سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«کارنامه»؛ خاطره جمعی پر رنگ ایرانیان است

رونمایی از کتاب نمایشگاه «کارنامه» که 30 سال فرهنگ دیداری کودکان کشورمان را به تصویر کشیده، در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه هنرهای معاصر تهران که مدتی است میزبان نمایشگاهی با عنوان «کارنامه» که به مرور فرهنگ دیداری کودکان ایران می پردازد؛ شده است، شب گذشته آیین رونمایی از کتاب این پروژه را برگزار کرد.

در این برنامه هنرمندانی چون محمدرضا اصلانی، ابراهیم حقیقی، امید روحانی، علی بختیاری (دبیر برگزاری این نمایشگاه)، یاشار صمیمی مفخم و پیمان پورحسین که نمایشگاه گردانان این مجموعه هستند، حضور داشتند.

اصلانی به شکل‌گیری مرکز سینمایی کودکان که با هزینه دعوت یک سیرک خارجی به کشور برپا شده بود، اشاره کرد و گفت: آن موقع وقتی قرار بود اثری ساخته شود با مقدار متنابهی بحث و صحبت بر سر موضوعات و نحوه ساختار کار همراه می شد و به این ترتیب یک جریان ساختارمند در حیطه سینمای داستانی  و به بهانه کتاب و کودک ایجاد شد. جریانی که تنها شخصی نبود و هنرمندان و افکار خلاق بسیاری را درگیر کرده بود.

در ادامه ابراهیم حقیقی صحبتش را راجع به نمایشگاه کارنامه با مثالی شروع کرد که درباره اشتیاق هر کسی برای پیدا کردن خودش در یک عکس قدیمی یا موردی این چنینی بود.

وی اظهار کرد: این حضورها برای هر کسی اهمیت دارد و کارنامه به گونه ای حضور دسته جمعی است که هر ملتی می گذراند و به آن افتخار می کند. این مجموعه نمود یک هنر 30 ساله و ساختار عده ای از هنرمندان و نویسندگان عرصه کودک و نوجوان کشورمان است که زحمت بسیاری برای جمع آوری آن کشیده شده است.

حقیقی اضافه کرد: در آن زمان باید کاری رخ می داد که با آن چرخی را برای عبور از یک بلندی هل می دادیم و این اتفاق افتاد. چرا که اگر سواد بصری نسل امروز ما بسیار رشد یافته، مدیون همین زحماتی است که آن زمان کشیده شده. کارهایی مثل «خاله سوسکه» که همه ما خاطرات زیادی با آن داریم و توسط جعفر تجارتچی شکل گرفت و کارهای بسیار دیگری از این دست. اگر ما کودکمان را بسازیم، آینده کشورمان را تضمین کرده ایم. حرکتی که در شیوه کاری هنرمندانی چون زنده یاد پرویز کلانتری، اسفندیار احمدیه که از پایه گذاران انیمیشن های ایرانی بود وجود داشت.

وی بعد از این با اشاره به ارزش‌هایی که برای تعریف مفهوم توسعه در نظر دارد اظهار کرد: یکی از این موارد ارزش اقتصادی کارخانه ها و ... است که قابل تبدیل به نرخ مادی است، دیگری که مهمتر است، ارزش اجتماعی است که متناسب با موقعیت ایجاد می شود و در کنار این ها گروهی دیگر از ارزش ها با عنوان نمادین وجود دارند، مثل افراد معروف که در تیم های ورزشی یا هرجای دیگرند؛ ما هم در اینجا به همین نام‌ها افتخار می کنیم، به کسانی چون کیارستمی، یا فرهادی که به عنوان یک ارزش به آن ها می نگریم.

ابراهیم حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به منزله خاطره جمعی پررنگی است که دوستانمان را به ما یادآوری کرد و من امیدوارم چنین حرکاتی ادامه داشته باشد.

اما سحر ترهنده، نماینده هیئت مدیره شورای کتاب کودک هم در بخش دیگری از این رونمایی بیان کرد: مفهوم کودکی در سطح اجتماعی و نگاه به این قضیه اهمیت دارد و در هر دوره ای نیز این موضوع متناسب با زمان تغییر می کند. اما به طور کلی این مفهوم در طی چندسال گذشته مقداری مغفول مانده است و تنها شاید در همایش های درجه 2 یا 3 به آن پرداخته شده که این ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: حال توجه موزه هنرهای معاصر به این موضوع اتفاق خوبی است که باید به آن پرداخته شود، چرا که تا قبل از این نمایشگاه گاهی ما اسنادی را می دیدیم که همیشه حسرتمان این بود که چرا بقیه نمی توانند آن‌ها را ببینند و به همین جهت این نمایشگاه به گونه‌ای پایه گذار بحث پژوهشی برای هنرجویان و پژوهشگران است و باید آن را مغتنم بشمارند.

ترهنده یادآور شد: بسیاری از اسناد هنری کشورمان در گنجه‌ها در حال خاک خوردن است و من امیدوارم با ادامه چنین برنامه هایی همه آن‌ها جایگاه خودشان را مجدداً پیدا کنند. علاوه بر این ما در ایران موزه ملی اسناد کودکی نداریم که این موضوع هم از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و من امیدوارم این مجموعه بهانه ای برای تأسیس چنین فضایی را رقم بزند، چرا که عدم مستندسازی یکی از ضعف های تاریخی ماست که با این اقدامات تا حدی مرتفع می شود.

گفتنی است؛ نمایشگاه کارنامه تا 25 مرداد در این محل برقرار و پذیرای هنردوستان است.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.