سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نگذارید ما دولتی‌‌ها کار را خراب کنیم

وقتی کاری دولتی می‌شود خراب می‌کنیم. مردمی بودن مزیت طرح دوستدار کتاب است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تقدیر از روستاهای دوستدار کتاب صبح امروز با حضور علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص روستاهای دوستدار کتاب اظهار داشت: در میان روستاهایی که به عنوان دوستدار کتاب معرفی شدند، روستاهایی دیده می‌شود که منطقه خوب گردشگری هستند این روستاها می‌توانند به قطب گردشگری فرهنگی و طبیعی تبدیل شوند. 

وی افزود: روستاهای دوستدار کتاب همچنین پایگاه خوب مذهبی و دینی دارند و ساختار خوبی از لحاظ پایگاه فرهنگ دینی در میان آنها دیده می‌شود. بحث کتابخوانی در این روستاها قابل طرح است.

معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی مقدمه و دریچه‌ای به سمت توسعه روستاها است. هنگامی که 800 تا هزار روستا در این طرح شرکت می‌کنند، به معنای آن است که می‌توان به روستاها ار منظر دیگری نیز نگاه کرد. ما می توانیم با توجه به این مزیت‌ها به تأمین و تزریق منابع به این روستاها کمک کنیم. شاید به طرف آن برویم که تمام روستاهای ما دوستدار کتاب شوند و استاندارد روستای دوستدار کتاب را درست کنیم. طرح دوستدار کتاب می تواند مردم نهاد برگزار شود. جریان مردمی بودن را نباید از این طرح گرفت. نگذارید ما دولتی‌‌ها کار شما را خراب کنیم.

وی افزود: وقتی کاری دولتی می‌شود خراب می‌کنیم. مردمی بودن مزیت طرح دوستدار کتاب است. انرژی متراکمی نیز در این طرح دیده شد. خلاقیت تمام نشدنی است و روستاهای برگزیده دوستدار کتاب این انرژی خلاقانه خود را حفظ کنند.

صالحی با اشاره به آنکه بسیاری از روستاهای دوستدار کتاب با ترکیب ابزار سنتی و روش مدرن در طرح دوستدار کتاب شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: از رسانه‌های مکمل کتاب نیز در  روستاهای دوستدار کتاب خوب استفاده می‌کنند.
در ادامه مراسم علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: خوشبختانه آثار مثبت روستاهای دوستدار کتاب را زودتر از آن چه  تصور می ‌کردیم، مشاهده می کنیم. نهاد حمایت خود را در طول  سال از این روستا ادامه می‌دهد. این روستاها الگوی روستاهای دیگر در زمینه طرح دوستدار کتاب می‌شوند.

وی افزود: امیدواریم در  سال آینده روستاهای دوستدار  کتاب به 10 تا 20 روستا محدود نشود. یکی از نکاتی که قابل توجه رهبری  و  سایر سازمان‌های نظام قرار گرفته، مسئله آسیب‌های اجتماعی است و نمی توان با کتمان آن نسبت به این مسئله بی‌مسئولیتی نشان داد. هر جامعه‌ای که فرهنگی‌تر و اهل مطالعه باشد آسیب‌های اجتماعی در آن کمتر است. یکی دیگر از مسائل مهم مسئله عدالت اجتماعی است.

وی افزود: توجه به روستاها و مناطق کم‌بهره‌ و کم‌برخوردار از همین موارد عدالت اجتماعی محسوب می‌شود . کتابداران روستایی ما به هر دلیل در شرایط خوبی نبودند، امروز نسبت به آن روز وضعیت بهتری دارند.

از حاشیه‌های مراسم می‌توان به تقدیر از روستاهای دوستدار کتاب اشاره کرد که از جمله آن استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، همدان و  اصفهان بودند.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.