نظیر در خلق یخدان ها

یخدان عباس آباد حاجی یکی از یخدان های، سده دوازدهم هجری قمری در رفسنجان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان گفت: یخدان عباس آباد حاجی دارای حصار بلند به ارتفاع 12 متر در فاصله 4 کیلومتری شرق رفسنجان در روستای عباس آباد حاجی، که یکی از یخدان های سده دوازدهم هجری قمری که به قدمت قاجار می رسد.
محمد جهانشاهی افزود: این بنای خیرالمنفعه توسط حاج آقا علی زعیم التجار رفسنجانی با مصالح خشت خام، آجر، کاه‌گل و با طرح معماری کم نظیر و فرم زیبای بنا شده است.
وی خاطر نشان کرد: ارزش این یخدان نسبت به مدت زمان طولانی در نگهداری بوده و این یخدان ‌ها حالت گنجی برای مردمان زمان خود داشته است و سازه یخدان را چاله یخ به عمق 10 تا 15 متر، دیوار و حصار به ارتفاع 10 تا 12 متر ، پلان یخدان دایره‌ای و پوشش آن از خشت و ملات گل رس و به صورت گنبدی بلند است، که نمادی از معماری گذشتگان است.
وی تصریح کرد: این یخچال‌ها ، چاله‌هایی هستند که یخ را درون خود از زمستان تا اواخر فصل تابستان نگه می‌داشتند تا مورد مصرف قرار گیرد و این محل‌ها وظیفه ‌شان حفظ و نگهداری دمای یخ با کم‌ترین افت برودتی بوده است.
انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.