سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حداد عادل در برنامه بدون تحریف:

هرجریانی که از جدایی دین از سیاست دم بزند با تفکر امام(ره) بیگانه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه بدون تحریف شبکه سوم سیما به بررسی موضوع مقابله با تحریف اندیشه های امام (ره) و بازخوانی اصول امام راحل پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "غلامعلی حداد عادل" عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه بدون تحریف شبکه سوم سیما به بررسی موضوع مقابله با تحریف اندیشه های امام (ره) و بازخوانی اصول امام راحل پرداخت.

مهم ترین میراث معنوی و انقلابی امام (ره) ایجاد حکومت دینی است

حداد عادل در ابتدای اظهارات خود در تشریح این که مهم ترین میراث امام (ره) چیست که ممکن است خطراتی این میراث گران بها را تهدید کند گفت: به اعتقاد بنده در میان عناصر میراث معنوی وانقلابی امام (ره) مهم ترین رکن ایجاد حکومت دینی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در دوران ما حضرت امام (ره) حکومت دینی ایجاد کرد و این کاری بود که کسی غیر از امام راحل این کار را انجام نداد و وی به نام خدا انقلاب کرد آن چنان که در همان اوایل پیروزی انقلاب یک فرد خارجی کتابی به زبان فرانسه تحت عنوان انقلابی به نام خدا را نوشت و این اروپایی ها بودند که معنای این حرف را درک می کردند.

تفکر امام نقطه مقابل تفکر جدایی دین از سیاست بود

وی ادامه داد: امام حکومت دینی ایجاد کرد و ایجاد این حکومت دینی در مقطعی بود که در غرب از رنسانس به این سو با حکومت دینی وداع شده بود و در واقع از نظر غربی ها حکومت دینی یک مفهوم قرون وسطی است و معنی قرون وسطی به معنی تاریخ سپرده شده و تاریخ گذشته است و هر زمان که بخواهند مهر باطل شده ای بر موضوعی بزنند نام قرون وسطی روی آن می گذارند اما امام شجاعانه با ایمان و با توکل به خدا حکومت دینی ایجاد کرد که در واقع این تفکر امام نقطه مقابل تفکر جدایی دین از سیاست بود .

حداد عادل با بیان این که تفکر جدایی دین از سیاست تفکر حاکم بر تاریخ غرب جدید است بیان داشت: انقلاب امام نقطه مقابل آن چیزی است که در غرب به آن سکولاریست می گویند البته تفکر سکولاریست طی 300، 400 سال به تدریج صورت گرفت و در دو قرن اخیر کاملاً متبلور شد و سکولار به این معنا است که هر کسی بخواهد دیندار باشد باید برای خودش دیندار باشد و عقایدش را برای شخص خودش حفظ کند اما بنا نیست که این عقاید وارد شئون اجتماعی شود و بنا نیست که جامعه با وحی و احکام دینی اداره شود و این یک سکه رایجی در بازار تفکر سیاست غرب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان ساخت: سکولاریست بزرگ ترین جفا را به دین می کند چون دین را در قفس طلایی همانند پرنده ای محبوس کرده و سپس به او می گوید تا آواز بخواند ولی به پرنده اجازه نمی دهد که از این قفس خارج شود در اروپا نیز اینچنین است به معنی که کلیساهای بزرگ درست می کنند آن را زینت می بخشند و پاپ در واتیکان تشریفات زیادی دارد و اگر به شهری سفر کند از او استقبال می شود اما علی رغم این تشریفات پاپ اجازه ندارد که راجع به قانون گذاری حتی در همان کشور ایتالیا دخالت کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس پاپ نمی تواند در عالم سیاست، جنگ، صلح، اقتصاد و مواردی دیگر دخالت داشته باشد و حداکثر کاری که می تواند انجام دهد این است که گهگاه نصیحتی کند و این همان سرنوشتی است که برای دین در اروپا رقم خورده است.

حداد عادل با تاکید بر این که با سکولاریست فقط به دین جفا نشده بلکه به بشر هم جفا شده است اظهار داشت: اروپایی ها در قرون 18 و 19 تصورشان این بود که بشر با جدایی عقل از وحی و جدایی دین از سیاست راه سعادت را پیدا کرده و در واقع در اروپای جدید فیلسوفان مدعی شدند که جانشین پیامبران هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اروپایی ها در آن زمان گمان می کردند که همه بدبختی ها متعلق به دوران قدیم بوده و از آن زمان به بعد است که درهای دروازه خوشبختی به روی بشر گشوده خواهد شد ولی تجربه یکی دو قرن اخیر نشان داد که بزرگ ترین جنگ ها از درون کشورهایی آغاز شده که دین تبعیت نمی کردند بنابراین اما (ره) در لحظه ای از تاریخ حکومت دینی سر دادند که بشر در سراسر جهان حکومت غیردینی وجدایی دین از سیاست را تجربه کرده بود و بنده نیز مشاهده کرده بودم که از مکتب های بشری خیری عاید انسان نشده و در چنین شرایطی بود که امام (ره) آمد و ورقی زد و فصل نوینی را در کتاب سیاست آغاز کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره این که برخی ها عنوان می کنند حکومت نباید کاری به بهشت و جهنم مردم داشته باشد و آیا این موضوع تحریف اندیشه و آیا این موضوع می تواند تحریف اندیشه و شخصیت امام (ره) باشد گفت: مسلماً عنوان کردن این موضوع تحریف اندیشه و شخصیت امام (ره) و شاید بزرگ ترین تحریف اندیشه های ایشان باشد.

حداد عادل ادامه داد: لازم نیست کسی برای تحریف تفکر یک شخصیت صریحاً با آن شخصیت مخالفت کند بلکه ممکن است احترام ظاهری به او بگذارد ولی راه دیگری را انتخاب کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در زمان حیات امام (ره) افرادی بودند که حرف های ایشان را قبول نداشتند گفت: این افراد علی رغم قبول نداشتن صحبت های امام (ره) جرات اظهار نظر نداشتند و دلیل هم این بود که هیبت و جایگاه امام (ره) به آن ها اجازه نمی داد که حرفشان را به زبان بیاورند اما بعد از رحلت ایشان به صراحت عنوان کردند در زمان امام (ره) هم با برخی از نظرات ایشان مخالف بودند ولی مصلحت نمی دانستند که آن ها را عنوان کنند.

بزرگ ترین تحریف در مورد امام (ره) تبلیغ سکولاریسم است

وی یادآور شد: یکی از صحبت هایی که بعد از رحلت امام (ره) مطرح شد و روی آن تبلیغ صورت گرفت و مجله هفتگی برای آن به راه انداختند، کتاب چاپ کردند و حلقه های خاص تشکیل دادند و در روزهای خاصی در هفته دور هم جمع می شدند و هوای یکدیگر را داشتند بنا را بر این گذاشتند که با حکومتی که با فکر و فقاهت مرتبط است مقابله کنند و به آن خاتمه دهند بنابراین بنده تصور می کنم بزرگ ترین تحریف در مورد امام (ره) تبلیغ سکولاریسم است.

حداد عادل بیان داشت: عده ای پیدا شده اند که اسم خودشان را سکولار نگذاشتند رسماً هم این موضوع را اعلام نکردند و که مرامشان جدایی دین از سیاست است ولی بزرگ ترین حرف ها را راجع به امام زدند، شنیدند، تحمل کردند و سکوت کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما یادمان نرفته در کنفرانس ملی فردی عنوان کرد که اندیشه های امام خمینی را باید به موزه های تاریخ سپرد ولی آقایانی که آن جا بودند اعتراضی نکردند و بعد از این که این صحبت ها از تلویزیون پخش شد موجی در بین ملت ایجاد شد که سپس آن ها عذر و بهانه آوردند و گفتند که چرا تلویزیون در ایام محرم منظره های برهنه شدن فلان خانم را در کنفرانس برلین نشان داده است و به نوعی سعی کردند با این بهانه جویی ها از کنار اصل قضیه بگذرند و با این فضاسازی ها جو تبلیغاتی درست کنند.

وی اضافه کرد: در آن زمان بنده در مجلس شورای اسلامی بودم که عده ای می آمدند و از همان آقایانی که آن صحبت ها را مطرح کرده بودند در نطق های قبل از دستورشان دفاع می کردند و 180 درجه نقطه مقابل اندیشه امام (ره) حرکت می کردند و پس از آن که شورای نگهبان صلاحیت آن ها را تایید نکرد به یکباره یاد امام افتادند بیانیه نوشتند و از بلندگوی مجلس اعلام کردند که ما فرزندان معنوی امام رحمت الله هستیم وملت ببینید که با فرزندان معنوی امام چه می کنند لذا این یک نمونه بارز از تحریف شخصیت امام راحل است که در عمل، تبلیغات، موضع گیری ها، برخی افراد دقیقاً برخلاف آن چه امام خمینی می گفته عمل می کردند ولی آن جایی که می خواستند رای مردم را بگیرند یاد امام می افتادند که ما بعد از رحلت امام (ره) مکرر با این بازی ها روبرو بودیم .

حداد عادل اضافه کرد: به این ترتیب هر وقت برخی ها کم آوردند یاد امام افتادند و هر وقت دیدند می توانند با مخالفت با تفکر امام به قدرت برسند مخالفت کردند و هر وقت برای ماندن در قدرت می بایست از امام (ره) خرج میکردند از ایشان خرج می کردند و این روشی بود که ما شاهد آن بودیم

 برپایی حکومت دینی بزرگ ترین میراث امام (ره) است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که بزرگ ترین میراثی که امام (ره) برای ما به جای گذاشته بر پایه حکومت دینی است گفت: تبلور سیاسی این حکومت دینی در ولایت فقیه است و این بزرگ ترین میراث امام است، امام (ره) ولایت فقیه را تنها در زمان خودشان نخواستند بلکه آن روزی که امام (ره) فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیبی نرسد مرادشان این نبود که تا من زنده هستم پشتیبان من باشید و بعد از آن با ولایت فقیه وداع کنید.

وی ادامه داد: پیغمبر آمده بود تا در زندگی مردم مداخله کند و مردم را به صراط مستقیم که به بهشت منتهی می شد هدایت کند و امیرالمومنین نیز همین کار را کرد و بر این اساس حکومت دینی ما هم دو وظیفه دارد که وظیفه اول ساماندهی معیشت و زندگی اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم  و برپایی عدالت در جامعه است و دوم این که زمینه سازی را برای عبور و تعالی انسان به سوی مبدا هموار کنند بر این اساس اصلاح امور مادی و معنوی مردم دو روی یک سکه وظایف یک حکومت است.

حداد عادل در بخش دیگری از صحبت های خود درباره این که اگر تحریف شخصیت امام از سوی یاران ایشان اتفاق بیفتد در این وضعیت چه باید کرد نیز بیان داشت: این جا جایی است که باید چراغ بصیرت راه را روشن کند، فرد با بصیرت رجال را با حق می شناسد نه این که حق را با رجال بشناسد و در واقع تحت تاثیر شهرت ها قرار نمی گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امام یک محکمات و یک مشابهاتی در روش سیاسی خود دارند که در قرآن نیز یک آیاتی محکمات و ستون اصلی است و یک سری آیات وجود دارد که ممکن است هر فردی به گونه ای از آن برداشت کند که می بایست از دل محکمات تکلیف مشابهات را روشن کرد که در مورد امام (ره) نیز همین گونه است و باید ابتدا متوجه شویم که محکمات اندیشه امام چیست و پس از متشابهات روش سیاسی وی را روشن سازیم.

وی خاطر نشان ساخت: محکمات اندیشه امام (ره) حکومت دینی است بنابراین هر جریانی که از جدایی دین از سیاست دم بزند و این تفکر را ترویج دهد با جریان و تفکر امام بیگانه است و هر کسی که مبلغان جریان سکولار همکاری کند به اردوگاه فکری و انقلابی امام خمینی (ره) تعلق ندارد و حتی در مورد کسانی که در مقابل این دست اظهارات سکوت می کنند نیز رفتارشان را باید با محکمات امام بسنجیم.

حداد عادل با بیان این یکی دیگر از محکمات در روش سیاسی امام (ره) عمل به قانون است اظهار داشت: امام حکیم و مرد دنیا شناسی بود و به درستی تشخصی داده بود که جامعه بدون تبعیت از قانون سر و سامان نمی گیرد بنابراین آن هایی که در مقطعی در برابر یک نتیجه قانونی مقابل قانون ایستادند و طور دیگری عمل کردند وقانون را زیر پا گذاشتند این افراد هر چه معروف هم باشد و خودشان را به امام نزدیک کنند مردم با بصیرت رفتارهار آن ها را با محکمات امام (ره) می سنجند و دربارشان حکم می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این که برخی افراد حرف هایی می زنند که ما برای متوجه شدن محکمات روش سیاسی امام (ره) معمولاً به آن ها مراجعه می کردیم که تشخیص جبهه حق این افراد بسیار دشوار است گفت: این فضای غبارآلود وصف فتنه است، فتنه فضای غبارآلودی است که تشخیص موقعیت و راه بیرون شد از این گرفتاری آسان نیست.

وی تصریح کرد: چراغ عبور از فتنه بصیرت است و بصیرت داشتن هم وظیفه عده خاصی از افراد نیست بلکه همه باید بصیرت داشته باشند اما آن هایی که بصیرتشان بیشتر است وظیفه سنگین تری بر عهده دارند بر این اساس یکی از راه ها برای تشخیص درستی یا نادرستی ادعاها  مقایسه حرف هایی که امروز می زنند با حرف هایی که قبلاً مطرح می کردند است و برای تشخیصحق بودن صحبت های آن ها لازم نیست که اظهاراتشان را با بیانات امام (ره) مقایسه کرد بلکه باید حرف های این افراد را با حرف های چند سال قبل خود مقایسه کنیم.

حداد عادل با بیان این که امام (ره) این احتمال را می دادند که بعد از فوتشان عده ای صحبت های ایشان را تحریف کنند گفت: بر این اساس ایشان در وصیت نامه شان به صورت صریح و روشن موضوع را مشخص کردند که بر این اساس به نظر بنده آن چیزی که لازم است به خصوص نسل جوان بداند این است که روح تفکر و مبانی امام راحل را بشناسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به فهرستی از محکمات در روش سیاسی امام (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: مردمی بودن، دلسوز مردم بودن، آلوده نشدن به تجملات دنیوی، محترم شمردن بیت المال و تبعیت از ولایت فقیه جز محکمات در روش سیاسی امام (ره) است.

وی ادامه داد: برخی ها برای مخالفت با امام حاضر از تبعیت از امام راحل دم می زنند که این بزرگ ترین تحریف اندیشه های امام است و مردم نیز این موضوعات را به خوبی درک می کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.