سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاروارد بیزینس ریویو: چه کشورهایی از نظام مالی بدون پول نقد سود می‌برند؟

پایگاه اینترنتی هاروارد بیزینس ریویو در گزارشی به معرفی کشورهایی پرداخت که از نظام مالی بدون پول نقد منتفع می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت تحلیلی و تحقیقاتی هاروارد بیزینس ریویو در گزارشی به قلم "باسکار چاکراورتی،" "راوی شانکار چاتوروردی" و "بنجامین ماتزوتا" نوشت: نزدیک به 300 سال است که استفاده از پول نقد در معاملات قانونی پذیرفته شده است. گذشت زمان موجب شد نحوه خرید و فروش، تبادل کالا و استفاده از پول نقد دستخوش دگرگونی‌های فراوانی شود. در جهان امروز راه برای کنار گذاشتن پول نقد هموارتر شده است. وجود اپلیکیشن‌های مختلف بر روی گوشی تلفن همراه مانند "پِی بال،" "وِنمو" و یا "اسکوار کَش" در کنار پلت‌فورم‌های ویژه تجارت مانند "اِم پِزا،" "بنگلادش بی کَش" و یا "اَپل پِی" به روند کنار گذاشتن پول‌های کاغذی سرعت بخشیده‌اند. همانطور که زمانی از نوار کاست، سی دی و یا دی وی دی استفاده می‌شد و حالا همگی جای خود را به حافظه‌های دیجیتالی داده‌اند، پول نقد نیز به زودی از عرصه تجارت حذف خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان درمورد نکات مثبت کنار گذاشتن پول نقد در معاملات تجاری مقاله و گزارش نوشته‌اند. این افراد معتقدند یکی از معایب پول نقد این است که مردم در زمان نرخ بهره منفی که به دنبال رکود اقتصادی شکل می‌گیرد، پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و نزد خود ذخیره می‌کنند. حذف پول نقد یکی از راه‌هایی است که جلوی چنین اتفاقی را می‌گیرد. کشورهای نروژ، دانمارک و سوئد هم‌اکنون از نظام مالی بدون پول نقد استفاده می‌کنند و بانک مرکزی اروپا نیز در آستانه پیوستن به این جمع است.

در مطالعات جدید "مستر کارت" آمده است پول نقد در 85 درصد از معاملات مشریان در سراسر جهان نقش اصلی را ایفا می‌کند. پول نقد دربرابر کنار گذاشته شدن و انقراض مانند برخی دستگاه‌های دیجیتالی به شدت مقاومت می‌کند. پول نقد در سراسر جهان یک ابزار پذیرفته شده در معاملات است و به بسیاری از مردم هنگام معامله حسی از اطمینان خاطر را می‌دهد. مردم تصور می‌کنند اگر پول‌هایشان به صورت پول نقد در دستشان باشد، دیگر به دولت وابستگی ندارند و مستقل از تحولات سیاسی به امور تجاری خود می‌پردازند. گسترش جرائم سایبری نیز به مردم این هشدار را می‌دهد که هنوز ذخیره‌سازی دیجیتالی دارایی‌ها از امنیت کافی برخوردار نیست.

در برخی از کشورها، انتقال از دوره معاملات با پول نقد به دوره مبادلات آنلاین خیلی سریع اتفاق افتاد. بیش از دو سوم معاملات تجاری چین در سال 2009 با پول نقد انجام شد؛ اما این آمار هم اکنون به 70 درصد معاملات دیجیتالی و آنلاین تغییر کرده است. نقش نرم افزارهای "بایدو،" "علی بابا" و "تِنسنت" در انتقال این روند بسیار چشمگیر بود.

هزینه مطلق تحمیل شده به مشتریان  بر اساس میانگین زمان حمل و نقل و دسترسی به پول نقد، در کشورهای پرجمعیت جهان بسیار بالا است. کشورهایی مانند اندونزی، نیجریه، بنگلادش، هند، چین و آمریکا برای تامین پول نقد با هزینه‌های بالاتری نسبت به کشورهای مهم اروپایی مانند آلمان، فرانسه و یا حتی ژاپن در آسیا بپردازند.

در کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند سوئد، فنلاند و دانمارک و کشورهایی مانند کره جنوبی و کنیا استفاده از نرم‌افزارهای پرداخت آنلاین از طریق گوشی تلفن رواج پیدا کرده است و کمتر از پول نقد استفاده می‌شود.

دو راهکار ارائه شده برای جوامعی که به سوی حذف پول نقد قدم برداشته‌اند عبارتند از: اول؛ به کشورهایی که در آنها هزینه نقدی مصرف‌کنندگان بالا است اولویت داده شود. این کشورها باید مشتریان را به استفاده از ابزارهای جاگزین دیجیتالی برای حذف پول نقد تشویق کنند.

دوم؛ تمرکز بر روی کشورهایی باشد که از لحاظ دیجیتالی آماده پذیرش جایگزین‌های غیرنقدی هستند.

مطالعات هاروارد بیزینس ریویو نشان می‌دهد کشورهای آمریکا، هلند، ژاپن، آلمان، فرانسه، بلژیک، اسپانیا، جمهوری چک، چین و برزیل در اولویت حذف پول نقد از نظام مالی خود هستند. به عنوان مثال در آمریکا سالانه 200 میلیارد دلار صرف در گردش نگه داشتن پول نقد در چرخه مالی کشور می‌شود و هنوز یک سوم از فروش محصولات در آمریکا از طریق پول نقد انجام می‌گیرد.

هاروارد بیزینس ریویو در پایان نوشت: کشورهایی که از لحاظ فناوری به پیشرفت‌های بالایی دست یافته‌اند، این موقعیت را دارند تا سریعتر وابستگی خود را از پول نقد قطع کرده و به سمت استفاده از نظام مالی دیجیتال حرکت کنند. این جابه‌جایی در زمان فراگیر شدن، کمک زیادی به رشد اقتصاد جهانی خواهد کرد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.