سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف کلید فراموشی حافظه در مغز انسان

دانشمندان، بتازگی پروتئینی را یافته‌اند که همچون کلیدی برای فراموشی خاطرات در مغز عمل می‌کند و شناسایی آن درک بهتری برای مهار آلزایمر است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فراموشی، بخشی مهم از مدیریت معمولی حافظه یا خاطرات است که دانشمندان با کشف خود یک گام در شناخت آن پیش رفته‌اند. با شناسایی پروتئینی ضروری برای فراموشی به شکل طبیعی، محققان احتمالاً‌ بینش بیشتری در این باره به دست می‌آورند که حافظه انسان چگونه کار می‌کند.

 بر اساس مطالعه جدیدی که در مؤسسه تحقیقاتت اسکریپس صورت گرفته، مشخص شده است پروتئینی که با عنوان Scribble یا «بدخط» نامگذاری شده، مسئولیت آغاز فرآیندهای سیگنال‌دهنده درون‌سلولی مورد نیاز برای فراموش کردن خاطرات را بر عهده دارد. این پروتئین، ارتباطی را بین دو مسیر عصبی مهم شکل می‌دهد تا مسیری واحد پدید آید.
 
ران دیویس، رئیس گروه علوم اعصاب در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در فلوریدا توضیح داد: «در واقع آنچه اسکریبل انجام می‌دهد این است که Rac1 و مسیرهای دوپامین را با هم در یک مسیر پویای مجزا ترکیب می‌کند و از این طریق فعالیت فراموشی را تحت کنترل می‌گیرد؛ همچنین مجموعه‌ای از مولکول‌هایی را هماهنگ می‌کند که در این مسیر فراموشی خاص درگیرند».
 
او اضافه کرد: «البته ممکن است مسیرهای دیگری هم وجود داشته باشند که هنوز کشف نشده‌اند».
 
این پژوهش روی مگس میوه انجام شد که با عنوان مگس سرکه نیز شناخته می‌شود. این موجود ساده مدلی مهم برای تحقیق بر حافظه به شمار می‌رود و گویا کارکرد مغزی آن در این زمینه احتمالا با درجه بالایی بر انسان منطبق است. محققان حافظه تعدادی از این مگس‌ها را به گونه‌ای از نظر ژنتیک تغییر دادند که تا مدتی طولانی نتوانند پروتئین بدخط را تولید کنند. نتایج نشان داد این دسته، خاطرات را دو برابر مگس‌هایی به حافظه سپرده بودند که پروتئین بدخط در آنها به میزان طبیعی تولید می‌شد.
 
دیویس تاکید کرد: «درک فرایند فراموشی می‌تواند بر چگونگی رفتارمان در طیفی وسیع از بیماری‌ها اثری زیاد داشته باشد. ما باید قادر به حذف برخی خاطرات باشیم و از سوی دیگر بتوانیم در مبتلایان به اختلالات حافظه مانند بیماری آلزایمر فراموشی را مهار کنیم».
 
منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.