سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدای ستارگان کهنسال را بشنوید/تجربه‌ای باورنکردنی

می‌دانستید که ستاره‌ها هم آواز می‌خوانند؟ که البته در حالت عادی امکان شنیدن آن وجود ندارد و برای گوش سپردن به این آوا به مداخله تجهیزات علمی نیاز است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس گزارش CNet، از آنجايي كه صدا نمیتواند بدون از دست دادن خصوصياتش در فضاي خلأ سفر كند، امكان شنيدن صدای ستاره‌ها به صورت مستقيم وجود ندارد. با اين‌همه ديگر اطلاعات از قبيل امواج راديويي و آشفتگي‌هاي الكترومغناطيسي را مي‌توان از فضا ضبط كرده و آنها را به صدا تبديل كرد كه نتيجه آن ايجاد آواهايی بسيار عجيب و فرازمينی است.

اين همان‌كاری است كه دانشمندان دانشگاه بيرمنگام براي بازسازی موسيقي برخي از قديمي‌ترين ستاره‌های كهكشان راه‌شيری انجام داده‌اند. اين دانشمندان با استفاده از تكنيكي به نام لرزه‌نگاری ستاره‌ای توانستند نوسانات تقويت‌شده ستارگان، تغييرات بسيار ناچيز در درخشش ستاره‌ها كه انرژی گرمايی ايجاد كرده و با تبديل به انرژي حركتي منجر به نوسان در درخشش ستارگان مي‌شود را مطالعه كنند.

اين‌كار به محققان امكان مي‌دهد تا ساختار درونی و سن ستارگان را تعيين كنند، درست همانطور كه لرزه‌نگاري ميان‌ستاره‌ای اطلاعاتی از ساختار درونی زمين در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد.

ستاره‌هايی كه به واسطه اين تكنيك مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، در مسيه 4 قرار دارند، خوشه‌ای كروی شكل با سني در حدود 12.2 ميليارد سال.


منبع: همشهری

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.