سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنگینی کاهش نرخ سود بانکی بر دوش اجاره نشین ها

با کاهش نرخ سود بانکی ، مالکان خانه ها دیگر تمایلی به دریافت وجه نقد به عنوان رهن ندارند در نتیجه احتمال افزایش اجاره بها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رکود در بازار مسکن و کاهش قابل توجه معاملات این بخش سبب شده که دولت برای خروج بازار از این وضعیت، برنامه‌ جدیدی اتخاذ کند و در کنار اقداماتی چون افزایش تسهیلات، کاهش نرخ سود بانکی را هم در اولویت کاری خود قرار دهد.

بر این اساس شب گذشته با توافق بانک های دولتی و خصوصی مقرر شد نرخ سود سپرده یک ساله از 18 به 15 درصد کاهش یابد که این امر از امروز اول تیرماه اجرایی می شود.

بازار مسکن یکی از حوزه هایی است که به شدت در انتظار گشایشی برای ورود سرمایه به این بخش بوده و به اعتقاد برخی از کارشناسان با کاهش سود بانکی می توان  شاهد رونق آن باشیم چراکه بخشی از سپرده‌گذارانی که تا پیش از این، دریافت سود بدون ریسک را از بانک ها ترجیح می‌دادند؛ سرمایه خود را به بازار مسکن انتقال داده تا از منافع حاصل از این بخش بهره‌مند شوند.

اما در کنار رونق خرید و فروش مسکن ، احتمال افزایش نرخ اجاره بها نیز وجود دارد؛ از آنجا که بخشی از مبلغ اجاره‌بها به صورت ودیعه و بخشی به صورت اجاره است، با کاهش نرخ سود بانکی مالکانی که دیگر تمایلی به دریافت وجه نقد به عنوان رهن و سپرده گذاری آن در بانک ها ندارند، سود سرمایه خود را از جیب مستاجران طلب کرده و  ودیعه را تبدیل به اجاره نقدی می کنند که این مساله می‌تواند منجر به افزایش اجاره‌بهای مسکن شود.

***کاهش سود بانکی،افزایش اجاره بها را به دنبال دارد

در همین ارتباط ابراهیم نکو نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: هنوز به صورت عملیاتی شاهد کاهش نرخ سود بانکی نیستیم ولی به طور حتم در روزها یا ماه های آتی این امر اتفاق می افتد ؛ اما باید منتظر تعامل بانک هایی که اقداماتی در این باره انجام می دهند باشیم.

نکو تاکید کرد: به طور قطع این امر منجر به کاهش میزان اجاره بها نخواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به رکود مسکن در سال های گذشته شاهد شکستن قیمت در مسکن بودیم ولی همچنان نرخ اجاره بها رو به افزایش است؛ چون دولت مدیریت لازم رابرای کنترل مسکن در این خصوص را ندارد و تصمیمی برای کاهش اجاره بها تاکنون گرفته نشده است.

نکو در خصوص این که نه تنها اجاره بها کاهش پیدا نمی کند بلکه پیش بینی می شود در مهرماه سال جاری با افزایش نرخ مسکن و اجاره بها مواجه شویم، تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ سود سپرده ها و همچنین افزایش نرخ مسکن،  در نیمه دوم سال 95 شاهد رشد صعودی اجاره بها خواهیم بود.

وی افزود:کاهش نرخ سپرده های بانکی مالکان را ترغیب به دریافت مبلغ بیشتری اجاره بها به جای ودیعه رهن می کند.


***رونق در بازار خرید و فروش مسکن

محمد سقایی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی و افزایش ساخت و ساز ، رونق را به بازار خرید و فروش مسکن باز می گرداند.

وی تاکید کرد : همچنین ارائه تسهیلات وام مسکن با سود بانکی پایین سبب افزایش معاملات در این حوزه می شود .

وی ادامه داد : اما متاسفانه در جامعه ما از مسکن به عنوان یک ابزار برای کسب سود و سرمایه گذاری استفاده می شود و برای حل معضل مسکن به این موضوع توجه نمی شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در بازار مسکن هرکس به فکر کسب سود بیشتر  است ؛ مستاجر به فکر پرداخت کمتر اجاره بها ، مالک به فکر افزایش نرخ مسکن و اجاره بها وانبوه سازان و واسطه ها به دنبال افزایش نوسانات قیمت هستند ،در نتیجه بیشتر مواقع با رکود مسکن و افزایش اجاره بها مواجه هستیم .

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۳ تير ۱۳۹۵
نمیدونم داریم به کجا میریم؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۵:۰۵ ۰۲ تير ۱۳۹۵
کاهش سود عاقلانه نیست،نرخ سود تسهیلات رو کم کنید،چقدر فشار اقتصادی رو تحمل کنیم، گفتگو ویژه خبری می گفتند در همه دنیا سود کمه . میشه بگین در کجا دنیا دکتری تخصصی باید بیکار باشند؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۱ تير ۱۳۹۵
با 800 هزار تومن کارگری از کجا بیارم علاوه بر خرج خونه و پول آب و برق و گاز و دوا درمونو گرفتاری ، اجاره خونه سرسام آور بدم ؟
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۱ تير ۱۳۹۵
من تاحالا وام نگرفتم اماخانوادم بسیار وام گرفتند به خاطر مشکلات 20 میلیون گرفتندپنج ساله 38 میلیون باید پس بدن.....خودمون صندوق خانوادگی راه انداختیم بدون کارمزد وسود همه پول می زاریم وبه نوبت وام می گیریم البته الان مبلغ واممون کمه امازیاد میشه بعد چندسال.....
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۱ تير ۱۳۹۵
دو ماهه دنبال خونه ام، همه مالك ها فقط اجاره ميخوان و ديگه كسي پول پيش نميخواد. کی به فكر قشر مستاجره آخه؟
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
بدبخت ما کارگرا اونایی که در راس کار هستند پول های کلان میگیرن به فکر ما نیستند
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۱ تير ۱۳۹۵
پیگیر وضعیت اجاره نشین ها هم باشید. کار نیست سرمایه نداریم ... اجاره ها رو هم ببرن بالا چیکار کنیم.....
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۱ تير ۱۳۹۵
تمام سپرده به سمت كالاي قاچاق خواهد رفت نه مسكن.....
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۱ تير ۱۳۹۵
متاسفانه دولت با کاهش سود بانکی باعث کمک به قشر متمول وپولدار جامعه کرد
چرا که این قشر مدتی است درآمدشان را از دست دادند
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
اگه راست میگید نرخ سود بانکی را پایین بیارید تامردم اذیت نشن شما که همش بهفکر جیب پولدارهاهستید
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۱ تير ۱۳۹۵
؟سود وام وهم بیارن پایین
تازه بانکها جوری این سود سپرده روحساب میکنن که از ۱۵درصد هم کمتر میشه!!!!
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۱ تير ۱۳۹۵
با توجه به تعطیلی کارخونه ها و اتفاقات کسی جرات سرمایه گذاری نداره و ممکنه همه به نزول دادن رو بیارن. جالب اینجاس که صاحب خونه ها هم فهمیدن و نرخ اجاره بها داره هی میره بالاتر و مشاورین املاک هم که از خدا خواسته به صورت باند بازی مناطق رو میگردونن
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
برعكس كرايه ها نرخ پايشون نرخ سود بانكي بود هرجا ميرفتيم با نرخ سود بانكي مقايسه ميشد كرايه ها حالا كه نرخ سود بانكي پايين اومد خونه هاي خالي چاره اي ندارند جز رقصيدن به ساز مستاجر ها.
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۵
نهضت سرمایه داری همچنان ادامه دارد کی دلش به حال ما مستاجر ها میسوزه اینجاست !!!!
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۵
خواهشان ارزش ملک رو بالا نبرید به دلال ها رو ندید
مسولیین محترم.بخدا مستاجری خیلی سخته
هر سال نسبت به حقوق هم بالا نمیره باید بیشتر پرداخت کنی .خواهشمندم پیگری کنیید
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
تو این وضعیت این کمر ما مستجراست که خورد میشه. به خدا با شرایط موجود امکان اجاره مسکن ندارم و ناچارم به شهرکهای اطراف مهاجرت کنم. تمامی مالکین اجاره های میلیونی میخوان
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
خدا خیرشون نده یکم به فکر ما که کار ثابت دولتی وخونه نداریم باشن با فوق لیسانس کار درست ندارم خونه ندارم سرمایه ندارم چجوری خونه کرایه کنم امسال؟
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
بنده خانه ای رهن کرده بودم 60 میلیون تومان و یکسال نشستم ، صاحبخانه پول منو گذاشته بود بانک و حدود 20 درصد سود میگرفت هم من راضی بودم هم ایشون.
حالا دیشب 40 میلیون از پولمو پس داده و طبق عرف بنگاه داری من باید بالای یک میلیون تومان اجاره بدم!!!!!!! این وضعیت اجاره نشینی.
با رونق ساخت و ساز و خرید و فروش خانه ، خانه گرانتر میشه و پولدارها پولادار تر و با کم کردن سود بانکی مستاجر بدبخت میشن و بازهم پولدارها پولدارتر
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۱ تير ۱۳۹۵
نمیدونم با این وضع کجا رو اجاره کنیم الانشم که اجاره کردیم بهمون فشار میاد وای به حالی که این اتفاق افتاده
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۱ تير ۱۳۹۵
دولت در هر صورت باید به وضعیت اجاره بها نظارت کامل داشته باشد تا این وضعیت مورد سوء استفاده سودجویان در قالب صاحبخانه، قرار نگیرد.
هم میزان درآمد مردم پایین بوده و هم اجاره بها رو به افزایش. واقعا دولت چه نقشی در این میان می تواند داشته باشد. آیا نباید یک نهاد نظارتی بصورت مستمر پیگیر و ناظر در این خصوص باشد.
تا چه زمانی وضعیت اجاره بها مخصوصا در تهران باید بلاتکلیف باشد و هر روز شاهد بی ثبات تر شدن آن باشیم.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
چرا سود محصولات ایران خودرو پایین نمیارن ماشین 20تومنی بااحتساب سود یکساله 24تومن یابیشتر درمیاد
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۱ تير ۱۳۹۵
چرا سود وام ها رو كم نميكنن
فقط مردم بايد اين وسط ضرر كنن ؟
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۱ تير ۱۳۹۵
اجاره ناعادلانه ظلم میباشد اجاره کمتر مالیات کمتر و اجاره بیشتر مالیات بیشتر راه گشا است
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
حضور متخصصین باتجربه اصل میباشد
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۱ تير ۱۳۹۵
اگه راست میگن سود وام بانکی بیارن پایین
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۱ تير ۱۳۹۵
اینکه سود بانکی به سرعت پایین می آورند و لی بهره تسهیلات بانکی را تکان هم نمیدهند برای نجات بانکها از ورشکستگی است. بانکه در چند سال اخیر پولهای مردم را گرفتند و سود دادند و حالا پولهای مردم را بازمیگردانند یا سود کم میدهند در حالی که از وام گیرندگان خرد بهره بالا میگیرند. در واقع دارند سودهایی را که داده اند پس میگیرند. در این میان فقط مردم متوسط و ضعیف هستند که به شدت متضرر میشوند.
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
اگر کسی بالای 100 میلیون داشته باشه میتونه از بانک سود توافقی دریافت کنه و بخشنامه های بانک مرکزی بی اثر است
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
صد میلیون خیلیهههه
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
من مستاجرم.. متاسفانه با کاهش سود بانک اوضاع مستاجرآ شدیدا بهم خورده.. مالک ها دنبال اینن که پول پیش نگیرن و همه رو کرایه بگیرن...