سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

پلمب چاه های غیرمجاز آب در قزوین

بحران آب در دشت قزوین موجب شد تا مسئولان با جدیت بیشتری تصمیم به پلمب چاه های غیرمجاز بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛این تصمیم در جلسه شورای حفاظت منابع آبی های زیرزمینی استان به ریاست استاندار و با حضور مسئولین مربوطه گرفته شد.


استاندار قزوین گفت: باید با فوریت تمام چاه های غیرمجاز مربوط به سال 85 به بعد را برای حفاظت از آب های زیرزمینی مسدود کنیم.

فریدون همتی افزود: اگه این چاه های غیرمجاز را پلمب نکیم در آینده باید شاهد بیشتر شدن فرو نشست زمین، بیابانی و شور شدن دشت قزوین باشیم.

وی در مورد  چاه های غیرمجازقبل از سال 85  هم اضافه کرد: صاحبان این چاهها می توانند  25 متر معکب آب از این چاهها برداشت کنند و استفاده از باقی آن با نظر فرمانداران و کشاورزان مدیریت شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه یکی دیگر از راه های مقابله با کم آبی در دشت قزوین تغییر الگوی کشت است اظهار داشت : کاشت محصولاتی مانند خیار، هندوانه و خربزه که آب زیادی مصرف می کند متوقف شود و آب ها را به سوی محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو هدایت کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و مدیریت درست باید مانع از بین رفتن اشتغال و در آمد کشاورزان و باغ داران شویم.

وی عنوان کرد: باید آب های زیرزمینی را با مدیریت درست در دوره ی بیست ساله به سطح قابل قبولی برسانیم وگرنه در سه ، چهار سال آینده شاهد بحران بیشتردشت قزوین خواهیم بود.

 در ادامه  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین هم از افزایش بارندگی در سالجاری خبر داد و افزود: امسال  365 میلیمتر بارندگی داستیم که نسبت به میانگین بارندگی استان که 317 میلیمتر است افزایش داشته .

حمید پویا اضافه کرد: این میزان بارندگی فقط بخش ی از کمبودها را برطرف کرده و نیازمند مدیریت بیشتر مصرف آب هستیم.

وی سهم کشاورزی استان را از منابع آبی سد طالقان را  200میلیون متر معکب اعلام کرد و اضافه کرد:  سهم استان از آب شرب این سد 60 میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین همچنین با اشاره به پلمب هزار و 66 چاه غیرمجاز از سال 93 تاکنون گفت:با مسدود کردن این چاهها 180 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی افزود: با کنترل 212 چاه مجاز  از اضافه برداشت 40 میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.
انتهای پیام/

 

 
   


 

 

 
برچسب ها: پلمب ، چاه ، غیرمجاز ، آب ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.