سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

خروج نخبگان آبادانی و خرمشهری را جدی بگیرید

با توجه به آمارها باید به اهمیت و بحران خروج نخبگان ا بیشتر توجه کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛فرار مغزها یا به عبارتی خروج نیروی نخبه، جوان و تحصیلکرده از جمله معضلات اجتماعی است که از گذشته تا کنون در کشور وجود داشته و در چند دهه اخیر با رشد قابل توجه ای روبرو بوده است که در این میان شهرهای جنوبی استان خوزستان مانند آبادان و خرمشهر نیز از این معضل بی نصیب نبوده است.

آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می دهد در چند سال اخیر چهار تا پنج میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان سکونت دارند که سهم آمریکا یک میلیون و 400 هزار مهاجر ایرانی است و بیش از یک چهارم ایرانی تبارهای آمریکا دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند.

در چند سال گذشته صندوق بین اللملی پول ایران را از نظر مهاجرت نخبگان در رتبه نخست قرار داده و این موضوع در شهرهای کوچکی مانند آبادان و خرمشهر نیز نمود پیدا کرده و بسیاری از جوانان تحصیلکرده و یا نیروی فعال به دنبال یافتن زندگی و شغل مناسب این دو شهر را ترک کرده و در کشورهایی مانند استرالیا و آلمان ساکن شده اند.

یک پژوهشگر نخبه خرمشهری در این خصوص گفت: به‌ عنوان یک دانشجو و پژوهشگر از مسئولان آموزشی شهرستان به ‌ویژه منطقه آزاد اروند که دائماً شعار توسعه اجتماعی را مطرح می ‌کنند انتظار داریم با حمایت از طرح ‌های علمی پژوهشی نخبگان بومی، مانع مغفول ماندن این ظرفیت ‌های مهم و بروز پدیده فرار مغزها بشوند چرا که بالاترین آمار فرار مغزها را استان خوزستان به خود اختصاص داده است.

احمدرضا سعید زاده ادامه داد:  موضوع مطالعه یک امر تشویقی و نسبی است اگر سازمان‌ هایی مانند شهرداری، منطقه آزاد اروند و سایر دستگاه ‌های حمایتی بتوانند نمایشگاه ‌های کتاب‌ خوانی با کیفیت همچنین برنامه‌ های تقدیر و تشویق از پژوهشگران بومی برگزار کنند حرکت خود جوش پژوهشی در شهروندان خرمشهری ایجاد می ‌شود.

سعیدزاده فارغ ‌التحصیل کارشناس ارشد جامعه ‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قم و همچنین عضو بنیاد ملی نخبگان و عضو پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است که با ارائه مقاله‌  با محوریت مدیریت رسانه در افق 1404 موفق به کسب رتبه برتر در میان بیش از 400 مقاله علمی شد که بر اساس اعلام دبیرخانه کنفرانس مقالات برتر در مجلات ISI و ISC چاپ می ‌شوند.

یکی از دانشجویان آبادانی ساکن نروژ نیز در این خصوص گفت: پنج سال پیش در مقطع کارشناسی ارشد تغذیه یکی از دانشگاه های دولتی فارغ التحصیل شدم و برای یافتن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی ام بیش از دو سال زمان را پشت سر گذاشتم اما متاسفانه نه تنها نتوانستم کاری پیدا کنم بلکه زمان را هم از دست دادم؛ بنابراین  به دنبال یافتن کار مناسب مجبور شدم با کمک یکی از بستگانم که ساکن کشور نروز است شغل مناسبی را پیدا کرده و به این کشور مهارجت کنم.

مسعود ادامه داد: بدون شک اگر می توانستم شغل مناسبی داشته باشم به هیچ عنوان شهر زادگاهم آبادان و خانواده ام را ترک نکرده و برای یافتن یک زندگی بهتر کشور دیگری را انتخاب نمی کردم.

وی افزود: خروج نیروهای نخبه و تحصیلکرده جدا از ضررهای اقتصادی بدون شک پیامدهای دیگری هم به دنبال دارد که یکی از مهمترین آنها معضل خروج ژن های نخبه از کشور و انتقال آن به مردمان کشورهای دیگر است.

مسعود گفت: با ماندگار شدن نخبگان در کشورهای اروپایی، آمریکا و کاندا و ماندگار شدن این افراد که به دنبال آن ازدواج و تشکیل خانواده را به وجود می آورد؛ در واقع نسل های بعدی کشورهای مقصد، ژن این نخبگان را دریافت کرده و نسل هایی بلوغ  یافته را پرورش می دهند.

متاسفانه در شهرهای آبادان و خرمشهر بحث خروج از کشور و مهاجرت به کشوری دیگر بسیار گرم است و بسیاری از جوانان تحصیل کرده نیم نگاهی به آن سوی آب دارند در حالی که می توان با استفاده از ظرفیتهای اقتصادی  اجتماعی و پتانسیلهای این دو شهر بسیاری از این جوانان را بکار گرفت و اندیشه مهاجرت از کشور را  ، از ذهن آنان زدود.

متاسفانه در هر محله های چندین و چند خانواده را می توان یافت که جوانان تحصیلکرده  آنان به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و این برای شهری که باید به کمک جوانان تحصیلکرده اش خود را از ویرانی های جنگ رهایی دهد ، بسیار ناگوار است.

افراد نخبه به سبب توانایی بالا در تولید علم، فناوری، دانش و صنعت زمینه ساز حرکت و پویایی در جامعه اند و اقتصاد سالم برپایه نبوغ خلق می کنند که این موضوع شرایط زندگی ایده آلی را برای دیگر افراد جامعه به وجود می آورد، لذا  از دست دادن این نخبگان نیز این فرصت با ارزش را از جامعه می گیرد.

این موضوع باید هرچه بیشتر مورد توجه مسئولان شهری و استانی قرار گرفته و با برنامه ریزی های دقیق این نخبگان را وارد عرصه تولید کرده واز ایده های آنان در پالایشگاه، پتروشیمی و منطقه آزاد اروند استفاده کنند. تا شاهد از دست رفتن این سرمایه های ارزشمند انسانی نباشیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.