سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

کشف سازه آبی در مسیر رودخانه علا رامهرمز

کشف یک سازه آبی قدیمی در مسیر رودخانه علارامهرمز کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: رودخانه اعلا یکی از مهم‌ترین رودهای شهرستان رامهرمز است؛ این رودخانه تا پیش از ایجاد سدی در بالادستش در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار دارای بستری طغیانی و سیلابی بوده است.

احسان شیخ‌بارانی افزود: به‌تازگی به دلیل فرسایش دیواره‌های این رودخانه در نزدیکی روستا و محوطه باستانی مشهور تل برمی بقایای یک سازه با مصالحی از قلوه‌سنگ‌های رودخانه و ملاطی از نوع شفته‌آهک و گچ آشکار شده است.

وی گفت: هسته اصلی سازه از قلوه‌سنگ‌های رودخانه‌ای شکل‌گرفته اما در نمای خود از نوعی سنگ‌های مستطیل به‌اندازه 15×25×72 سانتی‌متر که به‌خوبی تراش‌خورده‌اند استفاده‌ شده است و بر روی سطوح خود دارای نشانه تیشه‌ حجاری هستند که به‌خوبی آهنگ ضربات و فن ضربات تراشندِ سنگ را نشان می‌دهد.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز افزود: ممکن است این سازه بقایای یکی از پایه‌های پل یا پل‌بندی در این محدوده باشد که سیلاب‌های فصلی ویرانگر رودخانه اعلا آن را از بین برده و در زیر رسوبات خود پنهان کرده است.

شیخ‌بارانی گفت: هرچند یک‌تکه سفال بسیار فرسوده شده در ملات این سازه مشاهده شد اما در رابطه با تاریخ‌گذاری این سازه در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد .

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، کشف ، سازه ، رامهرمز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.