سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

تئاتر وسیله ای برای نمایش اتحاد اقوام + تصاویر

این بار تئاتر وسیله ای شده است برای نمایش اتحاد اقوام، هنرمندان 28 استان کشور در سیزدهمین جشنواره نمایشی تیرنگ دور هم جمع شدند تا وحدت و همدلی خود را به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، هنرمند تئاتر پژوهشی استان گلستان گفت: اجرای نمایش هودی (لالایی ترکمن)، گورش(کشتی سنتی ترکمن)، آیین تمنای باران و ذکر خنجر در این جشنواره اجرا شد.






اسفندیار قرنجیک درباره برخی از باورها و آداب اجرا شده در این نمایش، افزود: در آیین طلب باران، یک شخص کاسه ‌ای آب به دست می‌ گیرد و از آن به اطراف می‌ پاشد و همزمان شخصی به خواندن نیایش طلب باران و نواختن موسیقی خاص آن می ‌پردازد و یا در کشتی ویژه قوم ترکمن به نام «کورش» هر دو رقیب کمربند یکدیگر را می ‌بندند و دست در کمربند یکدیگر شروع به مبارزه می ‌کنند و فرد پیروز صاحب حالان می‌ شود.

وی گفت: حالان همان هدیه یا پیشکش به زبان ترکمن است و شامل قوچ، پشتی، فرش نفیس می ‌شود.

این هنرمند ترکمن افزود: تئاترهای بومی که در این جشنواره اجرا می شود بین استان های مختلف همدلی ایجاد می کند.

قرنجیک افزود: دیدن نمایش های لرها، کردها و مازندرانی ها برایم جالب است و قطعا نمایش های ما هم برای آن ها جذاب است و این موضوع می تواند صمیمیت و همدلی را ایجاد کند.




یکی دیگر از هنرمندان که از استان قم در این جشنواره شرکت کرده است، گفت: در این جشنواره آیین زره پوشی(تعزیه) را به صورت پژوهشی اجرا کردم.

کریم مقدسی افزود: تئاتر و نمایش اقوام اشتراکاتی باهم دارند.

به گفته وی؛ آشنایی هنرمندان کشور باهم و آشنایی با آیین ها و آداب و رسوم هر استان از دستاوردهای مهم این جشنواره است.











پژوهشگر و کارگردان مازندرانی اثر نمایشی تیرماه سیزده ‌شو با تحقیق در آیین ‌ها و آداب و رسوم مازندران به فرضیه ‌ای قابل توجه در زمینه پیوند تیرماه سیزده‌شو مازندرانی (تیرماه از ماه‌های طبری است) و جشن هالووین غربی‌ها دست یافته است.

محسن اردشیر در این نمایش آداب و سنن مازندرانی ‌ها در شب تیرماه سیزده را (یکی از کهن ‌ترین جشن مازندرانی که در اواسط آبان بوده و به سه روایت پیروزی کاوه و فریدون بر ضحاک، کمان کشی آرش کمانگیر و تولد حضرت علی(ع) اشاره دارد) برای بینندگان اجرا کرد.

این پژوهشگر و کارگردان مازندرانی گفت: مازندران پر از قصه و آیین است که در دل هر کدام از آنها، رازهایی نهفته است و پژوهش درباره آنها سبب کشف تمدن‌ های پیشین ما می ‌شود.

اردشیر افزود: در نمایش «تیرماه سیزده‌شو» به آیین ‌های متعددی مانند «نورگون ‌شو»، «لال شیش زنه ‌شو»، «مم ممه ‌شو» و «شیلونه» نیز اجرا شد.








یکی از هنرمندان استان کردستان که با موضوع نمایش موسیقی درمانی در مراسم زار و حجله گاه عروس در بیابان در این جشنواره شرکت کرده است، گفت: فرهنگ هر استان متفاوت با استان دیگر است و آشنایی هنرمندان و مردم با این آداب و رسوم دستاورد خوبی خواهد داشت.

محمد زارع زاده افزود: برای دومین بار است که در این جشنواره شرکت کرده است و سطح جشنواره در مقایسه با سال های قبل بالاتر رفته است.





معاون فرهنگی حوزه هنری مازندران در حاشیه این جشنواره گفت: 70 اثر پارسال به این جشنواره ارسال شد و امسال با افزایش بیش از 30 اثر، استقبال خوبی از این جشنواره شد.

مهدی معصومی افزود: سیزدهمین جشنواره نمایشی تیرنگ در چهار شهر ساری، نوشهر، آمل و قائمشهر در حال برگزاری است.





مدیر حوزه هنری مازندران هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری با بیان اینکه هنرمندان 28 استان کشور آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند، گفت: از 100 اثر ارسالی 22 از 11 استان کشور برگزیده شد.

سینا دلشادی افزود: با حمایت مسئولان و حوزه هنری این جشنواره می تواند در سال های آینده به صورت بین المللی برگزار شود.

وی گفت: تمرکز بر اشتراکات فرهنگی می تواند سبب پویستگی و اعتلای فرهنگی جامعه، اتحاد، همدلی و همزبانی در بین مردم شود.






آثار نمایشی این جشنواره کپی برداری از نمایش نامه های غربی نیست، چیزی که به چشم می آید نمایش فرهنگ اصیل و آداب و رسوم بومی منطقه ای هر استان است.

تیرنگ جشنواره ‌ای اصیل است که همزمان به بنیان‌ های فرهنگی ایران در مناطق مختلف کشور از یک سو و تبدیل نمایش به تئا‌تر ایرانی از سوی دیگر نظر دارد.

در سیزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ نیز 22 آیین سنتی کشورمان مانند شبیه خوانی، آیین های کهن عروسی و ورزش های بومی، محلی به نمایش گذاشته می شود.

سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ 4 خرداد آغاز شد و 7 خرداد به کار خود پایان می دهد.







انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.