سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان

تولیدسالانه ۵۰ هزار تن خرما در ایرانشهر

فرماندار ایرانشهر با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار تن خرما در شهرستان ایرانشهر تولید می‌شود گفت: شهرستان ایرانشهر با داشتن ۹ هزار هکتار نخلستان به عنوان قطب تولید خرما در سیستان وبلوچستان مطرح است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از زاهدان؛ نبی‌بخش داودی در جلسه بررسی مشکلات نخل‌کاران شهرستان ایرانشهر اظهار داشت: وجود دلالان در این بخش یکی از مشکلات نخلکاران است که باید تلاش کنیم با راه‌اندازی تعاونی‌ها و صنایع بسته‌بندی دست دلالان را کوتاه کنیم.

فرماندار ایرانشهر گفت: خرما علاوه بر این که از لحاظ تغذیه پراهمیت است  به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی است و توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما باعث ایجاد ارزش افزوده شده و به اشتغالزایی کمک و می‌تواند صادرات این محصول را بهبود ببخشد.

داودی گفت: متأسفانه همه‌ساله خرمای شهرستان ایرانشهر با قیمت پائین توسط واسطه‌ها خریداری و به نام دیگر نقاط بسته‌بندی و روانه بازار مصرف می‌شود و این مسئله یکی از دغدغه‌های نخلکاران این شهرستان است.

وی افزود: این شهرستان با داشتن 9 هزار هکتار نخلستان به عنوان قطب تولید خرما در سیستان وبلوچستان مطرح است و سالانه بیش از 50 هزار تن خرما توسط مردم منطقه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

داودی با اشاره به اینکه ظرفیت سردخانه‌های ایرانشهر 12 هزار تن است تصریح کرد: عدم وجود یک بازار مشخص برای فروش محصول خرما از عمده مشکلات نخلکاران است که باید در این خصوص ظرفیتها شهرستان بکارگیری شود.

فرماندار ایرانشهر عنوان کرد: احداث و راه اندازی کارخانه‌های بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری خرما مطابق با استانداردهای بین‌المللی و بازاریابی  مطلوب نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشاورزان  و مهمتر از همه صادرات فله‌ای خرما دارد.

وی افزود: نبود سردخانه کافی و صنایع بسته‌بندی موجب شده است تا دلالان آنگونه که صلاح می‌دانند بر این محصول تعیین قیمت کنند و این امر موجب خسارات فراوان به نخلکاران شده است.

فرماندار ایرانشهر با اشاره به لزوم آموزش‌های لازم در فرآیند برداشت و بسته‌بندی از سوی جهادکشاورزی گفت: 80درصد خرمای تولیدی در ایرانشهر ارقام ربی و مضافتی است که از بازاریابی خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: باید برداشت خرما از سنتی به صنعتی تبدیل و با بسته‌بندی مناسب وارد بازار مصرف شود و این امر می‌تواند بر فرآیند فروش و درآمد بیشتر موثر واقع شود.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: خرما ، تولید ، نخلستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.