سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

تولید بیش از60 تن شاه میگو در آذربایجان غربی

پیش بینی می شود امسال ۶۵ تن شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس در استان آذربایجان غربی تولید شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی این استان را یکی از قطب های حال حاضر پرورش شاه میگو عنوان کرد و گفت : شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و ۷۰ تا ۸۰ نفر صیاد محلی سالانه زیر نظر مدیریت شیلات استان این موجود را صید می کنند.

معصوم فصیح با اشاره به اینکه شاه میگوی تولیدی در استان به کشورهای اروپایی فرانسه ، آلمان، ایتالیا و ارمنستان صادر می شود افزود : میگوی آب شیرین یا شاه میگو به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا ، ارزش اقتصادی زیاد و بازار مناسب در دنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه ای برخوردار است.

فصیح با اعلام اینکه شرکت های بهره بردار در امور استحصال ، عمل آوری و صادرات شاه میگو ، به مدت دو ماه در منابع آبی استان شاه میگو صید می کنند اظهار داشت : دریاچه سد ارس از ویژگی های لازم برای پرورش این موجود آبزی با ارزش غذایی بالا ، برخوردار است بطوریکه این دریاچه به عنوان بزرگترین مرکز پرورش این گونه ی ارزشمند شیلاتی محسوب می شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ، میزان ارزآوری هر کیلوگرم شاه میگو از طریق صادرات را بین ۱۰ تا ۱۳ دلار عنوان کرد و افزود : آذربایجان غربی یکی از استانهای غنی در تولید و پرورش آبزیان و جزو ۱۷ استان برتر غیرساحلی کشور در این زمینه است که سالانه بیش از ۱۶ هزار تن انواع آبزیان در منابع آبی آن تولید می شود.

فصیح از پیش بینی تولید ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان طی سالجاری نیز خبر داد و گفت : همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 5 میلیون قطعه انواع کپور ماهیان در منابع آبی استان رهاسازی شود.

وی با اشاره به میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت آبزی‌ پروری آذربایجان غربی هم گفت : هم اکنون در مجموع دو هزار و ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت آبزی‌پروری استان اشتغال دارند.

فصیح به ارائه تسهیلات بانکی پرورش‌دهندگان و متقاضیان آبزی‌ پروری اشاره کرد و افزود : سالانه حدود ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از منابع مختلف و تحت عناوینی از قبیل احداث مزارع ، تأمین سرمایه در گردش و مکانیزاسیون در اختیار پرورش‌دهندگان و متقاضیان قرار می‌گیرد.

بگفته مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ، این استان یکی از استان‌های مستعد در امر فعالیت‌های صید و صیادی است و یک هزار نفر صیاد در بخش صید و صیادی در قالب ۱۰ تعاونی فعالیت دارند.

گفتنی است ؛ شاه میگوی آب شیرین به طور کلی از آب های شور تا شیرین در دریاها ، دریاچه ها ، رودخانه ها ، آبگیرها و آب بندان ها و در مناطق معتدله نیمکره شمالی و جنوبی زندگی می کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.