علی سیفی مدیر شبکه رادیویی جوان در گفتگو با خبرنگار
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سهم رسانه ملی از منویات رهبری و شعار سال گفت: چندسالی است رهبر معظم انقلاب تلاش میکنند تا گفتمان اقتصاد مقاومتی، رایجترین گفتمان کشور باشد. در این مدت سیاستهایی مبنی بر کلیبودن اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است و مدیران آموزش دیدهاند. منویات ایشان درباره چرایی نیاز به این نظام ویژه اقتصادی دقیق و شفاف بوده و اسناد بیشماری تدوین شده است. سازمانها اصول و مبانی را درک کردهاند و مسئولان فرصت کافی در اختیار داشتهاند تا نقش سازمان تحت امر خود در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را کشف کنند و جهتگیریهای سازمانی را منطبق بر این سیاستها تنظیم کنند.
وی در ادامه بیان کرد: به عقیده من این پیام، به این معناست که کشور تا ابد برای آموزش مدیران، تبلیغ، تنظیم سند، برگزاری نشست و ارائه مقاله فرصت ندارد. زمان آن رسیده است که مدیران آنچه را آموختهاند، در عرصه عمل به کار بندند.
مدیر شبکه رادیویی جوان در خصوص گستره سهم رسانهها در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار داشت: گفتمان اقتصاد مقاومتی باید تا امروز به خوبی در کشور شکل می گرفت. اما نه تنها این گفتمان آنطور که باید شکل نگرفته است، بلکه متأسفانه برخی مدیران هنوز ماهیت «گفتمان» را درک نکرده اند. پس، با در نظر گرفتن نقش غیر قابل انکار رسانهها در گفتمان سازی، رادیو جوان همچنان در این راه گام بر خواهد داشت. اما تأکید مقام معظم رهبری بر دو واژه اقدام و عمل، معنای دیگری دارد. این یعنی رسانهها، امسال باید با تعهد، بدون خستگی و با زبانی صریح تر از سنوات پیشین مطالبات مقام معظم رهبری را از مسئولان پیگیری نمایند.
سیفی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، اگر پیش از این رادیو جوان تلاش میکرد در برنامههایی با حضور مدیران صنعت نفت از پیامدهای مثبت استفاده از بخش دانش بنیان داخلی بگوید و صدای متخصصین داخلی برای ورود به پروژههای این صنعت باشد، حالا شرایط فرق میکند. امسال چنانچه صنعت نفت جایی بتواند از ظرفیت داخلی استفاده کند و نکند، برنامه سازان ما به دنبال این پاسخ خواهند گشت که چرا مدیران بر خلاف منویات شفاف مقام معظم رهبری عمل می کنند؟ چرا اصل درونزایی نادیده گرفته می شود؟ اگر مسجل شود صنایع خودرو علی رقم کمک هایی که در حوزه های مختلف دریافت کرده اند نتوانسته اند این صنعت را آنچنان که باید هدایت کنند و پول مردم صرف تولید خودرویی شده است که نه تنها نمی توان آن را در بازار بین الملل فروخت، بلکه نمی تواند حتی توقع آمیخته با قناعت مشتری ایرانی را اغنا کند، رادیو با زبانی صریح خواهد پرسید که در اتاق مدیران چه می گذرد.
وی پیرامون ساخت آثار رادیویی و اختصاص دادن آنها به شعار سال تاکید کرد: یکی از بزرگترین چالشها در مسیر برنامهسازی، توضیح چیستی اقتصاد مقاومتی، این گزاره ترکیبی است. «اقتصاد مقاومتی» یک مقوله صرفا اقتصادی نیست، بلکه تابعی است با درون دادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که برون دادی اقتصادی دارد.
مدیر شبکه رادیویی جوان با پاسخ به این سوال که آیا شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل تنها صرف خرج نکردن است؟ توضیح داد: این تقلیل یافته ترین تعریف از اقتصاد مقاومتی است. به عبارت دیگر، شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» یعنی امسال دیگر وقت پرسیدن سوالاتی از این دست نیست. خرج نکردن ارتباطی به اقتصاد مقاومتی ندارد. هرچند در تمام نظام های اقتصادی مصرف درست منابع مالی یکی از اصول اولیه ای است که یک مدیر باید آن را بشناسد.
سیفی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی ارزش آفرین، سرشار از پویایی اقتصادی، ثروت آفرین و در پی ارتقای استاندارد های زندگی شهروندی است. غذا، پوشاک، خدمات بهداشتی و درمانی، رفاه بیشتر، تمام پیامد های مثبت اقتصاد مقاومتی هستند.
مدیر شبکه رادیویی جوان در پایان عنوان کرد: تصور می کنم این شعار یعنی، کشور تا ابد فرصت ندارد. افق هزار و چهارصد و چهار شوخی نیست. اسناد بالادستی برای پرکردن کارتابل مدیران تدوین نشده اند. امسال مدیری که نتواند بر تن سیاست های اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند، از اصلی ترین وظیفه خود عدول کرده است. امسال سال اقدام یکپارچه است و رسانه ها باید با شجاعت و صراحت مطالبات مقام معظم رهبری را پیگیری کنند.
انتهای پیام/