سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای نیویورک تایمز: انفجار بغداد، گواهی بر ناتوانی عراق در حفظ وحدت سیاسی

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد انفجار و نا‌امنی‌های متعدد در بغداد، دلیلی بر ناتوانی مقامات عراقی برای اتحاد علیه تروریست‌ها است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "فلاح حسن" و "تیم آرانکو" نوشت: ساکنان بغداد یکشنبه شب با روشن کردن شمع در محل انفجار خودروی بمب‌گذاری شده یاد 150 کشته این حادثه تروریستی را گرامی داشتند. هنوز هم آثار خون و تکه‌هایی از لباس قربانیان در حوالی محل انفجار دیده می‌شود. در حالیکه هنوز پیکر تعدادی از قربانیان به خاک سپرده نشده است، گروهی از معترضان به عملکرد دولت مرکزی خواستار استعفای فوری "حیدر عبادی،" نخست وزیر عراق شده‌اند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: محل وقوع انفجار در مرکز یک بازار محلی بود که با توجه به تعداد تلفات، به بدترین حمله تروریستی در دست‌کم 10 سال اخیر عراق تبدیل شد. در صورتیکه برخی از مجروحان که در شرایط وخیم به سر می‌برند جان خود را از دست بدهند، انفجار اخیر بغداد خونین‌ترین حمله تروریستی تاریخ این کشور لقب می‌‌گیرد.

انفجار بغداد با موجی از اقدامات تروریستی در سراسر جهان همراه بود. اقداماتی که داعش مسئولیت تمام آنها را، از تیراندازی در باشگاه شبانه اورلندو گرفته تا سر بریدن اتباع خارجی در رستوران داکا، بر عهده گرفته است. به نظر می‌رسد داعش در انجام این اعمال تروریستی هدف سیاسی مشخصی را دنبال نمی‌کند و فقط به دنبال کشتن‌های بی‌هدف است. 

داعش برای انتخاب قربانیان خود اغلب به دین و مذهب، ملیت، سن و حرفه قربانیان توجه می‌کند.

خشونت‌های داعش گریبان تمام مردم در اقصی نقاط جهان را گرفته است. هفته گذشته بود که بیش از 40 نفر در انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول جان خود را از دست دادند. شهروندانی از ایران، چین، تونس، عربستان و اوکراین نیز در میان قربانیان حضور داشتند؛ اما بیشترین تعداد تلفات به ترکیه تعلق داشت.

جمعه شب در رستوران محل تجمع خارجی‌ها در داکا پایتخت بنگلادش، حمله‌ای تروریستی صورت گرفت و پس از گروگانگیری، 22 نفر کشته شدند. در میان قربانیان این حادثه 9 ایتالیایی و 7 ژاپنی نیز حضور داشتند.

در انفجار بغداد، تمام قربانیان عراقی بودند و موجی از خشم و نارضایتی نسبت به مقامات دولتی در میان مردم این کشور بوجود آمد. معترضان، دولت حیدر عبادی را در برقراری امنیت در کشور ناتوان می‌دانند و خواستار استعفای فوری او هستند. مقامات امنیتی عراق موفق شدند 5 تروریست را در ارتباط با این انفجار شناسایی و اعدام کنند. تصویر تروریست‌های به دار اویخته شده از تلویزیون ملی عراق پخش شد.

حیدر عبادی برای جلوگیری از وقوع حوادث تروریستی، دستور به افزایش تمهیدات امنیتی داده بود؛ اما با این وجود تروریست‌ها همچنان به اعمال جنایتکارانه خود ادامه می‌دهند. شهروندان معترض عراقی معتقدند اقدامات دولت در حفاظت از جان آنها کافی نیست. به ویژه آنکه در سال‌های اخیر مشخص شد دولت عراق تجهیزات هشداردهنده و امنیتی تقلبی از یک واسطه انگلیسی خریداری کرده است. این ابزار تقلبی در حقیقت هیچ تاثیری در کشف و خنثی سازی مواد منفجره نداشتند و جان بسیاری از شهروندان عراقی به همین دلیل گرفته شد.

"ماریا فنتاپی،" کارشناس گروه بحران‌های بین‌المللی، در این باره گفت: بمب‌گذاری‌های عراق مانند آنچه در بغداد روی داد می‌تواند پایه‌های مشروعیت دولت این کشور را متزلزل کند. به عقیده من عراقی‌ها تابستان بدی پیش رو دارند زیرا دولت عبادی از سوی جریان صدر عراق نیز برای معرفی کابینه جدید تحت فشار است. بحران سیاسی بوجود آمده می‌تواند آشوب و ناآرامی‌های بیشتری را برای این کشور به دنبال داشته باشد.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: انفجار خونین بغداد پس از آن روی داد که ارتش عراق موفق شد داعش را از فلوجه به عقب براند و این شهر را از دست تروریست‌ها آزاد کند. حتی اگر عراق توانایی نابودی داعش را هم داشته باشد، ناتوانی حیدر عبادی برای ایجاد اتحاد سیاسی در این کشور، مانع از حذف تهدیدات داعش خواهد شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.