سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

گل بگونیا زینت بخش منزل شما+تصاویر

این گل در زادگاه خود نوعی گیاه انگل است که روی گیاهان دیگر رشد می کند و می تواند خودش را با شرایط زندگی در دشت و کوهستان سازگار کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، بگونیا از سه نقطه دنیا می‌آید: آسیا، آفریقا و امریکا، از آمازون تا آفریقا و از هیمالیا تا کوه های آند دیده می شود، این گیاه هم برگ های زیبایی دارد و هم گل های لطیف و رنگارنگ ، چه بگونیای برگی و چه بگونیای عروس هر دو آن قدر لطیف و پر جاذبه اند که طراوت زیادی را با خود به ما هدیه می دهند. البته به نسبت ، هر چه گل ها لطیف تر باشند ، نگه داری شان هم ،اما و اگر های خود را دارد. آن چه مشخص است این که بگونیاهای سر حال پشت پنجره اتاق مادر بزرگ ها ، ثابت کرده اند که این گل می تواند مهمان خوبی برای خانه های ما باشد.

منشاءبگونیا

بعضی از بگونیا‌ها خودشان را با شرایط زندگی در کوه‌ها سازگار می‌کنند، آن‌ها بیش از ریشه و ریزوم فیبری، قارچ تشکیل می‌دهند.

اکثر بگونیا‌ها نور و فضای مرطوب را دوست دارند. به همین دلیل، محلِ اصلیِ رشد آن‌ها، جنگل هایِ حاره‌ای است.

بعضی از بگونیا‌ها آفتاب مداوم را تحمل می‌کنند. این‌ها بگونیایِ Begonia venosa semperflorens و دو عدد از رگه هایِ آن هستند.

همچنین بگونیا رطوبت را بین 50 تا 70 درجه سلسیوس حفظ می‌کند. ریشه‌های بگونیا همیشه باید مرطوب باشند. همیشه آن‌ها را با آب بدون آهک نمدار کنید. البته خاک بیش از اندازه مرطوب نیز توصیه نمی‌شود، چون ممکن است ریشه بپوسد.


بگونیا‌ها مستعدِ کپک زدن هستند

بگونیا را با اسپری گیاهی آب ندهید. اسپری گیاه را بیشتر مستعد کپک زدن می‌کند. بیشتر گونه‌های بگونیا دارای برگ‌های پُرز دار هستند که پس از پاشیدنِ آب به آن‌ها، قطرات آب در بین این پرز‌ها باقی می‌مانند.

بگونیا‌هایی که دچار کپک شده‌اند، باید توسط محصولات خاصی درمان شوند.

بگونیا عروس که معمولا در فضای سبز به عنوان گل یکساله و حساس به سرما استفاده می کنند. ولی استفاده ی عمدش به عنوان یک گل آپارتمانی مقاوم و گلدار هست.

برگهای خوراکی و خوشمزه ای نیز دارد

این گل در واقع هیبرید یا دورگه از دو گونه Cucullata و schmidtiana هست که باهم تلاقی دادند و در طول چند سال امروزه به شکل کنونی در آمده است.

شرایط نگهداری و نیاز ها

بگونیا گیاهی نور پسند می باشد، حتما جایی که انتخاب می کنید نور داشته باشد از نور مصنوعی پرهیز کنید و یکی از دلایل گل ندادن گیاه نور کم می باشد،اگر قصد نگهداری در فضای بیرون از خانه را دارید ، حتما محل پر نوری را انتخاب کنید.


آبیاری

حتما بین دو آبیاری خاک خشک باشد و بعد دوباره آبیاری کنید. البته به این معنی نیست که ۲ هفته یکبار آب بدهید. بسته به دمای محیط تقریبا هر هفته آب دهید. ضمنا در فصل تابستان به علت گرمای بیشتر آب بیشتر نیاز است. با سرد شدن هوا آب کم و با گرم شدن هوا آب بیشتر.حتما این نسبت رو رعایت کنید وگرنه اگر بیش از حد آب بدهید به خاطر ترشح اتیلن برگهای گیاه زرد می شود و اگر کمتر آب بدهید باز هم برگها زرد می شودو گل ها هم میریزد.

دما

بگونیا تحمل هوای سرد رو ندارد یعنی ۱۵ درجه کمترین مقداری است که تحمل میکند همچنین نزدیک بخاری نگذارید چون دما ثابت است گیاه رشد نمی کند.

رطوبت

بگونیا علاقه ی شدیدی به رطوبت دارد ،با روش زیرهوای مرطوب برای گلها درست کنید:

یک سینی پر از آب زیرشان قرار دهید داخل سینی رو از سنگ ریزه پر کنید، گلدان را روی سنگها بگذارید تا از زیر گلدان آب جذب نشود، اگر گل شما داخل پاسیو قرار دارد پرطبت آنجا برای گل ها کافی می باشد و باید کف زمین را هر از گاهی خیس کنید. سعی کنید با این روش گلها را دسته جمعی با بقیه گلها بگذارید تا با هم فضا را مرطوب کنند.

خاک

خاک مورد نیاز ، خاکی که بتواند آب را زود از خود عبور دهد ازهمه مهم تر و قوی تر می باشد ،و برای این گیاه مناسب است، مانند ترکیب کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت نسبت برابر. یا خاک کمپوست یا ترکیب خاکبرگ و پیت ماس .به هر حال برای گلدهی خاک باید قوی باشد و حتما داخل خاک مقداری سنگ ریزه بریزید.


کود دهی و تغذیه

برای گلدهی چه این گل وچه بنفشه و ارکیده حتما به دو هفته یکبار کوددهی نیاز است.

کود ۳۶-۱۲-۱۲ که جزو کودهای پتاس بالا مخصوص گلدهی است هر یک ماه یکبار و کود ۲۰-۲۰-۲۰ هر دو هفته یکبار به میزان ۴ گرم در یک لیتر آب حل کرده و به خاک تزریق کنید.

همینطور می توانید روی خاکش یک لایه ورمیکوپوست بریزید تا خوب تقویت شود ،این گل علاقه ی زیادی به فسفر دارد پس می توانید از پودر مغز استخون برای باردهی بهتر گل های این گیاه استفاده کنید.

تکثیر

بگونیاها ازطریق بذر و قلمه قابل تکثیر هستند. در فصل بهار شاخه هایی رو که گل ندارد به طول ۱۰ سانتی متر با دوتا گره و برگ به صورت اریب ببرید وداخل خاک بکارید، بهتر است خاک از ماسه رودخانه، یا پرلیت و یا کوکوپیت برای تکثیر قلمه باشد، از هرمون ریشه زا استفاده کنید تاثیر بهتری دارد جای نیمه سایه و گرم بگذارید تا خوب رشد کند بعد از دوروز آبیاری کنید.




انتهای پیام/ ا

برچسب ها: گل بگونیا ، زینت بخش ، منزل ، شما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
کمند بهادری
۰۰:۰۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام من دو تا گل بوگنیا گرفتم یکیش عروس که برگش سبز تقریبا روشن و اون یکیش برگ هایش سبز تیره است .
و هیچی از شرایطشون نمیدونم .
سوال : من در یک اتاق کم نور است و پاسیو ندارد من چگونه این ها رو نگه داری کنم ؟
من واقعا به کمک احتیاج دارم
فرزانه
۲۱:۰۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام گل بوگنیا من در حال پژمرده شدن چیکار کنم