سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلومبرگ: برنامه جاه‌طلبانه رژیم سعودی برای خلاصی از نفت/ 141 میلیارد دلار درآمد غیرنفتی ریاض

رژیم سعودی برنامه تحول ملی را برای استقلال از درآمدهای نفتی به اجرا در می‌آورد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، پس از سقوط بهای نفت، رژیم سعودی "برنامه‌ تحول ملی" را برای بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده خود با هدف کاهش هزینه‌های عمومی مانند دستمزدها و یارانه تا سال 2020 به اجرا در می‌آورد. 

بر این اساس، کابینه رژیم سعودی دیروز با "برنامه تحول ملی" موافقت کرد. این برنامه جاه طلبانه بخشی از طرح چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد است که در ماه آوریل رونمایی شد. این برنامه شامل کاهش بخش دستمزدهای عمومی به 40 درصد مخارج دولت تا سال 2020 است. دستمزدهای عمومی در حال حاضر بیش از 45 درصد از مخارج ریاض را به خود اختصاص می‌دهد. براساس این طرح، بدهی عمومی نیز از 7.7 درصد به 30 درصد افزایش خواهد یافت. 

در ادامه این گزارش آمده است: رکود در درآمدهای نفتی سبب ترغیب محمد بن سلمان برای ایجاد بزرگترین دگرگونی اقتصادی در تاریخ پادشاهی رژیم سعودی به منظور کاهش اتکا به هیدروکربن شد. بن سلمان با ارائه این طرح خواستار اجتناب از اقدامات پادشاهان قبلی عربستان شد که با ثروت‌های بادآورده نفتی در دهه‌های گذشته اقدام به ایجاد مشاغل دولتی می‌کردند. 

محمد ابوباشا، اقتصاددان یک بانک محلی در قاهره در این باره معتقد است: این برنامه اهداف متعددی دارد اما به صورت آشکار معلوم نیست که به کدامین سو می‌رود. واقعیت این است که لایحه کاهش 5 درصدی دستمزدهای عمومی از مخارج ریاض در 5 سال آینده با وجود نرخ تورم بالا تعجب‌آور است.

این گزارش می‌افزاید: بن سلمان در نظر دارد با فروش سهام شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو)، اقدام به ایجاد بزرگترین صندوق ذخیره ارزی در جهان کند. وی همچنین در نظر دارد تا سال 2020 درآمدهای غیرنفتی رژیم سعودی را به 141 میلیارد دلار برساند. این رقم سه برابر میزان فعلی است. این امر با افزایش بهای سوخت و دیگر صنایع همگانی در کنار مالیات بر ارزش افزوده محقق می‌شود. برنامه تحول ملی در نظر دارد با قطع یارانه آب و برق، بیش از 200 میلیارد ریال سعودی درآمد برای دولت محقق کند. 

این گزارش در پایان می‌نویسد: برخی از کارشناسان اقتصادی با تردید به برنامه تحول ملی عربستان می‌نگرند. در حال حاضر درآمدهای غیر نفتی تنها 6 درصد تولید اقتصادی رژیم سعودی را تشکیل می‌دهد. چگونه این کشور می‌تواند تا سال 2020 این رقم را به 20 درصد برساند؟ درحالی که ذخایر ارزی عربستان هنوز هم بزرگترین ذخایر جهان است، کاهش بهای نفت فشار زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرد که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بود. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.