سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فروش خالی ترین فرودگاه بین المللی جهان

دولت سریلانکا، دومین فرودگاه بین المللی این کشور را به مناقصه می گذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربس، دولت سریلانکا در انتهای ماه ژوئن اعلام کرد به دنبال مزایده سرمایه گذاران علاقمند، برای واگذاری فعالیت های تجاری فرودگاه بین المللی ماتالا، دومین فرودگاه بین المللی این کشور است.

بر این اساس این فرودگاه را با دو پرواز در روز، که دومین پرواز آن هم در ماه می اضافه شده است، می توان بدون استفاده ترین فرودگاه جهان نامید.

این فرودگاه باعث تخلیه بودجه شدید دولت حمل و نقل و هوانوردی مدنی سریلانکا از زمان بازگشایی در ماه مارس 2013 شده است. به زبان ساده تر، این فرودگاه آن قدر درآمدزایی ندارد که وام 190 میلیون دلاری بانک اکسیم چین برای احداث خود را بازپرداخت کند.

با این که ارائه پیشنهادات مزایده تا 12 آگوست قابل پذیرش هستند، اما یک سرمایه گذار احتمالی برای فرودگاه پیدا شده است. به گزارش روزنامه ساندی تایمز سریلانکا، «ترتیباتی اتخاذ شده اند» تا  شرکت آی زی پی، یک شرکت فناوری اطلاعات چینی، این فرودگاه را به مجموعه مسیر جاده ابرایشم در حال وسعت خود ملحق کند.

سال ها احساس کمبود شدیدی برای احداث یک فرودگاه بین المللی در سریلانکا احساس می شد تا ظرفیت هوایی بین المللی این کشور، افزایش یابد. ترافیک هوایی در فرودگاه کلومبو به شدت افزایش یافته بود و دولت، یا باید باندهای بیشتری در فرودگاه قبلی ایجاد می کرد و یا باید جای دیگری، فرودگاه احداث می نمود. فرودگاه ماتالا با هزینه 209 میلیون دلاری که بخش اعظم آن از چین تامین شد، در بخش بسیار دورتر در منطقه جنوبی هامبانتونا، در 250 کیلومتری کلومبو احداث شد.

ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سابق سریلانکا در برنامه ای بلند پروازانه، قصد داشت این منطقه را به کلان شهر دوم کشور تبدیل کند. در برنامه او، یک بندر آب های عمیق یک میلیارد و چهارصد میلیون دلاری، یک منطقه صنعتی و صادراتی، یک مرکز نمایشگاهی، یک استادیوم کریکت و یک هتل تفریحی قرار داشت که قرار بود با بهترین بزرگراه های کشور، به هم متصل شوند.

تامین مالی این مخارج از چین انجام شد و قرار بود سریلانکا بخشی از برنامه جاده ابریشم چین شود. بر همین اساس، وام 4 میلیارد و هشتصد میلیون دلاری از چین دریافت شد. اما بعد از افتتاح فرودگاه، استقبالی از پروازهای آن نشد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.