سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوتین به دنبال جذب ایران، چین و هندوستان در اتحادیه اوراسیا

پوتین قصد دارد ایران، چین و هندوستان را به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیفزاید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از فوربس، «ولادیمیر پوتین،» رئیس جمهور روسیه قصد دارد چین، قدرت اقتصادی جهانی را در اتحادیه اقتصادی نوپای اوراسیا بگنجاند و حتی در فکر است از هندوستان، ایران و پاکستان هم دعوت کند به این اتحادیه بپیوندند.

پوتین این پیشنهاد همکاری را روز جمعه طی صحبت های مهم خود در نشست اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ اعلام کرد.

قرار است مذاکره با چین، اواخر همین ماه کلید بخورد. چین اخیرا به متحد روسیه تبدیل شده است. هنگامی که تحریم های سال 2014 اروپا بر بانک های روسی هم اعمال شد، روس ها برای پر کردن این خلاء بلافاصله به چین روی آوردند. بیشتر قراردادهای این دو کشور به خطوط نفت و گاز مربوط می شود. اما ارتباط های اقتصادی دیگر این دو کشور، از جمله اقدام مشترک دوجانبه در زمینه تجارت و کشاورزی در امتداد مرز چین-روسیه و یادداشت تفاهم سال 2015 است که بازار بورس مسکو را به شانگهای متصل کرد.  این اتصال کمک می کند مبادلات ارزی و ابزارهای انسداد بازار مبادلات ارزی دیگر را-در مقام نظریه-به جای دلار با واحد پولی خود انجام دهند.

مقامات روسی و چینی در ماه سپتامبر مجددا با هم دیدار خواهند کرد تا در خصوص نقش احتمالی چین در اتحادیه اوراسیا گفتگو کنند.

چین هم اکنون یک طرح سرمایه گذاری به نام «یک کمربند یک مسیر» در دست اجرا دارد که پاکستان در صدر لیست سرمایه گذاری های زیرساختی آن است.

اتحادیه 4 هزار میلیارد دلاری اقتصادی ارواسیا، ایده ابتکاری رهبر قزاقستان، نورسلطان نظربایف بود. این طرح ابتدا بعد از فروپاشی شوروی، که قزاقستان از اعضای بزرگ آن بود، مطرح شد. اما اگرچه  نظربایف این اتحادیه را راهی برای ورود سرمایه گذاری خارجی به کشورش می دید، دیدگاه روسیه نسبت به این اتحادیه، بیشتر شبیه کشیدن دیوار آهنین در برابر نفوذ اتحادیه اروپا در اطراف روسیه است.

تا امروز، روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان، اعضای این اتحادیه هستند. پیشنهاد پوتین، پیوستن کامل چین و بقیه کشورها به اتحادیه نیست. او نام این کار را توافق همکاری اروپا و آسیا می نامد که در ظاهر شبیه پیمان همکاری فرااقیانوسیه آمریکا با کشورهای حاشیه اقیانوسیه می باشد.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۱ تير ۱۳۹۵
با سلام
عکسی که برای این مطلب انتخاب شده تصویر نقشه خاورمیانه جدید هستش که آمریکا برنامه ریزی کرده خاورمیانه رو به این شکل در بیاره ، همین طور که میبینید ایران هم تفکیک شده.
اصفهان
۱۳:۳۸ ۰۱ تير ۱۳۹۵
افرین دقیقا