به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس این تفاهم نامه، طرف هندی موظف است در مدت چهار ماه طرح تامین مالی مناسب پروژه را از منابع خود ارایه و به تصویب مراجع ذیصلاح از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برساند.
وی تصریح کرد: در صورت تصویب طرح تامین مالی، مقرر شده اسناد مهندسی مورد نیاز برای ارایه پیشنهاد فنی- مالی طرح از سوی طرف هندی در مدت سه تا چهار ماه ارایه شود و به تصویب کارفرما برسد، سپس در مدت دو ماه فرایند توافق قیمت قرارداد دنبال خواهد شد و طول مدت کل این فرآیند 10 ماه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به فعال بودن پیمانکار ایرانی در پروژه گفت: درحال حاضر پیمانکار ایرانی در پروژه مشغول به فعالیت است، اما به دلیل محدودیتهای بودجه روند پیشرفت کار به کندی صورت میگیرد.
به گفته نورزاد، بنابر این تفاهمنامه مقرر شده است در صورتی که طرح تامین مالی طرف هندی مصوب شود، قرارداد پیمانکار ایرانی به عملیات زیرسازی محدود خواهد شد و طرف هندی موظف به تامین مالی طرح در حوزه زیرسازی و روسازی، تامین کالا و اجرای عملیات میشود.
وی با اشاره به نقش این خط آهن در اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه راهآهن عنوان کرد: این خط آهن به طول 610 کیلومتر موجب ایجاد مسیر جدید تمام ریلی در کریدور ترانزیت بینالمللی شمال- جنوب میشود و پیش نیاز احداث کریدور ترانزیت ریلی شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد اقیانوس متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت مناسب عملیات اجرایی حدفاصل چابهار- ایرانشهر تامین مالی پروژه را در سالجاری ضروری دانست و افزود: در بخش جنوبی مطالعات مسیر، پلهای رودخانهای به همراه تونلها به طور کامل انجام شده و عملیات مطالعات ایستگاهها، روسازی و علایم ارتباطات در حال انجام است و در حال حاضر حدود 80 کیلومتر از این مسیر در حال آماده سازی اولیه قراردارد و 230 کیلومتر از مسیر در دست اجرا است.
انتهای پیام/