سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا آمریکا دست دوستی به سوی ایران دراز کرده است؟

زیروهج در گزارشی به تمایل آمریکا برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیروهج در گزارشی تحلیلی نوشت اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود در خصوص موضوع تروریسم جهانی، ایران را یکی از اصلی ترین کشورهای حامی تروریسم معرفی کرده،اما نشانه ها حاکی از آن است که آمریکا تمایل به نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران را دارد.

نویسنده این گزارش می افزاید ظاهرا آمریکا به نوعی در حال تکرار اشتباه تاریخی سال 1979 خود است و دست دوستی خود را به سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران دراز کرده است. چرا دولتمردان آمریکایی باید فکر کنند که انجام دوباره یک کار تکراری، شاید نتیجه متفاوتی داشته باشد؟

رهبران برجسته عربستان سعودی، هفته گذشته در واشینگتن با دیپلمات های ارشد آمریکایی و مقامات نظامی آن کشور دیدن کردند. آن ها به شدت نگران این موضوع هستند که آمریکا با ایجاد نوعی «همکاری راهبردی» با ایران، در حال وخیم تر کردن اوضاع خاورمیانه است.

طبق مدارک سری که تازه از طبقه بندی خارج شده ، دولت کارتر معتقد بود به قدرت رساندن آیت الله خمینی در ایران، و در عین حال خالی کردن پشت شاه، روس ها را منطقه دور نگه می دارد، از هم پیمانان آمریکا محافظت می کند و جریان نفت به سوی کشورهای صنعتی را روان نگه می دارد.

نویسنده همچنین ادعا می کند نتیجه چندین دهه دیپلماسی آمریکا در قبال ایران این است که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، مرگ آمریکایی های بسیاری رقم خورده است و دادگاه های آمریکا نیز ایران را به اتهام دست داشتن در این مرگ و میرها به پرداخت 50 میلیارد دلار غرامت محکوم کرده است. نظامیان آمریکایی نیز از ایران ضربه خورده اند. هزاران آمریکایی در اثر مواد منفجره ایرانی در عراق و افغانستان، جان خود یا بخشی از اعضای بدن خود را از دست داده اند.

شاید بتوان بحث کرد که آمریکا گاهی مجبور می شود با کشورهای نه چندان دوست، مصالحه کند. نمونه آن همکاری آمریکا با شوروی علیه نازی ها در جنگ جهانی دوم بود. پس ممکن است به ذهن کسی خطور کند که این توافق هسته ای اخیر با ایران، به نوعی «مصالحه» و «همکاری» نیاز دارد.

دولت اوباما تلاش کرده استقبال از ایران را با ذکر مزایای توافق هسته ای با ایران توجیه کند. اما این توافق اخیر، اصلا توافقی نبود. چون ایرانی ها چیزی را امضا نکردند.

اعضای مجلس شورای اسلامی ایران نیز به وضوح گفتند فقط به بخش هایی از توافق که با آن موافقند پایبند خواهد بود و اصرار داشتند که آمریکا باید انعطاف پذیری متقابل داشته باشد.

بدتر این که بر اساس مفاد همین توافق، ایران تا ده سال دیگر قادر خواهد بود یک کشور کاملا مشروع هسته ای باشد. علاوه بر آن، برخلاف وعده ها و قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص ایران، برنامه موشک بالستیک کشور کماکان پابرجاست و ایران به بزرگ ترین تولید کننده موشک در خاورمیانه تبدیل شده است.

حالا سوال این جاست که چرا آمریکا اصرار دارد دست دوستی خود را به سوی ایران دراز کند؟




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
عربستان نتوانست ژاندارم خوبی برای آمریکا باشد واز اسراییل محافظت کند چرا که خود در منجلاب یمن گیر کرده است از طرف دیگر ایران نمی خواهد فقط یک ژاندارم باشد و بدنبال تبدیل شدن به یک هیژمون در دنیا است چرا که دین اسلام ثابت کرده که می توان چنین شد اما آمریکا چون خود را از همه دولتها برتر می داند همانطور که نمی تواند هیژمونری روسیه را بپذیرد اجازه چنین کاری را به ایران نمی دهد . متاسفانه در ایران تعدادی افراد سود جو که بدنبال منافع شخصی خود هستند می خواهند به ژاندارم منطقه بسنده کنند تا دردسری کمتری از طرف آمریکا ببینند اما نمی داند که اگر این را بپذیرند روزی ماند رژیم پهلوی و عربستان فعلی به مهره سوخت شده تبدیل خواهند شد و برای همیشه از روی زمین محو خواهند گردید و تازه اسلام و تفکرات اسلامی چنین اجازه ای را به کسی نخواهد داد و اسلام (ایران) در آینده به هیژمون برتر دنیا تبدیل خواهد شد .
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۹ تير ۱۳۹۵
شاید با توجه به تحولات منطقه یکم سر عقل اومده نمیشه یکمی خوشبین بود؟!!
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۹ تير ۱۳۹۵
به قول رهبر معظم انقلاب ما در هر جا استقامت کردیم موفق شدیم و هر جا کوتاه آمدیم ویا به قول معروف مذاکره کردیم کلاه سرمان رفته . حاله هردولتی که باشد از این قاعده مستثنی نیست . شما برید تاریخ را نگاه کنید
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
این تکنیک امریکایی هاست که با لبخند چاقو را تا قبضه در شکم طرف وارد میکنند و از این کار لذت میبرند. با یک دست دست شما را میگیرند تا نتوانید از خود دفاع کنید و با دست دیگر چاقو را مجدداً به جای حساس بدن میزنند تا مطمئن شوند که کار طرف دیگر تمام است .اما هم چنان لبخند بر لب دارند و از این کار لذت میبرند.چون امریکا یک جنایتکار به الفطره است .اینان فرزندان همان پدرانی هستند که با قتل و کشتن بومیان سرخ پوست ،کشور امریکا را بنا کردند.حالا هم دیگر فرزند خلف خود را به نام اسرائیل در دامن بزرگ میکنند.تا نسل بشر را از کره زمین پاک کنند و فقط خودشان باشند و بس.
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۹ تير ۱۳۹۵
افرین بر شما درووووووووووووووووووووووووووووووووود فراوانبر شما.؟
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
این نوع تیر زدن هم یکی ازحیله گری های آنهاست.کجا آمریکا دست دوستی به سوی ایران دراز کرده است؟حتما دهها تحریم جدید و بلعیدن دارائیهای ایران !ما عطای آمریکا را به لقایش می بخشیم مگر نوکری هم شرف دارد که با آوردن نام عربستان می خواهند ما را تحریک کنند که در این مسابقه شرکت کنیم؟نوکری آمریکا نوش جان و مبارک همانهائی که برازنده اش هستند ما طبق آموزه های قرآن نباید طاغوت را به رسمیت بشناسیم چه رسد به اینکه برای نوکری اش دستپاچه شویم.
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۹ تير ۱۳۹۵
مي خواهد اين دفعه اينطوري يعني با دوستي ضربه بزند دشمن اگر راست مي گويد بايد اسرائيل ازفلسطين خارج شود وتمامي يهوديهاي قديمي انجا با همراه ملت مسلمان فلسطين راي بدهند ودخالت کردن ازکشورهاي ديگر وشعله ورکردن اتش بين ملتهاي مختلف جهان دست بردارد زيرا اگر هرجايي جنگ واتش هست توسط امريکا درانجا صورت مي گيرد يعني بايد بطور کامل دست از اتش افروزي وحمايت از تروريسم بردارد ويعني اعلام کند که ازاساس دست از جنگ وخونريزي برداشته وازخاورميانه يعني به طور کلي ازهرجايي که تجاوزکرد برگرددبه کشور خود،واعلام کند که استقلال تمامي کشور ها را به رسميت مي شناسد بعد باهمه دست دوستي دراز کند انوقت است که ايران اگر تمايلي داشته باشد شايد به کمک امريکا بيايد واگر دراين راه امريکايي هاصداقت داشته باشند درکشور خود با بقيه کشورهاي جهان روابط اقتصادي داشته باشد
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۹ تير ۱۳۹۵
خ خ خ خ خ....گول مالیدیم سرشون..... خ خ خ خ خ
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۹ تير ۱۳۹۵
عنوان خبر با خود خبر هیچ ارتباطی نداشت ما که نفهميديم چرا دست دوستی،دراز مرده؟
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۹ تير ۱۳۹۵
طمع گرگ بی دلیل نیست
ناشناس
۰۵:۴۷ ۰۹ تير ۱۳۹۵
سلام: میخواهند کلاه گشادی که در برجام سر ایران گذاشته اند را تکمیل کنند .هدف دیگری ندارند.
ناشناس
۰۴:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل
ناشناس
۰۴:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
آقاییون توی کله هاتون فرو کنید ما رابطه با امریکا ر ننگ میدانیم
ناشناس
۰۳:۵۸ ۰۹ تير ۱۳۹۵
دست دوستی میده تا غرب زدگان داخل ایران همانند سال 88, فتنه ای برپا کنن تا از این فرصت جهت شکست نظام و مردم ایران عزیز اقدام کنه ولاغیر
تاریخ ثابت کرده امریکا همیشه با چشم طمع و چپاول به ایران نگاه کرده آیا ذاتش تغییر کرده؟! و خیر خواه شده , هرگز. فقط جهت نفاق و تفرقه دست دراز کرده که بواسطه امام عصر در این روز های گرانقدر ان شاالله چنان نابود بشه که از مادر نزاد
ناشناس
۰۳:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۵
کشور آمریکا با این کار به حزب های شیطان جهان فهمانید ،که ابل قدرت جهان به دنبال ،جنگ با فساد وظولم وستمگر می باشند،آمریکا متوجه شد،ایران یک حکمت خوبی دارد
ناشناس
۰۳:۳۸ ۰۹ تير ۱۳۹۵
برجام دوباره به خوبی تکرار می شود
ناشناس
۰۳:۱۷ ۰۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا
ناشناس
۰۲:۳۴ ۰۹ تير ۱۳۹۵
شیطان برای چه دست دوستی به سوی انسان دراز میکند !! ایا غیر از گمراهی و تباهی است!!؟؟