سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

ثبت«ارگ دولت‌آباد» اسفراین در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: ارگ دولت‌آباد واقع در روستای دولت‌آباد شهرستان اسفراین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد  و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمد سویدانلویی افزود:بر اساس بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی- تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ، اثر فرهنگی- تاریخی"ارگ دولت آباد" با شماره 31524  اخیرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی گفت: تعداد آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در استان 557 اثر است که از این تعداد 468 اثر تاریخی ابنیه محوطه تپه بوده ،42 اثر طبیعی و 47 اثر ناملموس را شامل می‌شود.

سویدانلویی توضیح داد: این بنای باارزش که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع‌شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی می‌کردند که دارای برج و باروهای رفیع و گچ‌بری‌های نفیسی است.

به گفته وی این مجموعه از دو بخش تشکیل‌شده،ارگ که در جنوب واقع‌شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62در 63 متر و شهرستان که در شمال ارگ واقع می‌باشد به‌صورت مستطیل شکل که به ابعاد 231  در254 متر است.

ارگ حکومتی زمان‌آبادی داری چهار برج دفاعی و باروهای طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای  یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شهرستان باز می‌شده و دارای تزئینات گچی است.

انتهای پیام/ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.